מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע היום (חמישי) לביקור סולידריות בישראל, ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - בפתח ההצהרה המשותפת של השניים אמר נתניהו לבלינקן: "אדוני המזכיר, אתה בא הנה לעם כואב, עם לוחם, עם של אריות". נתניהו חזר על המסר: "חמאס הוא דאעש, ובדיוק כפי שדאעש נמחץ - ככה יהיה גם עם חמאס". ראש הממשלה קרא לקהילה הבינלאומית: "צריכים להוקיע את חמאס מהקהילה הבינלאומית. אף מדינה לא צריכה לסייע להם, ואלה שעושות את זה צריכות להיות מוכות בסנקציות".

מזכיר המדינה בלינקן ציין בתחילת דבריו כי אינו בא לכאן רק כמזכיר המדינה האמריקני - אלא גם כיהודי. "סבא שלי ברח מהפוגרום ברוסיה, הוא שרד את מחנות השואה, אושוויץ, מיידנק. לכן, אדוני ראש הממשלה, אני מבין ברמה האישית את משמעות הטבח של חמאס בישראלים, יהודים - ושל יהודים בכל מקום", אמר.
במהלך הפגישה, נתניהו הציג לבלינקן תיעודים מהזוועות ביישובי עוטף עזה ותמונות של תינוקות שנשחטו ונשרפו. את התמונות הפיץ מערך ההסברה הלאומי, כחלק מהמדיניות בקרב ההסברה על דעת הקהל העולמית, שנועדה לקנות לגיטימציה בינלאומית שתיתן למדינה זמן יקר לניהול המלחמה.
בלינקן הוסיף בהצהרה נרגשת למדי כי הוא מדבר כעת מכאן, מישראל, גם כאבא לילדים: "בלתי אפשרי לראות את התמונות האלה, של ילדים והורים שהתחבאו בבית שלהם ואני לא יכול שלא לחשוב על הילדים הקטנים שלי. איך אפשר בכלל להבין את זה, לעכל את זה".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מבקר המדינה של ארה"ב אנטוני בלינקן בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מבקר המדינה של ארה"ב אנטוני בלינקן בקריה בתל אביב
נתניהו ובלינקן בקריה, היום
(צילום: חיים צח / לע״מ)

לדבריו, "אנחנו נדהמים מהפגנת הסולדריות בישראל. אתם אולי חזקים בעצמכם, אבל כל עוד ארה"ב קיימת - אתם לעולם לא תהיו לבד. נעמוד יחד מול הרגע הקשה הזה של האנושות. נספק כל תחמושת שצריך. חלק הגיע וחלק בדרך. לחמאס לא אכפת מעתיד העם הפלסטיני - לחמאס יש רק מטרה אחת: להרוס את ישראל ולרצוח יהודים. אנחנו, הדמוקרטיות, מבדילות את עצמנו מארגוני הטרור - שגם בשעת מלחמה ההומניות שלנו, האנושית והערכים שלנו הם אלה שהופכים אותנו למי שאנחנו".
לאחר הפגישה עם נתניהו, בלינקן נפגש גם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ואמר לו כי "יום שבת היה היום האפל ביותר בהיסטוריה האחרונה של האנושות. ארצות הברית עומדת לצד ישראל בכל רגע". לדבריו, "יהיה קשה למחוק מהראש ומהלב את מה שראינו, אבל אני מרגיש שיש בישראל נחישות חזקה לנצח". הוא הוסיף: "יש בעצם שני מסלולים בפני מדינות באזור ובעולם, יש מסלול של אינטגרציה, שיתוף פעולה ונורמליזציה - ויש את המסלול שחמאס הראה לעולם של טרור והרס".
לאחר הצהרת התמיכה החד-משמעית - כעת בלינקן ייפגש גם עם שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושרים נוספים. סטיבן גילן, שליח הממשל האמריקני לנושא חטופים, מתלווה למזכיר המדינה בביקורו בישראל, והשניים צפויים להיפגש גם עם נציגים של משפחות החטופים האמריקנים.
שר החוץ אלי כהן קיבל את פניו של בלינקן עם נחיתתו בנתב"ג, והודה לו על הגעתו ועל נאום נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן והדברים החמים שאמר. "עם ישראל לעולם לא ישכח את התמיכה האמריקנית בימים קשים אלו, אנחנו נלחמים בארגון טרור רצחני ואנחנו ננצח במלחמה", אמר כהן. בלינקן השיב: "אנחנו לא הולכים לשום מקום".

