הקבינט המדיני ביטחוני ידון מחר (יום ראשון) במגעים המתנהלים בתיווך המצרים מול חמאס ברצועת עזה. בדיון תציג מערכת הביטחון את המדיניות הכללית שגובשה מול עזה לאחר מבצע "שומר החומות": מדיניות שתכלול תגובה על בלוני הנפץ והתבערה, היערכות למערכה חדשה, הגדרת החומרים ההומניטריים שישראל תאשר להכניס לרצועה כחלק מהליך השיקום שלה, והסוגיות שירושלים מתנה את התפתחותן בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים.
1 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי בעזה. ישראל מסרבת להכנסת הכסף במזוודות
בישיבת הקבינט ידונו השרים, בין היתר, במגעים לגיבוש מתווה חדש להעברת כספי הסיוע של קטאר לעזה, על סך 30 מיליון דולר בחודש. המנגנון הסופי טרם נקבע, והקבינט לא יתבקש לאשר אותו מחר. המתווה המסתמן הוא שהכסף יועבר לעזה דרך האו"ם ואולי בהמשך דרך הרשות הפלסטינית. ישראל מקווה שבימים הקרובים תושג הסכמה לכך מצד קטאר ומצד חמאס. היעדר ההסכמה הזו נותרה אבן הנגף המרכזית.
ישראל קיימה כמה שיחות עם שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד, שגם ביקר באחרונה בדוחה כדי לדון עם הקטארים על המתווה המתגבש. ישראל עומדת על כך שהכסף לא ייכנס לעזה ב"מזוודות דולרים" כמו בעבר. אחת האפשרויות שנבדקות היא שחלק מהכסף יועבר דרך בנק הדואר בעזה למשפחות נזקקות, לאחר בדיקה קפדנית של השב"כ על מנת לוודא שהכסף לא זולג למטרות טרור. חלק מהכסף יגיע למימון פרויקטים לעידוד תעסוקה ברצועה וחלק יגיע ישירות לרכישת דלק.

השרים יקבלו בדיון מחר גם דיווח על המגעים שמתנהלים מול המצרים, לאחר ביקור המשלחת הישראלית בקהיר. לפי בכירים בישראל הפערים בין הצדדים גדולים בסוגיית השבויים והנעדרים, ודרישות המינימום של חמאס לא פוגשות עדיין את הפשרות המקסימליות שישראל מוכנה להן. חמאס עומד על שחרור מחבלים עם דם על הידיים וישראל מתנגדת לכך עקרונית.
בתחילת השבוע דיווח העיתון הפלסטיני אל-קודס כי האו"ם הסכים לקבל את האחריות על חלוקת המענק הקטארי. בישראל, כאמור, עמדו על כך שהכסף לא יוכנס באמצעות מזוודות - וראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לכך בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון. "אנחנו עובדים על פתרון שיאפשר סיוע הומניטרי לתושבי עזה, אבל ללא מזוודות הדולרים. מזוודות הדולרים זה משהו שירשנו וצריך לעבור מהעולם", הוא אמר.
הכספים מיועדים באופן רשמי לתשלום מענק של 100 דולר בחודש לכ-100 אלף משפחות ברצועת עזה, שאותן בוחר חמאס והן מוגדרות על-ידו "משפחות נזקקות". שאר המענק הקטארי שימש עד כה לתשלום משכורות פקידי חמאס ברצועה.