ביקורת חריפה מצד אחד מידידיו הקרובים של ראש הממשלה בנימין נתניהו על מה שנראה כשינוי מדיניות ישראלי בנוגע למלחמה באוקראינה: לאחר ששר החוץ החדש אלי כהן אמר כי מעתה "נדבר פחות בסוגיית רוסיה-אוקראינה", תקף אותו הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם.
בדבריו בטקס חילופי השרים התייחס השר כהן למלחמה באוקראינה, וציין כי "בסוגיית רוסיה-אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות: פומבית - נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט על מנת לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה, הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה יימשך". כהן אמר גם כי ישוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.
2 צפייה בגלריה
לינדזי גרהאם
לינדזי גרהאם
לינדזי גרהאם. ביקורת חריפה מצד המקורב לנתניהו
(צילום: רויטרס)
גרהאם הגיב לדברי כהן בטוויטר, והיה למעשה לרפובליקני הראשון שמותח ביקורת על הממשלה החדשה: "אני שמח לראות שכהן, שר החוץ החדש של ישראל, שם בראש סדר העדיפויות שלו את מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל, ותומך בהמשך הסיוע ההומניטרי לאוקראינה. אבל הרעיון שישראל תדבר פחות על הפלישה העבריינית של רוסיה לאוקראינה הוא די מטריד. אני מקווה שכהן מבין שכאשר הוא מדבר עם לברוב, הוא מדבר עם נציג של משטר המבצע פשעי מלחמה בסיטונאות, מדי יום. להישאר בשקט בנוגע להתנהגות העבריינית של רוסיה? זה לא ייראה טוב בעתיד".
דבריו של גרהאם מהווים מהלומה לכהן, בייחוד עקב העובדה שגרהאם נחשב לידיד גדול של ישראל ומקורב מאוד לנתניהו. בעניין רוסיה יש היום קונצנזוס בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים, ואם ישראל אכן תשנה מדיניות ותטה את הקו לטובת רוסיה הדבר עלול להביא להתנגשות.
גורמים מדיניים אמרו כי לברוב הוא זה שיזם את השיחה עם כהן ובקרוב תערך גם שיחה עם שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. ישראל עדכנה את מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בשיחה הצפויה עם לברוב. בשיחה בין בלינקן לכהן, ביקש בלינקן להעביר מסרים ללברוב בשיחתם היום.
הגורמים הוסיפו כי "כשכהן אמר שהוא שצריך לדבר פחות, כוונתו הייתה לבקר את הפטפטת של בנט. המהלך של בנט שניסה לתווך בין הרוסים לאוקראינים והפומביות שלו פגעו בישראל. על דעת כהן, אם יש אפשרות לתווך - יש לעשות זאת מאחורי הקלעים, בשקט. לא הייתה לו כוונה שהדברים יתפרשו כשינוי מדיניות לטובת צד זה או אחר".
בתוך כך, ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מתכוון להגיע החודש לישראל, לביקור ראשון של בכיר אמריקני מאז הקמת הממשלה החדשה. כך אמרו הלילה בבית הלבן. לאחר השבעת הממשלה בירך ביידן את ראש הממשלה החדש-ישן, אמר כי הוא מצפה "לעבוד עם נתניהו, ידידי זה עשרות שנים", אבל הבהיר: "נתנגד למדיניות שמסכנת את פתרון שתי המדינות".
2 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן. יגיע החודש לארץ
(צילום: AFP)
ביידן שולח את סאליבן לכאן על רקע החשש בממשל ממדיניותה המסתמנת של ממשלת נתניהו בנושא הפלסטינים. האמריקנים רוצים לוודא ובעיקר להגיע לתיאום מוקדם, במטרה שישראל לא תיחרב את האפשרות להגעה עתידית על בסיס לפתרון שתי המדינות. גם איראן על הפרק. האמריקנים אומרים לישראל שההסכם מת והם פועלים לבלום את איראן בשיתוף אירופה. זאת הזדמנות חשובה לישראל להגיע להבנות שיגבירו את הסנקציות נגד איראן. אירופה חשובה שכאן, ויש מהלכים בכמה מדינות להכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור - ובריטניה הייתה הלילה הראשונה שעשתה זאת.
נושא נוסף שיעלה לדיון הוא הרחבת הסכמי אברהם: האמריקנים רוצים להביא עוד מדינות והראשונה שבהן עשויה להיות מדינה מוסלמית באפריקה שאיתה הם מנהלים מגעים. ישראל תדון עם סאליבן גם בעניין סעודיה. נתניהו רוצה להגיע איתה להסכם היסטורי, אך הסעודים לא יעשו זאת בלי לקבל תמורות מארצות הברית.
ביקור סאליבן יהיה גם הראשון של היועץ לביטחון לאומי החדש צחי הנגבי. הביקור חשוב כי סאליבן אמור להעריך על סמך שיחותיו האינטימיות עם נתניהו ואנשיו לאן באמת פניה של ישראל. הדברים שייאמרו שם בארבע עיניים קריטיים להמשך היחסים בין המדינות. אם הוא יעבור בהצלחה, ייתכן שבעקבותיו יוזמן נתניהו לוושינגטון, לפגישה ראשונה עם ביידן.