ראש בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, פרופ' אשר בן אריה, הודיע היום כי השעייתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן מהוראה, בעקבות הכחשתה את ההתרחשויות ב-7 באוקטובר, עדיין בתוקף. פרופ' בן אריה הדגיש כי "ההחלטה נעוצה בהכחשת מקרי האונס והרצח של אזרחים, נשים וילדים, בניגוד מוחלט לערכי מקצוע העבודה הסוציאלית". עם זאת, הוא ציין כי הוא מוכן לאפשר לה הזדמנות נוספת - אם תודה במעשים שקרו: "אם תודה - ההחלטה על הפסקת ההוראה תבוטל באופן מיידי".
1 צפייה בגלריה
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן
(צילום: האוניברסיטה העברית, OPIS Zagreb / Shutterstock)
פרופ' שלהוב קיבורקיאן, נזכיר, הושעתה בשבוע שעבר מהוראה אחרי שאמרה כי "זה הזמן לבטל את הציונות", והטילה ספק במעשי האונס ב-7 באוקטובר: "הם ישתמשו בכל שקר. התחילו בתינוקות, המשיכו באונס, והם ימשיכו עם מיליון שקרים אחרים. הפסקנו להאמין להם, אני מקווה שהעולם יפסיק להאמין להם".
בפועל, בהחלטת האוניברסיטה העברית, נקבע כי פרופ' שלהוב-קיבורקיאן תושעה מהוראה עד תום הסמסטר - אך מאחר שהוא הסתיים, הסנקציה התבררה כהשעיה של ארבעה ימים. הודעתו של ראש בית הספר היום דוחה אפשרות שתחזור ללמד קורסים בתחום העבודה הסוציאלית אם לא תודה במה שהתרחש ב-7 באוקטובר, אך שלהוב-קיבורקיאן מלמדת גם במכון לקרימינולוגיה - ושם עדיין לא נקבע מה יהיה מעמדה בסמסטר הבא.

"אנחנו בצומת דרכים"

במכתבו כתב פרופ' אשר בן אריה היום כי "הרוחות בבית הספר סוערות, התקיימו הפגנות, ורבים מכם פנו אליי ולחברי ההנהלה עם מצוקה לא פשוטה. ההחלטה איננה בגין אמירות פוליטיות כאלה ואחרות. ההחלטה היא מוסרית, אקדמית ומקצועית. מעולם לא היינו ולא נהיה חלק מהמשחק הפוליטי המתרחש גם כיום".
הוא הוסיף: "מי שמכחיש מקרי אונס ורצח לא יכול ללמד בבית הספר לעבודה סוציאלית. בדיוק כמו מי שטוען שיחסים חד-מיניים הם סטייה שמחייבת טיפולי המרה, או מי שטוען שהכאת נשים במשפחה היא דרך מקובלת להעמדתן במקום".

עם זאת, כאמור, ציין כי הוא מוכן לאפשר לה הזדמנות נוספת: "אנו נמצאים כעת בצומת דרכים. דרך אחת שאני מקווה שנשכיל ללכת בה היא מאוד פשוטה. ברגע שפרופ' שלהוב קיבורקיאן תודה שאכן, ב-7 באוקטובר היו מקרי אונס ורצח של נשים וילדים חפים מפשע, כפי שהאמת, המוסר וערכי העבודה הסוציאלית מחייבים, ההחלטה על הפסקת ההוראה תבוטל באופן מיידי. הדרך השנייה, גם היא ברורה וחד-משמעית. סירוב מצידה להכיר באמת ולעמוד לצד הקורבנות יקבע כי ההוראה של פרופ' שלהוב-קיבורקיאן לא תחודש במסגרת בית הספר".
את מכתבו סיים באומרו כי "אל לנו לבלבל בין סובלנות, פלורליזם וחופש ביטוי לבין עמדות לא מוסריות העומדות בניגוד מוחלט לאתיקה המקצועית והאקדמית של כולנו".
לפני כחודשיים חתמה שלהוב-קיבורקיאן על עצומה שבה האשימה את ישראל בביצוע השמדת עם בעזה. ראשי האוניברסיטה שיגרו לה בתגובה מכתב חריף ובו הציעו לה לעזוב את משרתה באוניברסיטה, אך לא ננקטו נגדה צעדים מעשיים בזמנו. "לאור תחושותייך אנו סבורים כי מן הראוי שתשקלי לעזוב את משרתך באוניברסיטה העברית", כתבו נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן והרקטור תמיר שפר.