יו"ר ש"ס אריה דרעי התייחס היום (רביעי) למשבר הפטור מגיוס, ואמר לביטאון "הדרך", המזוהה עם מפלגתו, כי השר בני גנץ והמחנה הממלכתי "חוסמים כל אפשרות להסכמות. אני בידידות איתם, אך אלו הם פני הדברים. הוא מגיש חוק שהמשמעות שלו זה חיסול עולם התורה, והוא יודע שאין שום סיכוי בעולם שהחוק הזה יעבור, כי המטרה שלו היא שלא יגיעו לפתרון ולהסכמות".

הוא הוסיף: "צר לי מאוד גם ששר הביטחון גלנט קשר את עצמו לגנץ והציב כתנאי לכל הסכמה שגנץ יסכים, וגנץ כאמור לא רוצה להגיע להסכמות ולא ניתן בשום דרך להגיע איתו להסכמות. חבל שכך הם הדברים בזמן הזה, בעיצומה של מלחמה. אתה שואל אותי אם יש פתרון? נכון לעכשיו אין לנו כזה".
בחודש שעבר הסלים גנץ את הטון כלפי הסוגיה. הוא הדגיש כי הוא ומפלגתו רואים חשיבות ב"לימוד תורה ובשמירת המסורת", אך הבהיר כי לא יוכל לתמוך בפתרון שלא יקדם שוויון בנטל. הוא הוסיף כי הוא מעוניין לעשות זאת בהסכמה, אך רק כזו שתכלול "פתרון שירות הוגן לכולם". לדבריו, "אנחנו רוצים פתרון לגיוס - ולא פטור לגיוס. אני חוזר ואומר - קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגעו באחדות ויפגעו בביטחון, ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק בממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט".
1 צפייה בגלריה
אריה דרעי ו בני גנץ
אריה דרעי ו בני גנץ
"חוסמים כל אפשרות להסכמות". גנץ ודרעי
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ)
החוק מוביל לעימות גם בתוך ש"ס. לאחר ששר הפנים משה ארבל אמר כי "הציבור החרדי חייב להפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה", אמרו בתנועה כי "הנושא מנוהל על ידי היו"ר אריה דרעי".
בפודקאסט של תנועת "הרבעון הרביעי", שעלה לפני כשבוע, אמר ארבל כי "המציאות אחרי 7 באוקטובר היא שהציבור החרדי צריך להבין ולהפנים שאין אפשרות מוסרית להמשיך ככה. בשנה יש 1,500 בני גיוס, הם חייבים להיות חלק מהנושאים בנטל. בנוסף אליהם יש לא מעט מוסדות שמוגדרים נוער נושר. כל המוסדות הללו - אין הצדקה בעולם שמי שבהגדרה תורתם לא אומנותם, לא יהיו חלק מהצבא".
כמה שעות לאחר מכן, נמסר בתגובה רשמית מש"ס כי "נושא חוק הגיוס ומעמדם של בני הישיבות מופקד אך ורק בידי מועצת חכמי התורה ומנוהל על ידי יו"ר התנועה אריה דרעי ונציגו למו"מ אריאל אטיאס. נציגי התנועה הונחו שלא להתבטא בנושא כלל. עמדתה של ש"ס מוצגת אך ורק בכלים הרשמיים של תנועת ש"ס".
הדיון בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים יתקיים ב-2 ביוני בשעה 09:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הודיעה למשרדי החינוך והביטחון ב-31 במרץ - יממה לפני פקיעת הוראת השעה המאפשרת לפטור חרדים מגיוס, כי יש להיערך לגיוס תלמידי ישיבות עוד ב-1 באפריל, והזהירה מפני עקיפת צו הביניים שהוציא בג"ץ בעניין תקציבי הישיבות לחרדים - ואסרה לפצות אותם ב"אפיקי מימון אחרים". בעניין הגיוס, כתבה היועצת כי "אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי - ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין". חרף זאת, בצה"ל לא ממהרים להוציא צווי גיוס לחרדים - וגם אם כן, לא ממהרים לאכוף אותם.
בחודש שעבר הוציא בג"ץ צו ביניים שבמסגרתו קבע כי לא יועברו תקציבים לישיבות עבור תלמידים שקיבלו צו גיוס ולא התגייסו. לפי קביעת השופטים, כאמור, בחודש יוני הקרוב ייערך דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בנוגע לשאלה אם להפוך את צו הביניים הזמני - למוחלט. הדיון ייערך כחלק מעתירות הדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהן לא מתגייסים.
השופטים קבעו כי טענות העותרים נגד חוקיות הוראת השעה שאפשרה להימנע מגיוס בני הישיבות עד 1 באפריל היו "כבדות משקל", ואישרו למדינה להגיש עד סוף אפריל "תצהיר משלים" בנושא.