2 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ב קמבודיה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ב קמבודיה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ושר החוץ אלי כהן
(צילום: רויטרס)
יותר מעשרה חודשים אחרי פלישת רוסיה לאוקראינה, שוחחו היום (שלישי) בפעם הראשונה שרי החוץ של רוסיה וישראל. זה קרה ימים ספורים אחרי כניסתו לתפקיד של השר אלי כהן מהליכוד, שהכריז כבר בטקס חילופי השרים כי יש צורך "לדבר פחות" על סוגיית רוסיה.
במשרד החוץ אמרו כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התקשר לכהן כדי לברכו עם כניסתו לתפקיד. השרים שוחחו על שורה של סוגיות בילטראליות ואזוריות. שר החוץ כהן התייחס בהרחבה לקהילה היהודית ברוסיה וליוצאי ברית המועצות לשעבר בישראל ולחשיבותם ליחסים בין המדינות.
כהן אמר ללברוב כי ישראל לא רואה בעין יפה את שיתוף הפעולה של מדינתו עם איראן, וציין כי היא מגבירה את מאמציה להתבסס בסוריה וממשיכה לנסות להבריח נשק לחיזבאללה. לברוב, מצדו, העלה שוב את בקשתה של רוסיה לקבל לידיה את הבעלות על חצר אלכסנדר. גורמים מדיניים אמרו כי בשיחה דנו השניים גם על נושא אוקראינה, והשר כהן העביר ללברוב את המסרים ממזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. הם הבהירו כי אין שינוי במדיניות הישראלית.
השיחה, שהתקיימה כאמור לבקשתו של לברוב, הוגדרה כחיובית, והשניים סיכמו לעמוד בקשר. מדובר בשיחה הראשונה של שרי החוץ מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר אשתקד. ברוסיה מייחסים חשיבות רבה להקמתה של הממשלה החדשה בישראל, ולראייה השיחה התקיימה ממקום חופשתו של לברוב.
2 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם
לינדזי גרהאם
"לא ייראה טוב בעתיד". לינדזי גרהאם וכהן
(צילום: רויטרס, אלכס קולומויסקי )
הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם תקף הלילה את התבטאויותיו של כהן בטקס חילופי השרים, וצייץ בטוויטר: "הרעיון שישראל תדבר פחות על הפלישה העבריינית של רוסיה לאוקראינה הוא די מטריד. אני מקווה שכהן מבין שכאשר הוא מדבר עם לברוב, הוא מדבר עם נציג של משטר המבצע פשעי מלחמה בסיטונאות, מדי יום. להישאר בשקט בנוגע להתנהגות העבריינית של רוסיה? זה לא ייראה טוב בעתיד".
דבריו של גרהאם מהווים מהלומה לכהן, בייחוד עקב העובדה שגרהאם נחשב לידיד גדול של ישראל ומקורב מאוד לנתניהו. בעניין רוסיה יש היום קונצנזוס בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים, ואם ישראל אכן תשנה מדיניות ותטה את הקו לטובת רוסיה הדבר עלול להביא להתנגשות.

ההתבטאות שעוררה את חששו של גרהאם נשמעה בטקס חילופי שרי החוץ אתמול. "בסוגיית רוסיה-אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות: פומבית - נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט על מנת לגבש מדיניות אחראית", אמר כהן, והוסיף, "בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך".
גורמים מדיניים הסבירו כי "כשכהן אמר שהוא שצריך לדבר פחות, כוונתו הייתה לבקר את הפטפטת של בנט. המהלך של בנט שניסה לתווך בין הרוסים לאוקראינים והפומביות שלו פגעו בישראל. על דעת כהן, אם יש אפשרות לתווך - יש לעשות זאת מאחורי הקלעים, בשקט. לא הייתה לו כוונה שהדברים יתפרשו כשינוי מדיניות לטובת צד זה או אחר".
לברוב הרגיז אנשים רבים בישראל ובעולם היהודי כאשר אמר שכמה מגדולי האנטישמים הם יהודים, וכי אפילו להיטלר היה דם יהודי. אולם, ללברוב יש קשר ישראלי במשפחה, שכן איש העסקים אלכסנדר וינוקורוב (39), הנשוי לבתו יקטרינה, מחזיק באזרחות ישראלית. קרובי משפחתו של וינוקורוב אף התגוררו, לפחות בעבר, בנתניה, וככל הנראה גם אחיו ואחיותיו מחזיקים באזרחות ישראלית, וחלקם אפילו נולדו בארץ. מדובר בדבר די נפוץ ברוסיה, שכן ללא מעט בכירים רוסים יש משפחה, קרובים או חברים בישראל, והדבר נכון גם לגבי בכירים אוקראינים.