ביישובי קו העימות בצפון לא משתכנעים בלשון המעטה מהצהרתו של יואב גלנט שנשא אתמול במהלך ביקור בגזרה הצפונית, על פיה ההישגים הצבאיים שהושגו עד כה מול חיזבאללה יתורגמו להחזרת תושבי הצפון לבתיהם.
"אני לא יודע על אילו הישגים גלנט מדבר. כל עוד כוח רדואן על הגדר, אין לאף אחד יכולת להבטיח לנו שלא נתעורר בוקר אחד למה שקרה בדרום, מי יהיה מוכן לחזור כאן?", אמר ל-ynet ראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן והוסיף: "אנחנו לא נחזור עד שחיזבאללה יעוף אל מעבר לליטני. צריך לנקוט פה פעולה קשה ומרתיעה. למה אנחנו מחכים? צה"ל צריך ללמוד לתקוף בכדי למנוע את הצורך בהגנה על חיינו מעשרות אלפי לוחמי טרור של חיזבאללה שיגיעו לעיר בתוך דקות כשיחליטו שזו העת לתקוף. האיום הולך וגדל. למה מערכת הביטחון והממשלה מחכות?".
הכותרת
המתווכת שהעבירה מזוודות כסף לחמאס: הסיפור של קטאר
27:44
קרוב לחודשיים חלפו מאז פינויה של קריית שמונה. מעל 20 אלף מתושביה עזבו לדירות מפלט ולחדרי מלון ברחבי המדינה. רבים מהם התחילו בחיים חדשים שהוגדרו כזמניים אבל לא מן הנמנע, כי לעירם הם כבר לא יחזרו. "הבית שאמור להיות המקום הכי בטוח הוא המקום הכי מסוכן עבורנו כרגע" אומרת אביטל סלאב, משפיענית רשת ותושבת קריית שמונה.
סלאב, אם לחמישה, לא רואה את עצמה חוזרת אל העיר במציאות הנוכחית. "לא אחזור הביתה ואחכה בכל יום על הספה לרגע שיפרצו אלינו המחבלים וינסו לחטוף אותנו ללבנון. אף פעם לא אוכל לדעת מתי זה יקרה. הביטחון של הילדים שלי הוא מעל הכל ואם אצטרך לחפש מקום שבטוח לחיות בו יותר, אעשה זאת ואגן עליהם".
בעלה של סלאב, רפאל, רכז פעילות הנוער בצפון של רשת מרכזי הנוער OU ופעיל ציבור מקומי, מזהיר כי השארת המצב בגבול לבנון כפי שהוא עלולה להמיט אסון. "זה יביא חורבן על הגליל" הוא סובר. סלאב מסביר כי "מזה שנים אנחנו עובדים להביא אנשים ליישב את הגליל ולגור בקריית שמונה. אף אחד לא קונה את האמירה המתנשאת של גלנט כי חיזבאללה מורתע והשגנו את כוחותיו מהגבול. כל מלחמה מביאה איתה אתגרים ונטישת תושבים. אנשים כבר חודשיים מחוץ לבית ומצאו בינתיים עבודה, למה שיחזרו למקום שבו הם סוג ב' ויחכו ללוחמי רדואן שיגיעו אליהם הביתה וישחטו אותם? לא נהיה צאן לטבח שממתין ליום פקודה של נסראללה".
1 צפייה בגלריה
נפילה בקריית שמונה
נפילה בקריית שמונה
נפילת רקטה בקריית שמונה בתחילת החודש
(צילום: אביהו שפירא)
סלאב הזכיר כי "אפילו נשקים לא מאשרים לתושבי קריית שמונה להחזיק בטענה כי לשדרות כבר נכנסו מחבלים ואלינו עדיין לא. התפיסה של גלנט ומערכת הביטחון היא חרפה. אני יודע באופן אישי על אנשים שלא יחזרו לקריית שמונה במצב הנוכחי וכבר נערכים למגורי קבע בערים אחרות".
גבי חסין, תושב קריית שמונה , שכר עם תחילת המלחמה בית במושבה מגדל הסמוכה לטבריה. הוא אומר כי הוא מוכן לתת את ביתו הפרטי בעיר לשר גלנט ולמשפחתו. "שמשפחת גלנט תבוא לגור בקריית שמונה ותיתן לי את הבית שלהם. אם הוא חושב שנחזור לחיות כמו לפני 50-40 שנה יש לו טעות גדולה".
חסין, 54, זוכר איך כבר בגיל 11 הוא נאלץ לעזוב עם משפחתו את קריית שמונה שהופגזה בקטיושות לטובת ירוחם. "גלנט רוצה להחזיר אותי לעוד סיבוב במקום שבו אי אפשר לחיות ולנשום. הוא יגרום לי לעזוב סופית את קריית שמונה. לא תהיה לי ברירה. במקום שצה"ל יישב במרג'-עיון, הוא יישב ברחוב שדרות תל חי ויגן על המדינה מתוך העיר. בהמשך הוא יצטרך גם לסגת לעפולה. זו ממשלת ימין פחדנית. עם של אריות וממשלה של כבשים. עברתי את הגיל שאני מוכן להיות המגן של המדינה ושל יושבי בתי הקפה במרכז הארץ, שלא מרגישים את המלחמה וחיים בשלהם".

הכעס על דבריו של גלנט, לא נעצר כמובן בקריית שמונה. ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', התבטא בחריפות הבוקר באולפן ynet בנושא: "נראה לי ששר הביטחון שכח להסיר מהעדשות של המשקפת את הכיסוי. אנחנו לא קונים את צפירת ההרגעה שלו ולא את המילים שהן ריקות מתוכן. התושבים שלנו לא יהיו ברווזים במטווח של חיזבאללה. אם שר הביטחון חושב שתושבי הצפון יהיו סיפור כפר עזה מס' 2, הוא מתבלבל, זה לא יקרה, הם לא יהיו בשר תותחים של המדינה. לא רק שצה"ל לא השלים את משימתו בצפון, הוא עוד לא התחיל את משימתו".
דוידוביץ' הבהיר כי הם בוטחים בצבא אך לא בממשלה: "הממשלה התנתקה לחלוטין מהצפון ומפקירה את תושבינו. תפסיקו למכור לנו סיפורים שחיזבאללה מורתע".