5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בישראל
כהן ובליקנן בנתב"ג
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
5 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בישראל
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נחת בישראל
מזכיר המדינה בלינקן
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
לאחר ביקורו בישראל, שיימשך כמה שעות, בלינקן ימשיך למצרים. הוא צפוי להיפגש גם עם מלך ירדן ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.
מאז תחילת המלחמה, התמיכה האמריקנית בישראל הייתה חזקה וחד-משמעית, לא רק מצד נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן - אלא גם מצד כמעט כל חברי הקונגרס. לדברי גורם מדיני בכיר, בקרוב יתקיימו ביקורי תמיכה וסולידריות נוספים של בכירים אמריקנים, ולא רק משלחות מהקונגרס.
בארצות הברית עוקבים אחר המצב ההומניטרי בעזה, ומקיימים עם ישראל שיחות בנוגע לפינוי האזרחים האמריקנים מהאזור. נכון לרגע זה, האמריקנים לא מטילים על ישראל מגבלות כלשהן ולא מציבים קווים אדומים, אך שתי המדינות דנות בפתרון הבעיות, לצד נושא שחרור החטופים הישראלים והאמריקנים. בנוסף, בין המדינות מתקיים שיח על בעיות הומניטריות, אך מבחינת החובה המשפטית של מדינת ישראל - היא לא חייבת לתת כלום לעזה.
בהתאם לחובת ישראל, על המדינה לוודא כי צרכים הומניטריים חיוניים כמו מים, מזון ותרופות שתלויים בישראל – יסופקו לפחות לפי המינימום ההכרחי למחייתם של תושבי עזה. עם זאת, כל עשרת קווי החשמל מישראל לעזה נהרסו בשל ירי הרקטות של החמאס, ולכן הם פגעו לעצמם באספקת החשמל וכעת מסתמכים על גנרטורים ותחנת כוח שפועלת על סולר. בעבר גם מצרים סיפקה חשמל לעזה, אך הדבר הופסק בשל העובדה שעזה לא שילמו את חובותיהם למצרים.
5 צפייה בגלריה
רקטות משוגרות מעזה
רקטות משוגרות מעזה
חמאס פגע לעצמו בתשתיות החשמל והמים
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
בנוגע לתספוקת המים לעזה, ישראל מספקת לתושבי הרצועה אחוז קטן מהמים אותם הם צורכים, והיתר מתבסס על מקורות מקומיים ויכולות התפלה. בדומה לקווי החשמל, גם קו המים נהרס מירי רקטות. בישראל עוקבים באופן הדוק אחר המלאים בעזה, ויודעים להעריך מתי הם יגיעו לקו האדום.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח אתמול עם נתניהו בפעם הרביעית מאז פרוץ המלחמה. ראש הממשלה הודה לנשיא על דברי התמיכה העוצמתיים שאמר לאחר שיחתם האחרונה, ועל תמיכתו הבלתי מסויגת במדינת ישראל. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר שהנשיא דיבר עם נתניהו על הצורך לא לפגוע באזרחים במהלך הפעולה בעזה.
גורם המעורה בפרטים בנוגע להמשך הסיוע האמריקני לישראל, אמר כי יש נכונות ושעת רצון בממשל האמריקני ובקונגרס - לתת לישראל את כל מה שהיא צריכה לטובת המלחמה הזאת. נכון לרגע זה, לישראל כבר הגיעו משלוחי תחמושת מארצות הברית, אך אלו לא מחייבים אישור של הקונגרס. עם זאת, יש חבילה נוספת שמחייבת אישור קונגרס – ובמידה ואכן תאושר, ארה"ב תעביר לישראל סיוע כספי למילוי מאגר מיירטי כיפת ברזל. מדובר בחבילה משמעותית שתכלול כל מה שישראל צריכה לניהול המלחמה.
5 צפייה בגלריה
Gerald Ford
Gerald Ford
נושאת המטוסים ג'רלד פורד תגיע לישראל בימים הקרובים
(צילום: Shutterstock)
בוושינגטון החלו בדיקות משפטיות האם יש דרך לאשר את החבילה הזאת גם כשאין יו"ר בית נבחרים. הדמוקרטים רוצים לקשור בין חבילת הסיוע לישראל לחבילת הסיוע לאוקראינים, על מנת לאלץ את הרפובליקנים לתמוך בשתיהן. ישראל הבהירה לאמריקנים כי אם הדבר לא פוגע בחבילה שלנו, אין לנו התנגדות שהממשל יגיש לאישור חבילה משותפת.
בתוך כך, נושאת המטוסים האמריקנית, ג׳רלד פורד - ספינת המלחמה הגדולה בעולם, על כל 4,539 חייליה, הגיעה הלילה סמוך לחופי איטליה, כך שבקרוב היא צפויה להגיע למזרח התיכון. מלבד נושאת המטוסים, האמריקנים גם מקרבים אלינו את ספינת הטילים המונחים "נורמנדי" וכן עוד 4 משחתות טילים. בנוסף, מהבית הלבן נמסר כי נושאת המטוסים האמריקנית "אייזנהאואר" עושה את דרכה לים התיכון, "שם היא תפרוס לצד ספינות הליווי שלה". לצד שתי נושאות מטוסים אלו, האמריקנים בוחנים אפשרות לקדם לעבר המזרח התיכון נושאת מטוסים נוספת.
פורסם לראשונה: 07:11, 12.10.23