4 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
מגדל השמירה שמעל פתח יציאת המנהרה. שומר לא היה שם
(צילום: EPA)
מחדל נוסף ברשימה הארוכה של המחדלים של שירות בתי הסוהר בפרשת בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע: ל-ynet נודע שבמגדל השמירה שמעל פתח יציאת המנהרה שחפרו האסירים שנמלטו - כלל לא היה שומר בעת בריחתם.
בשלב זה לא ברור מה הסיבה לכך שלא היה שומר במגדל - אם מדובר בסידורי אבטחה טקטיים של השב"ס, במחסור תקציבי או שהסיבה לכך אחרת. מצלמת האבטחה שבאזור דווקא כוונה ככל הנראה לאזור המנהרה שנחפרה - אבל כפי הנראה איש לא הסתכל על המצלמות.

הסוהרת שהודתה כי נרדמה הייתה במגדל הקיצוני הקרוב לכביש, ולא מעל הבור - שם כאמור כלל לא היה איש שב"ס. ייתכן שאם המגדל מעל המנהרה שחפרו השישה היה מאויש, השומר שם היה שומע את הרעש וחושף את הבריחה. במשטרה יבדקו את נהלי השמירה של הזקיפים במגדלים ויבדקו מדוע הוא לא היה מאויש.
היום היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר לשר לביטחון פנים עמר בר-לב להקים צוות חקירה חיצוני לנסיבות הבריחה מהכלא. עם זאת, בר-לב עצמו עדיין לא החליט אם יקים צוות שכזה.
מחדל המגדל שלא אויש הוא כאמור רק אחד בשורה ארוכה של מחדלים: האסירים הביטחוניים הצליחו להימלט בלילה שבין ראשון לשני דרך חור שחפרו בשירותי התא שלהם - תא משוריין לכאורה שמכונה "כספת" ובנוי מ-66 טונות של בטון יצוק - ונמלטו משם דרך חלל פנימי שבין הקרקע בהר הגלבוע ליסודות הכלא. החלל הזה היה ידוע היטב לאנשי הכלא, וגם ב-2014 נחשפה שם מנהרה דומה בשירותי אחד התאים, שדרכה קיוו אסירים להימלט לחופשי.
4 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
החור שממנו נמלטו האסירים. במגדל הסמוך השומרת נרדמה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
המנהרה ממנה הצליחו לברוח האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע
המנהרה ממנה הצליחו לברוח האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע
החור בשירותי התא. "כספת" משוריינת, אבל עם חלל פנימי מתחתיה
(צילום: דוברות שב"ס)
בנוסף לכך, לגבי שלושה מהאסירים שנמלטו היו התרעות מודיעיניות כי הם עלולים לברוח. בכירים לשעבר בשב"ס הביעו תמיהה גם על כך שערב ההימלטות אושרה בקשתו של זכריא זביידי, איש פתח, לעבור לתא מספר 5 באגף 2 בכלא, שבו היו שאר האסירים שנמלטו - המזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני. גם לאחר ההימלטות עבר זמן רב מאז שבשב"ס הבינו את גודל האירוע: כשעתיים חלפו מאז הדיווח הראשון של נהג מונית על חשודים שרצים בשדות סמוך לכלא ועד שבשב"ס גילו שכל השישה נמלטו.
במסגרת חקירת ההימלטות נבחנות גם אפשרויות שהאסירים קיבלו סיוע מבחוץ - ואולי אף מבפנים. היום הועברה האחריות לניהול החקירה ממחוז הצפון במשטרה ליחידה לפשעים בינלאומיים בלהב 433, וחוקרים צפויים לגבות עדויות מסוהרים שעובדים בכלא לאור האפשרות שהאסירים שנמלטו קיבלו סיוע מבפנים.
בינתיים, ובצל הבריחה הדרמטית, גם היום אירעו התפרעויות באגפים הביטחוניים בבתי הכלא - אחרי שאתמול הוצתו כמה תאים בכלא קציעות ובכלא רמון - ואחד התאים בכלא רמון הוצת. בשב"ס אמרו כי השריפה שם כובתה במהירות. ההתפרעויות והצתות התאים, נזכיר, נעשות על ידי אסירי הג'יהאד האיסלאמי במחאה על מבצע הפיזור שלהם - כ-400 במספר - בין כלל האסירים הביטחוניים בבתי כלא במרכז ובדרום, בעקבות הבריחה שאותה הובילו אסירים המזוהים עם ארגון הטרור.
4 צפייה בגלריה
התפרעויות בשכם בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
התפרעויות בשכם בעקבות בריחת ששת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
התפרעויות אמש בשכם. בחמאס קוראים מחר ל"יום זעם"
(צילום: EPA)

