יממה אחרי תאונת הדרכים הקטלנית בלוד שבה נהרגה פנינה משה בת הארבע במשטרה ממשיכים בחקירת הטרגדיה - ובודקים אם הכבאים פעלו על-פי ההנחיות ואם ניתן היה למנוע את התאונה. מהחקירה עד כה עלה כי רכב כיבוי אש חצה צומת באור אדום בדרך לאירוע מבצעי והתנגש במכונית שבה היו פנינה ואמה ורד. על פי מסמך שהגיע לידי ynet, הכבאים היו צריכים לעצור באדום. זהו המסמך.
"היא הייתה ילדה מדהימה, ילדה קטנה שלא טעמה טעם חטא, ילדה מיוחדת וקשה לי מאוד כרגע", אמר הערב ל-ynet אביה של פנינה, יצחק. "כל מי שיכול להתפלל לעילוי נשמתה של פנינה בת ורד, מי שיכול להגיד מה שהוא יכול - זה מה שאנחנו יכולים לבקש מהציבור".
3 צפייה בגלריה
פנינה משה
פנינה משה
פנינה משה
האם ורד היא שנהגה ברכב המשפחתי בעת התאונה. היא ניסתה לשחזר את שאירע ואמרה כי חצתה את הצומת באור ירוק, כשלפתע הופיעה הכבאית: "הכול היה כל כך מהיר. ראיתי את הכבאית ואז ראיתי את פנינה לא במצב שהייתי רוצה לראות אותה. אחרי זה ראיתי רכב הרוס ואימא שלא יודעת מה לעשות עם עצמה".
לדברי האם, היא לא מחפשת אשמים ואומרת כי נכון לעכשיו, היא עסוקה בלעכל את גודל האסון. "לא מעניין אותי כרגע מי אשם", הדגישה. "קשה לי לעכל ולתפוס שפנינה איננה. הבגדים שלה עוד בארון, המיטה עדיין מוכנה. זה הדבר הכי קשה". לבני הזוג משה שני ילדים נוספים: מיכאל, בן תשע, ורפאל, בן חמש. מאז התאונה השניים מנסים להסביר לילדיהם את שאירע: "קיבלנו הכוונה איך לדבר איתם, מיכאל אמר לי שהוא רוצה שיבוא המשיח ונוכל לראות את פנינה שוב".
על-פי חוק, רכב ביטחון רשאי לחצות צומת באור אדום רק בעת קריאה לאירוע מבצעי ורק לאחר שהנהג בדק אם הצומת פנוי. לפני כשלוש שנים, ב-13 בספטמבר 2018, פרסם נציב הכבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי מכתב לכלל לוחמי האש ובו הוראה ברורה לגבי חציית צומת באור אדום. באותו מכתב נאמר, בין היתר, כי חלק מהעבודה היא לא רק הצלת חיים, אלא מניעת פגיעה בנפש וברכוש.
3 צפייה בגלריה
זירת התאונה ליד לוד
זירת התאונה ליד לוד
זירת התאונה
(צילום: שאול גולן )
הוראת הנציב מחלקת את רמת האירועים לארבעה: כשכוח כיבוי יוצא לאירוע בעל רמת סיכון נמוכה ונהג הכבאית נתקל באור אדום בצומת - עליו לעצור את הנסיעה לחלוטין ולנהוג על-פי הוראות הדרך. עם זאת, כשהכבאית והצוות נמצאים בדרך לאירוע ברמת סיכון אחרת - כגון זה שהתרחש אתמול, אז היו הכבאים בדרכם לטפל בשריפת קוצים בבאר יעקב - יש לפעול אחרת: "ניתן לחצות צומת ברמזור אדום רק לאחר עצירה מוחלטת לפני הרמזור". רב-טפסר שמחי קבע כי רק לאחר מכן "יש לבצע מעבר בטוח של הצומת".
בהמשך ההוראה נכתב: "פקודה זו מחייבת בכל מקרה עצירה בצומת לפני רמזור ולא האטה. הנהג יעבור באור אדום לאחר אישור המפקד בהתאם לתנאי הדרך".
3 צפייה בגלריה
מודעת אבל תלויה על בניינה של פנינה משה
מודעת אבל תלויה על בניינה של פנינה משה
מודעת אבל בבניין שבה מתגוררת משפחת משה
(צילום: שמוליק דודפור)
זמן קצר לאחר פרסום ההוראה, התרעמו אנשי ועד עובדי הכבאות וטענו כי לדעתם ההוראה מנטרלת את שיקול הדעת של מפקד הצוות, שעליו הוטל להכריע אם הכבאית תחצה באור אדום ובכך למעשה היא מאריכה את זמן ההגעה לאירוע. עם זאת, בארגון טענו כי הם תומכים בנסיעה בטוחה ושמירה על הכללים.
בסרטון שצולם ב-2018 לאחר ההחלטה נראה יו"ר הועד, אבי אנקורי, פונה לאזרחי ישראל ומתנצל על כך שבשל ההוראה הכבאים לא יצליחו להגיע במהרה לכל מי שזקוק לעזרתם. הוא טען כי ייתכן שחיי אדם ייפגעו בגללה.

היום (שלישי) אמר אנקורי ל-ynet: "נדמה לכאורה שבפגיעה באבי אנקורי מקדשת את כל האמצעים- גם שימוש נוראי בתאונה המחרידה והמצערת שאירעה אתמול. כל האמצעים כשרים על מנת להכפיש את ועד העובדים. אנו כמובן משתתפים בצער המשפחה על מותה של הילדה ומאחלים החלמה מהירה לאמה. אנו סמוכים ובטוחים כי המשטרה תחקור את האירוע ותסיק את המסקנות הנכונות".
מכבאות והצלה לישראל נמסר: "כבאות והצלה לישראל משתתפת בצערה העמוק של משפחת משה על האובדן הטרגי של בתם פנינה ז"ל, בתאונת דרכים בין רכב כיבוי שפעל במשימה מבצעית לרכבם הפרטי. בהנחיית נציב כבאות והצלה נערכו היום לכלל המפקדים והלוחמים בתחנות הכיבוי פעולות הסברה ורענון להוראות נסיעה מבצעית ומנהלתית ברכבי כיבוי, בהתאם להוראות הבטיחות המחמירות של הנציב בנושא".