המשא ומתן לעסקת חטופים נוספת יצא לדרכו, וכעת מתנהלות שיחות משמעותיות, רציניות ועמוקות על הפרטים. עם זאת, הדברים עדיין רחוקים מלהיסגר. ישראל אמרה מי היא מוכנה לתת ומה היא מצפה לקבל, החמאס עשה זאת גם כן, והמתווכים מפעילים את מנופי הלחץ שלהם. בימים הקרובים ייקבעו נקודות המפתח של העסקה.
למשל, כמה אסירים ישוחררו בתמורה לחטוף אחד, מה סוג האסירים שישראל תשחרר, ומהם גבולות השחרור. ישראל מתעקשת מאוד ולא מוכנה לחזור בה מדרישתה לעסקה שתכלול את הנשים שנותרו בחיים. עבור ישראל הן בגדר "ייהרג ובל יעבור". קטגוריות נוספות שישראל מתעקשת עליהן: חולים כרוניים, חטופים שנפגעו מירי, אנשים בעל מצב נפשי מעורער, חסרי ישע, פצועים וגברים מבוגרים. התנאי הישראלי לעסקה: אך ורק חטופים חיים.
2 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
מחאה מחוץ לקריה למען השבת החטופים
ישראל תידרש לשלם מחירים כבדים כדי להחזיר את החטופים חיים. מחאת המשפחות מחוץ לקריה, אתמול
(צילום: דנה קופל )
בימים האחרונים המתווכים באים וחוזרים עם הצעות, כל אחד עם קווים אדומים ומרחב התגשמות משלו. צריך להכין את דעת הקהל לכך שהעסקה הקרובה תהיה קשה ומורכבת, גם בגלל המחירים שישראל תידרש לשלם כדי להחזיר את החטופים חיים.
בפעימה הקודמת היו 10 ימי הפוגה - יום על כל 10 חטופים ששוחררו. בפועל, היו 8 ימי הפוגה לפני שהמתווה קרס. גם נושא זה, וההיבט הביטחוני-צבאי שבתוכו, צריך להיסגר לפרטי פרטים. גורמים שמעורים בשיחות שהיו בוורשה בין ראש המוסד דוד ברנע, ראש ממשלת קטאר וראש ה-CIA, אמרו שהן היו חיוביות, אך לא צפוי הסכם בקרוב.
גורמים שמעורים בשיחות מעריכים שישראל תידרש "לשלם" יותר ימי הפוגה על פחות משוחררים, ולא יום הפוגה על כל 10 משוחררים. שינוי במפתח יהיה גם במספר האסירים שישוחררו. ישראל גם תידרש לשחרור יותר אסירים וגם אסירים "כבדים" יותר. גורם ישראלי אמר ששחרור אסירים לא יהיה מכשול.
בימים הקרובים יתקיימו מפגשים אינטנסיביים בין הצדדים ברמה הכי גבוהה שיש, וסביר להניח שבמהלכם נראה פגישה נוספת בסגנון של זו שהתקיימה בוורשה. גם מצרים מעורבת במו"מ, ויתקיימו פגישות רמות דרג גם עם בכירים מצרים.
גורמים שמעורים במו"מ אומרים שבצד הישראלי נחושים להביא לפריצת דרך. העוסקים במלאכה עובדים מסביב לשעון ונחושים להחזיר את החטופים הביתה, גם בידיעה שישראל תידרש לשלם מחירים כבדים. הגורמים מתעקשים שצה"ל מספיק חזק, ויוכל לטפל אחר כך בחמאס. העסקה, לדבריהם, לא תחליש אותנו - אלא להפך. המוסר הישראלי הוא להחזיר את החטופים הביתה. מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה למגעים הראשוניים ואמרה כי "תיתכן הפוגה ממושכת, אם חמאס יסכים לשחרר חטופים".
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם א-ת'אני
ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר וראש המוסד. צפוי משא ומתן ארוך ומורכב
( צילום: יריב כץ, AP)
מוקדם יותר דיווחה רשת התקשורת הפלסטינית "קודס" כי משלחת מחמאס תבקר בימים הקרובים בבירת מצרים, קהיר. המקורות ברשת התקשורת המזוהה עם חמאס אמרו כי המשלחת תפגוש גורמים מצריים. לפי הדיווח, המשלחת שתגיע לקהיר נמצאת מחוץ לרצועת עזה, ותכלול מנהיגים מבכירי חמאס. מלבד עסקת שבויים, תדון המשלחת גם בהתקפה הישראלית בעזה.
היום תדרך נשיא המדינה יצחק הרצוג שגרירים המכהנים בישראל וסגל הדיפלומטי, שמייצגים יחד יותר מ-80 מדינות ברחבי העולם. הרצוג ציין בדבריו כי "ישראל מוכנה לקיים הפוגה הומניטרית נוספת בתמורה לשחרור החטופים", והדגיש ש"האחריות המלאה לדבר מוטלת על סינוואר והנהגת חמאס". הנשיא הוסיף כי ישראל אינה במלחמה עם העם הפלסטיני, אלא מול חמאס. בהמשך הוא אמר: "יש עשרות מקרים הומניטריים בתוך קבוצת החטופים המוחזקים בעזה".