כמעט שבע שנים אחרי שהתפוצצה פרשת ישראל ביתנו, הנאשמת המרכזית נשלחה למאסר ממושך: פאינה קירשנבאום, לשעבר סגנית שר הפנים וחברת כנסת שהורשעה בלקיחת שוחד, נידונה הבוקר (רביעי) ל-10 שנות מאסר בניכוי ימי מעצרה. כמו כן נגזר עליה תשלום קנס של 900 אלף שקל. בנוסף נידון מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן ל-30 חודשי מאסר ותשלום 180 אלף שקל קנס.
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ירון לוי אמר כי "קירשנבאום הייתה אמונה על הכספים הקואליציוניים, ופגעה אנושות בעמותות ועסקים שמהם נטלה שוחד. היא הזיקה לעצמה בשביל בצע כסף ושררה, ותוך סטייה עמוקה מדרך הישר לקחה שוחד באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם במשך שש שנים ומשמונה גורמים שלא קשורים זה לזה. זכויותיה הרבות כמשרתת ציבור שתרמה לחברה הישראלית מחווירות לנוכח הרקב המוסרי המשתקף משליחת ידה אל הקופה הציבורית שניתנה לה למשמרת".
6 צפייה בגלריה
פאינה קירשנבאום בבית המשפט
פאינה קירשנבאום בבית המשפט
פאינה קירשנבאום בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
פאינה קירשנבאום לאחר מתן גזר הדין
פאינה קירשנבאום לאחר מתן גזר הדין
"לקחה שוחד באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם". קירשנבאום לאחר מתן גזר הדין
(צילום: מוטי קמחי)
לפי כתב האישום שנוגש נגד קירשנבאום, בשנים 2006 עד 2014 במסגרת תפקידיה בכנסת ובממשלה היא קיבלה טובות הנאה לעצמה, לבני משפחתה ולמפלגה. זאת תמורת סיוע לארגונים ואישים שביקשו כספי מדינה - אותו היא נתנה מהכספים הקואליציוניים שקיבלה ישראל ביתנו. טובות ההנאה כללו בין היתר מימון טיסות ובתי מלון בחו"ל לה ולבני משפחתה.
עוד אמר השופט: "היא נהגה לדרוש תמורה כספית לשימושה האישי למפלגה ומקרובים בסך מצטבר של שני מיליון שקלים. הנאשמת ניצלה את כוחה השלטוני. היא נשאה בתפקידים בכירים ומונתה על ידי יו"ר המפלגה לאחראית על הכספים הקואליציוניים. אין צורך להכביר מילים בעוצמה שהופקדה אצלה, והיא ניצלה את העוצמה להעדפות פסולות והעדפת האינטרס האישי שלה. הדבר הוביל לנזקים משמעותיים - שימוש בתקציבי ציבור לצרכים פוליטיים".
"תפקידו של בית המשפט להצביע בקול רם וצלול על חומרת הנזק במעשיה לדמוקרטיה ולחברה הישראלית. אין אח ורע לעוצמת השחיתות של הנאשמת, ריבוי וחומרת מעשיה", הוסיף השופט. בית המשפט הורה על עיכוב תחילת המאסר עד 5 בספטמבר כדי לאפשר לקירשנבאום לערער על גזר הדין.
עורך הדין גיורא אדרת, שייצג את קירשנבאום עם אלון קליין ואורן אדרת הודיע כי הם יערערו לבית המשפט העליון על חומרת העונש ואמר כי זהו "גזר דין אכזרי שאין בו טיפה של רחמים. ענישה כזו בעבירות מהסוג הזה לא הייתה, היא מוגזמת בצורה חריפה ביותר. איפה הפרופורציות?".
6 צפייה בגלריה
פאינה קירשנבאום עם משפחתה בבית המשפט
פאינה קירשנבאום עם משפחתה בבית המשפט
קירשנבאום עם משפחתה בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
סניגוריו של רמי כהן עורכי הדין אבי חימי ומשה וייס אמרו כי יערערו על הרשעתו: "בהכרעת הדין נפלו פגמים רבים והיא שגויה מבחינה עובדתית ומשפטית".
התובע בתיק ד"ר מאור אבן חן אמר כי "העונש שגזר בית המשפט על פאינה ורמי הולם את המעשים החמורים שבהם הורשעו. בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וקבע כי הגיעה העת להחמיר הענישה בגין עבירות שחיתות שלטונית בישראל". ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות עו"ד דן אלדד הוסיף: " השאלה היום היא לא רק הענישה, אלא המעשים בהם הורשעו. לא יעלה על הדעת שכספי משלם המיסים ישמשו לשוחד ולא למטרות שלשמם הוקצו".
קירשנבאום הורשעה בחודש מרץ בשורה ארוכה של עבירות לקיחת שוחד, וכן בהלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס. היא זוכתה מחלק קטן מאוד מהסעיפים שיוחסו לה. בחודש שעבר ביקשה הפרקליטות לגזור על קירשנבאום 10 עד 12 שנות מאסר, וקנס של בין מיליון לשלושה מיליון שקל.
6 צפייה בגלריה
30 חודשי מאסר. מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן
30 חודשי מאסר. מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן
30 חודשי מאסר. מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן
(צילום: ירון ברנר)
6 צפייה בגלריה
מימין אבי חימי עורך דינו של רמי כהן, עורך הדין גיורא אדרת הסנגור של קירשנבאום
מימין אבי חימי עורך דינו של רמי כהן, עורך הדין גיורא אדרת הסנגור של קירשנבאום
עורכי הדין אבי חימי וגיורא אדרת המייצגים את הנאשמים
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
השופט ירון לוי
השופט ירון לוי
השופט ירון לוי
(צילום: מוטי קמחי)
סגנית השר לשעבר היא הנאשמת המרכזית בפרשה שבמסגרתה כבר הורשעו 17 מעורבים אחרים. יד ימינה, דאוד גודובסקי, מרצה שש שנות מאסר. מרבית הנאשמים האחרים הורשעו ונידונו לעונשים קלים ללא מאסר.
לפי כתב האישום שהגישה נגדה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ניצלה קירשנבאום את תפקידיה, מעמדה ושליטתה על הכספים הקואליציוניים כדי לקחת טובות הנאה פסולות. היא ביקשה, דרבנה ודרשה מעובדי ציבור, גופים ועמותות לפעול להגשמת מטרותיה הפסולות.
במקרים נוספים התברר ששיטת השוחד הייתה מתוחכמת ביותר: קירשנבאום וגודובסקי דרשו שוחד מגופים שביקשו לקבל תקציבי מדינה. הם התנו את מתן התקציב בקבלת נתח משמעותי ממנו בחזרה לשימושם, או תמורת קידום מטרות פרטיות, מתן שירותים ללא תשלום והעסקת מקורבים.

27,850 שקל תמורת שליחת שלוש הודעות דואר אלקטרוני

בחלקו השלישי של האישום הורשעו הנאשמים בכך שלבקשת הנאשמת העסיק הנאשם את בנה טמיר, בחברה שבשליטתו, כאוסף חומר באינטרנט במשך שבעה חודשים, בגינם קיבל טמיר שכר חודשי בסכום כולל של 27,850 שקל.
הוכח שבמסגרת עבודתו שלח טמיר שלוש הודעות דוא"ל הכוללות קישורים ל-11 מאמרים - עבודה שלה הקדיש שעות ספורות בלבד. עוד הוכח שהנאשם שילם לטמיר בגין למעלה משני חודשי עבודה שבמהלכם טמיר כלל לא הועסק.