ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף היום (רביעי) בישיבת הממשלה את מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, וטען כי היועמ"שית "לא עושה דבר" מול האיומים עליו ועל משפחתו.
היועמ"שית עצמה, גלי בהרב-מיארה, לא נכחה בישיבה - ומי שספג את הביקורת היה המשנה שלה, גיל לימון. תחילה שרים הטיחו בו כי הייעוץ המשפטי פועל באופן לעומתי לממשלה, על רקע חוק הפטור מגיוס וסוגיות נוספות. הוא השיב כי "ב-99% מהמקרים אנחנו עם הממשלה", ונתניהו העיר: "יש בעלי חיים תבוניים כמו שימפנזה שיש להם 99% גנים משותפים איתנו. האחוז האחד שלא, עושה את כל ההבדל".

בהמשך, שר המשפטים יריב לוין תקף שהיועצת לא עוזרת לממשלה ולא מייצגת אותה בהליכים משפטיים. לימון השיב שהיועצת עבדה עם הממשלה על מאות החלטות ממשלה וייצגה אותה באלפי תיקים וב-99% אחוז מהמקרים הם מוצאים מענה ומייצגים את הממשלה בהצלחה. הוא הוסיף שהמקרים הבודדים שבהם הייעוץ אומרים לממשלה "לא" הם המקרים שבהם החוק לא מאפשר לבצע את מה שהממשלה רוצה וזה חלק מתפקידם. בתגובה, השר אמסלם תקף את היועמ"שית במילים בוטות. לימון אמר לראש הממשלה שהשיח הזה לא ראוי ולא יפחיד את הייעוץ ולכן נתניהו ביקש מהשרים לדבר בצורה מכובדת.
השר שלמה קרעי התערב, וכינה את היועצת המשפטית לממשלה "הרועצת המשפטית לממשלה בכל נושא מהותי". לדבריו, "כל האמצעים הפכו כשרים בעיניכם להפלת הממשלה, עד כדי זילות בחיי ראש הממשלה, משפחתו והשרים. יושב עבריין בפנים גלויות ומסית לרצח ראש הממשלה ומשפחתו, הוא ממליץ להכניס אותם לחדר ולנעול אותם עם בלוני גז, והמשרוקית של היועמ"שית לא משמיעה אפילו צליל אזהרה".
קרעי הוסיף כי "עד היום יושבת בכלא אתה אחת ששלחה מכתב לבנט (פעילת הליכוד אילנה ספורטה חניה, א"א). לא תוכלו לומר 'ידינו לא שפכו את הדם הזה'".
נתניהו התערב: "אתם אומרים שזה לא פרסונלי, אבל השר קרעי הזכיר איום אחד מתוך יותר ממאה איומים ברצח נגדי ונגד משפחתי שהוגשה תלונה לגביהם - ולא עשיתם כלום. אבל לגבי אותה אישה מבוגרת, השר בן גביר אמר שהיא עדיין יושבת בכלא תרצה. זה לא פרסונלי?".
בישיבה עסקו נתניהו והשרים גם בנושאים נוספים, ובהם הסדרת הפטור מגיוס ללומדי התורה - ושוב תקפו את הייעוץ המשפטי, שסירב להגן על עמדת הממשלה בבג"ץ. לאחר מכן, הממשלה קבעה כי תשובת ראש הממשלה שהוגשה בנפרד לבג"ץ בעניין העתירות נגד הפטור מגיוס מייצגת את הממשלה כולה. השר מאיר פרוש מיהדות התורה נמנע בהצבעה מאחר והיא כוללת לטענתו אמירה שמקדמים חוק גיוס שצפוי לכלול יעדים משמעותיים וסנקציות.
פרוש אמר בדיון על חוק הגיוס: "בהיעדר חוק המסדיר את מעמד לימוד התורה, יש למחוק את הפסקה הראשונה במגילת העצמאות לפיה בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי".
1 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
בהרב מיארה ונתניהו. טענות קשות נגד הייעוץ המשפטי
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
במענה לשאלת השר פרוש, מזכיר הממשלה פוקס אמר בדיון בממשלה על חוק הגיוס כי ישנם מגעים על חוק הכולל יעדים משמעותיים וסנקציות. פרוש הגיב כי מדובר בהצעה שלא הובאה בחודשים האחרונים לחברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ולכן הוא מביע התנגדות.
פרוש: "ההקשר שנעשה בין תקצוב לימוד התורה לדיחוי הוא טכני בלבד ובג"ץ משתמש בו באופן לא ראוי. יש לקבל החלטה בממשלה המנתקת את ההקשר הטכני הזה וממשיכה את תקצוב עולם התורה ללא הקשר לחוק הנדרש להסדרת מעמד בני הישיבות והאברכים".