האסירים הביטחוניים מקובצים לרוב על פי שיוך ארגוני, והפלגים החמושים ברצועת עזה - הג'יהאד האיסלאמי וחמאס - שיגרו בימים האחרונים איומים בעקבות מה שהם תופשים כפגיעה בתנאי האסירים. ארגוני הטרור הזהירו גם מפגיעה באסירים שנמלטו. בחמאס קראו אחר הצהריים לפלסטינים לצאת ל"יום זעם" מחר, בנקודות החיכוך עם כוחות הביטחון ביהודה ושומרון, במחאה על המשך ה"סנקציות" לכאורה בבתי הכלא. בחמאס הוסיפו כי "ההתנגדות הפלסטינית תהיה מוכנה להקריב קורבנות למען האסירים".
קריאות דומות להשתתף בהתפרעויות לאות הזדהות עם האסירים השמיעו גם אתמול חמאס והג'יהאד האיסלאמי, ומאות פלסטינים שנענו לקריאות הללו התעמתו עם כוחות הביטחון בכמה מוקדים, כולל במזרח ירושלים. ראש הממשלה נפתלי בנט הזהיר בהערכת מצב שקיים אמש מזליגה של האירועים ל"גזרות אחרות", כלשונו, והוחלט להאריך עד לשבת את הסגר שהוטל בחג על הפלסטינים ביהודה ושומרון.
בעקבות המהומות בבתי הכלא ערך הבוקר השר לביטחון פנים עמר בר-לב סיור בכלא קציעות, והתייחס למחדלים שאפשרו את ההימלטות - החמורה ביותר בעשרות השנים האחרונות. "אנחנו לאחר אירוע קשה של בריחת אסירים מכלא גלבוע. זה כישלון", אמר השר. "נהפוך כל אבן במטרה לבדוק מה גרם לכישלון זה, ברמה המקומית של הכלא ולגבי ההשלכות בכלל על שירות בתי הסוהר. נבדוק, נאתר ונציף את הלקחים הנדרשים ונממש אותם".

באותו סיור השתתפה גם נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, שמונתה לתפקיד בינואר השנה וכעת מתמודדת עם קריאות לשאת באחריות לבריחה. היא לא התייחסה ישירות לחצי הביקורת הקשים המופנים כעת כלפי שב"ס, אך אמרה: "תפקיד הסוהר זה תפקיד לא פשוט ומורכב, אבל מי שבא - מגיע על מנת לעשות אותו על הצד הטוב ביותר". פרי הודתה בדבריה לסוהרים בכלא קציעות - ובכלא רמון שגם בו כאמור התרחשו התפרעויות והצתות תאים - "על הנחישות והמקצועיות ועל האופן שבו נטרלתם את האיום אמש ללא פגיעות בנפש, וגם עבדתם על עיקרון כבוד האדם לצד המקצועיות".
במקביל נמשך המצוד הנרחב אחר ששת המחבלים, שבו לוקחים חלק כלל זרועות הביטחון. כחלק מהמבצע מופעלות יכולות מעקב ומודיעין חסרות תקדים, לצד טכנולוגיות מתקדמות, חיישנים ומערכות ניטור שמרוכזות לחמ"ל המשותף שהוקם למשטרה, לשב"כ ולצבא. צה"ל הגדיל אתמול את היקף הסיוע שלו בחיפושים, שבהם לוקחים חלק שני גדודים ושש פלוגות. הכוחות פועלים בין היתר בכפרים שונים באזור ג'נין - העיר שממנה הגיעו כל ששת המחבלים ושסמוכה לכלא גלבוע - ועצרו לחקירה חלק מקרובי האסירים, אך חלקם כבר שוחררו. גם בכפרים ערביים-ישראליים באזור הורגשה פעילות משטרתית, וכמה חשודים נעצרו ביום שלישי בחשד שהעניקו סיוע למחבלים לאחר הבריחה.
אליאור לוי, טובה צימוקי ורועי רובינשטיין השתתפו בהכנת הכתבה