יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, הגיב בחריפות לצו הביניים הדרמטי שהוציא בג"ץ אמש (חמישי), שקבע כי מהשבוע הבא יופסק מימון של ישיבות עם תלמידים שלא מתגייסים לצבא. "אם אותם חרדים שכן התגייסו יחשבו שאותו צבא או אותה מדינה שהם משרתים אותה הולכת ונלחמת בלומדי התורה - גם הם לא יסכימו לשרת, יגידו אנחנו לא נהיה שותפים לדבר עבירה", אמר.

בהודעה לתקשורת נמסר מטעם דרעי: "צו הביניים שנתן בג"ץ לשלילה מיידית של תקציבי הישיבות הוא אות קין והתעמרות חסרת תקדים בלומדי התורה במדינת היהודים. דווקא בימים בהם עם ישראל זקוק לרחמי שמיים בדרום ובצפון, בג"ץ מוביל גישה פוגענית כלפי לומדי התורה שעליהם עומד העולם. ש״ס תמשיך להיאבק על זכותם של תלמידי הישיבות לשקוד על התורה ותבחן את צעדיה".
בריאיון לרדיו קול חי הוא הוסיף: "מה הם חושבים שהם יצליחו לגייס את בני הישיבות? מה הם לא מבינים שאנשים ימסרו נפש על לימוד התורה? מה שיקרה עכשיו, זה שאותם חרדים שהלכו והתגייסו לצבא - ייסוגו אחורה ויגידו 'אנחנו נהיה שותפים למלחמת שמד'? הרי כל אחד שהולך לצבא מהחרדים, בתוך ליבם מקנאים באלה שלומדים תורה ואומרים 'אשריהם שהם זכו לשבת ללמוד תורה, אנחנו לא זכינו אז אנחנו הולכים לשרת בצבא'. אם הם יחשבו שאותו צבא או אותה מדינה שהם משרתים אותה הולכת ונלחמת בלומדי התורה, גם הם ימסרו נפש בשביל לומדי התורה, גם הם לא יסכימו לשרת, יגידו 'אנחנו לא נהיה שותפים לדבר עבירה'".
דרעי האשים את שופטי בג"ץ וטען ש"כל המטרה שלהם היא רק להפיל את הממשלה ולעצור את המלחמה". לדבריו, "נתייעץ עם הרבנים אם להמשיך לשבת בממשלה. לא בטוח שניתן למי שמתנכלים לנו את המתנה בפירוק הממשלה".
מאיר פרוש מיהדות התורה, שר ירושלים ומסורת ישראל, האשים: "בג"ץ בחר שוב לפגוע בעולם התורה והישיבות ובצעד חסר תקדים מטיל סנקציות כלכליות נגד אלו שבחרו ללמוד את התורה הקדושה. זוהי פגיעה חמורה בזכות הקיום שלנו בארץ ישראל - האינסטנציה השיפוטית הגבוהה ביותר של מדינת ישראל מבקשת להשליך לכלא את לומדי התורה. אוי לה לאותה בושה. לא נשלים עם מצב זה וניאבק לבטל את ההחלטה באופן מיידי, לצד המאמץ להסדיר בהקדם את מעמד בני הישיבות בכדי שיוכלו לשקוד על התורה ללא הפרעה".
1 צפייה בגלריה
שער יתד נאמן של מחר
שער יתד נאמן של מחר
שער יתד נאמן מחר
סיעת דגל התורה פרסמה תגובה חריפה. בתגובה צוין כי "הפגיעה בלומדי התורה, בישיבות ובחינוך התורני לא תעבור לסדר היום. בג"ץ והמערכת הפקידותית החליטו על מאבק כולל בלומדי התורה ובחינוך התורני והם חייבים להוכיח לכולם שהם בעלי הבית במדינה הזאת והם גם יחליטו עבורנו לאיזו קואליציה נלך.
"איך אפשר להוציא צו ביניים תוך שעה, כשאדם מן השורה יכול להמתין שנים לפסיקה? הכול מתוזמן. נדאג ללומדי התורה ולחינוך התורני ונשאל את גדולי התורה כיצד לנהוג מבחינה פוליטית לאור הפגיעה הגלויה בלומדי התורה ובציבור החרדי כולו. 'וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". על שער העיתון יתד נאמן, שמשמש כביטאונה של מפלגת דגל התורה, תתפרסם היום הכותרת "התורה הקדושה תנצח" תחת רקע אדום.

גנץ: הנושא הוא הצורך בחיילים בזמן מלחמה

בעקבות החלטת בג"ץ - ובמקום ישיבת קבינט המלחמה שבוטלה - ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצות טלפונית עם ראשי המפלגות החרדיות. גורמים פוליטיים מעריכים בעקבות הפסיקה שהסיכוי לבחירות בשנת 2024 עלה. עם זאת, גורמים בסביבת ראש הממשלה מרגיעים ואומרים ש"לאף אחד מהשותפים אין לאן ללכת. שום דבר טוב לא מחכה לאף אחד מהשחקנים הפוליטיים בחוץ".
בקרב הסיעות החרדיות, כפי שאפשר להבין מתגובת דרעי, הצו מתקבל בהלם גדול ואנשיהן כבר החלו בהתייעצויות עם רבנים כדי להחליט כיצד לפעול בהמשך.
יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ הגיב להחלטה: "הנושא הוא לא בג"ץ ולא היועמ"שית שעושה את מלאכתה נאמנה - אלא הצורך שלנו בחיילים בעת מלחמה קשה, והצורך של החברה שלנו שכולם ייקחו חלק בזכות לשרת את המדינה. בג"ץ פסק היום את המובן מאליו, הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו. זה זמן למעשים".
נינה פוקס השתתפה בהכנת הכתבה