1 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
כלא גלבוע, שממנו ברחו האסירים
(צילום: EPA)
בזמן שהמצוד אחר ששת המחבלים נמשך, במשטרה נערכים לסייע לשב"ס בהתמודדות מול המהומות בבתי הסוהר: המצוד אחר ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו לפני ארבעה ימים מכלא גלבוע ממשיך בשני צדי קו התפר - הן ביהודה ושומרון והן ביישובים הערביים שבתחומי ישראל.
אתמול בבוקר התפרס גדוד שלישי של צה"ל לאורך קו התפר באזור צפון השומרון והגלבוע, כדי לשבש אפשרות למעבר המחבלים לשטחים - אם חלקם לפחות עדיין בשטח ישראל. אבל בינתיים לפחות השורה התחתונה היא אחת - השישה עדיין חופשיים.


גם אתמול אחר הצהריים הציתו אסירים ביטחוניים תא בבית סוהר, הפעם בכלא רמון, כחלק מהמחאה שלהם נגד המהלכים שנקט שירות בתי הסוהר בעקבות בריחת המחבלים מהכלא. בעקבות המהומות, שכללו הצתה אתמול של תאים בכלא קציעות ובכלא רמון, נערכת המשטרה לאפשרות של כניסת כוחות יס"מ וכוחות מיוחדים של מג"ב לבתי סוהר, במטרה לסייע ליחידת "מצדה" של שב"ס.
במשטרה הורו לכל מפקדי התחנות וקציני האג"ם לבקר בבתי הכלא הביטחוניים שבגזרתם, במסגרת היערכות המשטרה לטיפול בהפרות סדר קשות בין כותלי הכלא. מדובר ב-17 מתקני כליאה ברחבי הארץ.

ביממה החולפת נפגשו אותם מפקדי תחנות וקציני אג"ם עם מפקדי בתי הסוהר, ורעננו את הפקודות. התרחיש הקיצוני ביותר הוא העברת שליטה מלאה של המשטרה על בית כלא שבו יהיו התפרעויות שייצאו מכלל שליטה. בינתיים לפחות יחידת מצדה היא זו שמטפלת באירועי הפרות הסדר, אך מחשש שהמהומות יתרחבו ואנשי השב"ס לא יוכלו להשתלט עליהן, הוכנה תוכנית זו.
בעקבות שורת המחדלים בפרשת הבריחה מהכלא החליט אתמול השר לביטחון הפנים עמר בר-לב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשה. "היה כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו", אמר השר בר-לב שהחליט על הקמת הוועדה בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט.
הקמת הוועדה פורסמה שעה קלה לאחר שב-ynet נחשף עוד מחדל: מגדל השמירה שנמצא ישירות מעל פתיחת יציאת המנהרה שממנה נמלטו המחבלים - כלל לא היה מאויש. בשלב זה לא ברור מה הסיבה לכך שלא היה שומר במגדל - אם מדובר בסידורי אבטחה טקטיים של השב"ס, במחסור תקציבי או שהסיבה לכך אחרת. מצלמת האבטחה שבאזור דווקא כוונה ככל הנראה לאזור המנהרה שנחפרה - אבל כפי הנראה איש לא הסתכל על המצלמות. הסוהרת שהודתה שנרדמה הייתה במגדל סמוך.
פורסם לראשונה: 20:45, 09.09.21