2 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים מול ביתו של נפתלי בנט
הפגנת המתמחים מול ביתו של נפתלי בנט
הפגנה של המתמחים, במהלך המאבק
(צילום: יריב כץ)
המתמחים מעלים הילוך במאבקם לקיצור התורנויות: 200 מהם צפויים להגיש היום (חמישי) מכתבי התפטרות. בשעה 14:00 יפוג האולטימטום שהציג ארגון "מרשם", ועד עתה לא נרשמה שום התקדמות.
מכתבי ההתפטרות יכנסו לתוקף בתוך שבועיים, כך שהחותמים יוכלו למשוך אותם בחזרה אם יחול שינוי במצב או אם מי מהם יתחרט. בארגון מרשם הבהירו כי 300 מתמחים נוספים חתמו גם הם על מכתבי התפטרות, שיוגשו בפעימה נוספת.
הסיבה לנקיטת הצעד: קיצור התורנויות של המתמחים, שהיה אמור להיכנס לתוקפו באפריל האחרון, נדחה בכשנה וחצי. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חתמה על מסמך שלפיו התורנויות יקוצרו בשלב ראשון ל-16 עד 18 שעות ב-10 בתי חולים בפריפריה - אבל רק בספטמבר הבא.

בישראל יש כ-5,000 מתמחים. הם מנהלים מאבק ארוך שנים במטרה לקצר את התורנויות שנמשכות 26 שעות רצופות. פרק זמן שלטענתם לא ניתן לשמור בו על ריכוז - מצב המסכן את שלום החולים.
ההערכה היא כי רבים ממגישי ההתפטרות הם מתמחים במחלקות הילדים, הנשים והפנימיות בבתי החולים איכילוב בתל אביב, וולפסון בחולון ואסותא באשדוד. נראה כי מספר מגישי ההתפטרות משיבא בתל השומר, בית החולים הגדול בישראל, אינו גבוה.
משרד הבריאות הוציא אתמול הודעה שבה הביע תמיכה בקיצור התורנויות, והתנגדות למהלך ההתפטרות. המשרד האשים את האוצר בכך שהוא "מתנער מהתחייבותו להעביר תקציב לטובת המהלך".
2 צפייה בגלריה
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
שר הבריאות הורוביץ מכריז – זוהי מפת הדרכים לקיצור התורנויות
"מאבק המתמחים צודק, הקיצור היה צריך לצאת לדרך כבר באפריל. שר הבריאות הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר אתמול בתגובה: "‏המאבק של המתמחים צודק. אני שב ומבהיר כי קיצור התורנויות יכול היה וצריך היה לצאת לדרך באפריל. אחרי עשור של הזנחה קיבלתי החלטה, וגם דאגנו לתקצב אותה. שרי הכלכלה, הבריאות והאוצר סיכמו והדבר פורסם במפורש בצו של שרת הכלכלה. דוח היישום של משרד הבריאות משרטט מתווה מקצועי, אחראי וישים. אלא שהאוצר חזר בו מהתחייבותו, חד וחלק, וטרפד את ביצוע המהלך. אני רוצה לראות את אנשי האוצר עובדים 26 שעות ברצף".
הורוביץ הוסיף: "גם עכשיו ניתן להתחיל ביישום הקיצור, אם היועצת המשפטית לממשלה תורה על כך. משרד הבריאות תומך בקיצור התורנויות במודל 16+2 שעות, והתקציב קיים. אין לי ספק שזה הדבר הנכון למתמחים ולמערכת הבריאות".