ראש הממשלה הבא עדיין לא תופר חליפות, אבל כבר נערך לאיוש הכוורת ולמעבר אפשרי למעון בבלפור: בסביבת יאיר לפיד נזהרים מחשש למחטף של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, אך עובדים במטרה להבטיח שחוק פיזור הכנסת יעבור במהירות. בלשכת לפיד וביש עתיד יש חלוקת עבודה מסודרת כדי להבטיח שיהיה רוב להעברת פיזור הכנסת בשלוש קריאות. מטרתם היא למנוע מצב שנתניהו יצליח להפתיע אותם ויקים ממשלה חלופית.
השאיפה של לפיד היא להעביר את חוק פיזור הכנסת בקריאה טרומית כבר ביום רביעי ולהעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית ברצף עד יום שני בשבוע הבא, ולכל המאוחר עד יום רביעי. מרגע שהחוק יאושר, תוך 24 שעות יתקיים טקס החילופים ולפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה. לפי הערכות החילופים יתרחשו באמצע השבוע הבא, לכל המאוחר ביום חמישי.
לפיד מתכוון להיכנס ללשכת ראש הממשלה עם הכוורת הנאמנה שלו שכוללת את נעמה שולץ שמסתמן כי תשמש כממלאת מקום מנכ"ל משרד רה"מ לאחר שהמנכ"ל המכהן יאיר פינס הודיע על כוונתו לעזוב; דני וסלי, יועצו הקרוב של לפיד במשרד החוץ; גילי האושנר ראש המטה; יעל בר ראש מערך תקשורת; יאיר זיוון יהיה היועץ המדיני; ורועי קונקול ישמש כדובר המדיני. במטרה להימנע מטלטלות נוספות, לפיד לא מתכוון להחליף את בכירי לשכת ראש הממשלה שמונו על ידי נפתלי בנט לארבע שנים: מזכיר הממשלה שלום שלמה, ראש המל"ל איל חולתא והמזכיר הצבאי אבי גיל.

לפיד, שהפיק את לקחי פרשת שיפוץ הבית של בנט ברעננה - שגרמה לבנט נזק רב בדעת הקהל - היה רוצה להיכנס מיד למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, בעיקר כדי למנוע מצב שהשב"כ ידרוש לשפץ את ביתו בתל אביב.
אולם לא בטוח שהשב"כ ייתן אור ירוק ללפיד להיכנס למעון בבלפור. בשב"כ היו רוצים לראות את המעון בירושלים עובר שיפוץ יסודי והתאמות ביטחוניות, ושם נערכים לתגבר את האבטחה על לפיד מיד לאחר האישור בקריאה שלישית של פיזור הכנסת והפיכתו של לפיד לראש הממשלה ה-14 של ישראל. בסביבת לפיד אישרו שבלשכה בוחנים את סוגיית הכניסה לבלפור. אם לפיד יעבור לבלפור, סביר להניח שרעייתו ליהיא תצטרף אליו.
כראש ממשלה לפיד מתכוון להעביר מסר לכל השרים – המשיכו בעבודה וישמו את כל התוכניות שיש להן תקציב. הוא יגיד לשרים לעבוד לצד כל המגבלות, ולשדר עשייה - על אף שהיא ממשלת מעבר.
1 צפייה בגלריה
אבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט בבוקר שאחרי השבעת הממשלה
אבטחה מחוץ לביתו של נפתלי בנט בבוקר שאחרי השבעת הממשלה
אבטחה מחוץ לבית בנט, לאחר השבעתו לפני שנה. לפיד מתכוון לעבור לבלפור
(צילום: יאיר שגיא)
בנוגע למינוי הרמטכ"ל, לפיד ישאיר את ההובלה לשר הביטחון בני גנץ - ואם גנץ יתעקש על המינוי, הוא יסייע לו. היום (רביעי) ייפגש לפיד עם גנץ ועם שר המשפטים גדעון סער וידון איתם בהיערכות לחילופי השלטון. לצוות שלו ולח"כים של יש עתיד אמר לפיד: "באנו בשביל משהו חשוב ונמשיך לעבוד בשבילו".
בינתיים, בנט הכין תכנית חפיפה יסודית ללפיד – שלא כמו החפיפה שקיבל מנתניהו, שארכה חצי שעה בלבד. בנט הורה לחולתא ולמזכיר הצבאי להכין תוכנית חפיפה יסודית ומעמיקה שתעסוק בסוגיות הליבה המדיניות והביטחוניות, לקראת מועד החילופים.
בתקופת ממשלת המעבר לפיד והשרים יתקשו להעביר מינויים חדשים. על הממשלה מוטלת "חובת איפוק" בהפעלת סמכויותיה לגבי כל אותם עניינים שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופת מעבר. אין כוונה לעשות שינויי תפקידים נוספים בממשלה, ובכל מקרה הכול תלוי ביכולת לגייס 61 אצבעות לאישור שינויים.

בינתיים לפיד החליט לנסוע לטורקיה מחר כמתוכנן. הסיבה לכך היא הצורך הביטחוני הדחוף בנסיעה, ולכן הוא החליט לא לוותר עליה. אבל לפיד ייסע לבירת טורקיה אנקרה ולא לאיסטנבול. אזהרת המסע לאיסטנבול היא ברמה הגבוהה ביותר, רמה 4, ואילו באנקרה ובשאר חלקי טורקיה האזהרה היא ברמה 3, לפיה יש לדחות נסיעות לא חיוניות. במקרה של לפיד מדובר בנסיעה חיונית ולכן אין מניעה לנסוע. המצב הביטחוני והאיום האיראני מחייב נסיעה שכזו ולכן לפיד לא ביטל אותה.
לפיד ממשיך להיערך לביקור נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בחודש הבא. זה ביקור חשוב מאוד עבור לפיד, שיהווה את טבילת האש שלו כראש ממשלה. בסביבת לפיד, שיקבל את ביידן על השטיח האדום, מעריכים שהביקור יכלול התקדמות אזורית וצעדי נורמליזציה קטנים מול סעודיה, כגון מתן אישור לטיסות וברית הגנה מול איומי איראן.
לקראת הביקור שוחח לפיד, עוד בכובעו כשר חוץ, עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "ביקור ביידן שיהווה הזדמנות להדגשת הקשר האישי העמוק של הנשיא לישראל, למחויבות ארה"ב לביטחון ישראל ולחיזוק ישראל באזור", אמר לפיד. "לביקור יש השלכות משמעותיות על האזור ועל המאבק באיראן ופוטנציאל אדיר לשדרג משמעותית את היציבות והביטחון האזוריים".
פורסם לראשונה: 23:20, 21.06.22