בעקבות הפרסום ב-ynet על כך שחיילים בבסיסים באזור אילת נאלצים להשתטח בתעלות פתוחות בשל היעדר מיגון - צה"ל פורס עשרות מיגוניות בעלות של מיליוני שקלים במוצבי הערבה.
בצל המלחמה שנמשמכת כבר למעלה מחצי שנה, ועל רקע המתיחות סביב התגובה הצפויה של איראן לחיסול בדמשק המיוחס לישראל של המפקד הבכיר במשמרות המהפכה, התברר מעדויות של חיילים כי לא כל הבסיסים בערבה ממוגנים. כעת, הצבא החל לפרוס עשרות מיגוניות במוצבי הערבה ובמחנות הצמודים לאילת שלא מוגנו עד כה.

החשש העיקרי במערכת הביטחון הוא כי המתקפה האיראנית תכוון למטרה צבאית כבסיס מרכזי או מתקן אסטרטגי. זאת, לתפיסת טהרן, כדי להימנע מפגיעה באזרחים ובמטרה להגיב ב"משקל דומה" לחיסול בדמשק - גם נוכח הפרופיל העולמי הגבוה של התקיפה המסתמנת, פומביותה, האזהרות מצד ארה"ב והעובדה שהתקיפה תהיה, אם וכאשר, ישירה מאיראן ולא באמצעות שלוחיה במזרח התיכון. יצוין כי בתגובה לפרסום ב-ynet דובר צה"ל הודיע כי הבסיסים במרחב ימוגנו.
רק בשבוע שעבר ספג בסיס חיל הים באילת פגיעה ישירה של כטב"ם ששוגר מעיראק על ידי מיליציות פרו-איראניות וחדר דרך ירדן. מעבר לכך, אילת הפכה מתחילת המלחמה, וביתר שאת בשבועות האחרונים, למוקד מרכזי של מטחי כטב"מים מתאבדים וטילי שיוט. בתחילה הם שוגרו בעיקר על ידי החות'ים בתימן, ולאחרונה הם מגיעים יותר מעיראק, בניסיון לפגוע במטרות אסטרטגיות בעיר.
3 צפייה בגלריה
מיגוניות בדרך לבסיסי צה"ל בערבה
מיגוניות בדרך לבסיסי צה"ל בערבה
המיגוניות שיוצבו בבסיסים בערבה
3 צפייה בגלריה
yk13881251
yk13881251
חיילים משתטחים על הרצפה
על רקע זה, חיילים מבסיסי האוגדה המרחבית 80 שבהרי אילת, העידו שחרף תלונותיהם למפקדים הם עדיין לא קיבלו מיגוניות, ושבכל אזעקה שנשמעת הם נדרשים לרוץ לתעלות בצידי הבסיס ולהשתטח בהן, משל היו בשטח פתוח ולא במחנה קבע מסודר. "החיילים חשים מופקרים. הם שומעים את הדי הפיצוצים אחרי כל אזעקה, ומבינים שהם גם מסומנים כבסיס חשוב שקל למצוא את נקודת הציון שלו ובקלות יכולים להפוך למטרה", אמרו הורים לחיילים במקום. "יש הגנה אווירית חזקה באזור, גם של טילי חץ וכיפה ימית, אך היא אף פעם לא הרמטית", הוסיפו.
אוגדה 80 היא אוגדה גדולה בגזרת גבול מצרים, שאחראית על הגבול המערבי ומפקדת האוגדה, ובקרבתה מוצבים נוספים ללא מיגון מסודר. בצה"ל מעריכים כי חלק גדול מהשיגורים לאילת או לערבה מכוונים לבסיסים צבאיים, ואומרים כי הצבא האמריקני הבטיח שימשיך לסייע בהגנה ומטוסיו יגלו ויירטו שיגורים לישראל, גם מאיראן, אם וכאשר. עם זאת, חלק מהאיומים במטחים אלו חדרו גם את חומת ההגנה האמריקנית, וזוהו ויורטו על ידי מערך ההגנה האווירית של צה"ל. במקרים חריגים גם נרשמו פגיעות ישירות.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפרסום הראשוני על היעדר המיגון: "לאחר בחינת הנושא, אושרה פריסה והתקנה של מיגוניות ומערכות התרעה במוצבי אוגדה 80 ובמפקדת האוגדה בגבול המזרחי. צה"ל פועל לספק לחיילים את המעטפת הבטוחה ביותר לבצע את תפקידם".