"פינדרוס? מי הוא בכלל? אני חלק מהחברה הישראלית, ואני לא הולכת לשום מקום". כך אמרה שילה ויינברג מקריית טבעון בריאיון ל-ynet, לאחר שעשתה היסטוריה ונבחרה אתמול (שלישי) לחברת המועצה הטרנסג'נדרית הראשונה בישראל.
ויינברג בת ה-65 נבחרה למועצה כחלק מרשימת "יותר לטבעון", שזכתה ב-37.7% מהקולות, ועסקה בעברה בהוראה ואף חיה בשליחות בבלגיה. היא לימדה פילוסופיה באוניברסיטת חיפה, הייתה חברת הוועדה הגאה בקריית טבעון ובשנה האחרונה הייתה פעילה במחאה נגד המהפכה המשפטית. לויינברג שני ילדים ונכדה, ולפני כחמש שנים החלה בתהליך להתאמה מגדרית.
2 צפייה בגלריה
שילה ויינברג
שילה ויינברג
"נילחם על הזכויות שלנו". שילה ויינברג
(צילום: אלעד גרשגורן)
"המעבר שלי התרחש מאוחר יותר", סיפרה. "במשך 35 שנים הייתי נשואה לאישה - כגבר. היא ידעה עליי וגם הילדים ידעו, אבל במסגרת האפשרויות שהיו לי בחרתי להישאר עם המשפחה ולא לעבור את התהליך". כשהייתה בת 60 זוגתה נפטרה מסרטן והיא החליטה לצאת מהארון: "רציתי להיות שלמה עם עצמי ואז התחלתי את השינוי. לשמחתי מקומות העבודה שלי הכילו וחיברו, אז המשכתי ללמד בתיכון ובאוניברסיטה במקביל לתהליך. בקהילה שלנו זה מאוד נדיר", אמרה.
לדבריה, "הקהילה שלנו היא אחת הקהילות הכי מוחלשות במדינת ישראל. גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה חברתית. אצלי התהליך היה פשוט יותר, יש הבדל בין המעבר שלו בגיל צעיר לגיל מבוגר. לא פעם יש ניכור משפחתי והורי, לי לא היה את זה. סביר להניח שמדברים עליי מאחורי הגב, אבל אני לא שמעתי תגובות טרנספוביות, להפך. קרית טבעון היא ישוב כפרי, אם הייתי רצה בעיר שמרנית הייתי מקבלת פידבקים שליליים. חשוב לי להיות הפה של הקהילה הטרנסית".
בריאיון ויינברג מתייחסת גם לאמירות קשות כלפי הקהילה הלהט"בית מהשנים האחרונות, בהן אמירתו של ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה - שטען כי "הדבר הכי מסוכן למדינת ישראל, יותר מדאעש, חיזבאללה וחמאס" הוא הקהילה הגאה. "לא רק שאני לא אויבת ויש לי מקום ליד שולחן מקבלי ההחלטות כמי שמייצגת קהילה מסוימת, אני אזרחית נאמנה", אמרה.
2 צפייה בגלריה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
יצחק פינדרוס מושך זמן במליאה
"הקהילה הגאה יותר גרועה מחמאס". ח"כ פינדרוס
(צילום: ערוץ כנסת)
"שירתי בצבא יותר משלוש שנים, אני משלמת מסים והתגייסתי גם למען המפונים. אני חלק מהחברה הישראלית, אני כאן ואני לא הולכת לשום מקום. הם מנסים להפוך אותנו ל'לא לגיטימיים', להוציא אותנו סוטים. אני לא מתביישת במה שעשיתי, אני רוצה להיות אזרחית שוות זכויות וזכויות טרנס הן זכויות אדם.
"בא לי להקיא מהתבטאויות כמו שלו. אין לי מילים אחרות. הוא מכנה אותי 'אויב'? באיזו זכות? אני מכירה חברים מתוך הקהילה החרדית שחזרו בשאלה ונאלצים לא לראות את הילדים שלהם כי הם שייכים לקהילה שלנו. בת הזוג שלי היא מורה לאנגלית, היא מלמדת חברים שיצאו בשאלה מתוך הקהילה החרדית ואנחנו מנסים לעזור לשקם את חייהם. פינדרוס רוצה להחזיר אותי לארון, אבל אין לי ארונות. מהרגע שהחלטתי שאני יוצאת זרקתי אותו. אנחנו נילחם על הזכויות שלנו. אם הוא רוצה הוא יכול להיכנס לארון, אני רוצה לראות את פינדרוס מתחבא בארון", אמרה ויינברג.
היא הוסיפה כי אחד הנושאים המרכזיים בהם תתמקד בקדנציה הקרובה הוא החינוך. "שוויון מגדרי מתחיל מהשפה המילולית ומהאפשרויות שניתנו בחינוך", הסבירה. "אני לא מדברת רק על טבעון, אלא גם על מקומות אחרים. המודל שילדים רואים הוא מכוון, וזה עניין של חינוך. יום המאבק בהומופוביה מצוין ב-17 במאי ולא תמיד עוסקים במאבק בבתי הספר והגנים, אבל זה נחוץ כדי שילדים לא ירגישו כמו שאני הרגשתי כבר בגן".
לדבריה, "צריך לעסוק בנושא עד רמה מסוימת, כי חינוך צריך להיעשות בדיאלוג ולא בכפייה. עם זאת, אם אראה הדתה ביישוב שלי אעמוד מיד על שתי הרגליים האחוריות. אני יודעת לעשות את זה". היא הוסיפה כי יש לה מה להגיד גם על השלטון במדינה: "מה שקורה היום בכנסת הוא ביזיון. שלטון מהגרועים ביותר. נאשם בפלילים מנהל מלחמה וחשוב שהאינטרסים שלו קודמים לאלו של המדינה. אחרי 7 באוקטובר דיברו על אחדות, ותראו באיזו מהירות חזרה מכונת הרעל של הימין הקיצוני. אין פעם אחת שאני עומדת מפגינה למען חטופים ולא קוראים לי 'בוגדת'. זה מפחיד".