המתמחים אומרים: עד כאן. הם נתנו צ'אנס ועוד צ'אנס כדי לסיים את סאגת קיצור התורנויות, אבל לא נראה פתרון באופק. מחר (חמישי) צפוי לפוג האולטימטום שהציב ארגון המתמחים "מרשם" להסדרת דרישתם לקיצור התורנויות, ומאות מהם צפויים לחתום על מכתבי ההתפטרות. בשלב זה מדובר בצעד הצהרתי בלבד, שכן הם יוכלו למשוך בחזרה את המכתבים בתוך 14 ימים.
4 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
עבור רבים מהמתמחים, הגשת מכתבי ההתפטרות היא יותר מצעד הצהרתי. הפגנת רופאים מתמחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
האולטימטום שניתן בתחילת אוגוסט חודש על רקע חתימתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי על היתר העסקה חדש למתמחים, שדוחה את קיצור התורנויות בשנה וחצי מחודש אפריל האחרון, המועד המקורי שניתן בהיתר הקודם של השרה. על פי ההיתר החדש, קיצור התורנויות, מ-26 שעות ל-16 עד 18 שעות, בשלב הראשון בעשרה בתי חולים בפריפריה ובמקצועות נבחרים – יידחה לחודש ספטמבר הבא. זאת בעקבות עתירת קופת חולים כללית והתנגדות משרד האוצר לתקצוב קיצור התורנויות, ובשל התנגדות ההסתדרות הרפואית ליישום הקיצור בשלב זה.
במקביל, על אף הבטחת שר הבריאות ניצן הורוביץ לקדם את קיצור התורנויות, עושה רושם כי הוא כשל ברתימת משרד האוצר וההסתדרות לטובת הוצאה לפועל של המהלך. בכל מקרה, עבור רבים מהמתמחים מדובר ביותר מצעד הצהרתי. מבחינתם, הם פשוט לא יכולים להמשיך לעבוד בתנאי העבודה הנוכחיים. אחרי המחאות ברחובות שהובילו לסיכומים מולם, שעדיין לא נראים בשטח, הם נערכים להתפטרות ההמונית.
4 צפייה בגלריה
מיכל, רופאה מתמחה
מיכל, רופאה מתמחה
"בכל תורנות אני מופתעת מחדש שיש מישהו שמוכן לתת אישור לדבר כזה. ד"ר מיכל טייטל, מתמחה
(צילום: שאול גולן)

מלחמת התשה

"זו הברירה האחרונה שנשארה", אומרת ד"ר מיכל טייטל, מתמחה ברפואה פנימית, "אנחנו כל הזמן רואים שאם לא מאיימים בהתפטרות אז לא קורה כלום. מבטיחים לנו הבטחות ודוחים את זה בעוד חודש ועוד שנה – ואנחנו ממשיכים לעשות את התורנויות. יותר גרוע מזה לא יכול להיות, מבחינתי אין לנו מה להפסיד".
ד"ר טייטל מוסיפה ש"בבית החולים שלנו יש קבוצת ווטסאפ וכבר ראיתי מחלקות שלמות שמתמחים בהן הודיעו שיתפטרו. אנחנו לא חדשים במאבק הזה, הוא כל כך ארוך. זה מרגיש כמו מלחמת התשה, אז די. אי אפשר יותר. גם המתמחים כבר שחוקים מהמאבק הזה. מתפטרים כי יודעים שזה מה שצריך לעשות. כל מה שהבטיחו לנו לא עמד במבחן המציאות. צריך להסתכל אחורה ולראות שזה מאבק שהתחיל לפני יותר מעשר שנים. אין לנו ברירה, רק ככה אנחנו יכולים לגרום למשהו לזוז. התורנויות הללו פוגעות בבריאות שלנו. כל תורנות אני מופתעת מחדש שיש מישהו שמוכן לתת אישור לדבר כזה מטורף".
4 צפייה בגלריה
טל, רופאה מתמחה
טל, רופאה מתמחה
"זה לא שווה את המחיר הנפשי, הגופני, המשפחתי והחברתי". ד"ר טל גרינברג, מתמחה
(צילום: שאול גולן)

טעות אחר טעות

ד"ר טל גרינברג, גם היא מתמחה ברפואה פנימית, חתמה גם כן על המכתב. "הבנתי שאני לא רוצה להמשיך לעבוד בתנאי ההעסקה הפוגעניים האלה, שמסכנים לא רק אותי אלא גם את המטופלים שלי", היא אומרת, "אני מתמחה כבר כמעט שנתיים, וזה לא שווה את המחיר הנפשי, הגופני, המשפחתי והחברתי שאני משלמת. כל פעם שאני ממלאת הוראות לתרופות בשבע בבוקר – הן מלאות בטעויות. זה לא אמור לקרות, אבל קורה בכל תורנות, בשעות הקטנות של הלילה. בדרך כלל מישהו מהצוות הסיעודי מגיע רענן, ואז שמים לב לטעויות ומצליחים לתקן".
ד"ר טל גרינברג מסבירה: "זה לא רק צעד הצהרתי, אלא משהו שחזרנו אליו אחרי שכבר הגענו לפריצת דרך. הממשלה הכירה בכך שקיצור התורנויות צריך לקרות. היה תאריך וכמובן שברגע האחרון זה לא קרה. זה כבר לא בגדר איום. אנחנו לא מוכנות להמשיך לעבוד בצורה הזו. איך אחיה עם עצמי אם יקרה איזשהו אסון בטיפול בגלל שהייתי עייפה".
4 צפייה בגלריה
אופיר לוי, רופא מתמחה
אופיר לוי, רופא מתמחה
"מסכן את העתיד הכלכלי של המשפחה שלי בשביל לעשות את מה שנכון למערכת הבריאות". ד"ר אופיר לוי, מתמחה
(צילום: דנה קופל)

חתימה ביד רועדת

"חתמתי על המכתב ביד רועדת", אומר ד"ר אופיר לוי, מתמחה בנוירולוגיה, "אני חושב שאי אפשר יותר. מערכת הבריאות לא מקבלת את מה שמגיע לה וגם המטופלים. בצער גדול אני מוכן לשלם את המחיר האישי הזה. אני אוהב את העבודה ומסכן את העתיד הכלכלי של המשפחה שלי בשביל לעשות את מה שנכון למערכת הבריאות. מחר נגיש מכתבים של מאות מתפטרים ברחבי הארץ, ואז יש התראה של שבועיים עד חודש כדי שבזמן הזה, מתוך תקווה שהמכתבים לא ייכנסו לתוקף, יימצא פתרון. הכסף קיים וכל מה שצריך לעשות זה ליישם את התחייבויות הממשלה. כל פעם תפוח האדמה הלוהט הזה מתגלגל להבא בתור. ברור לנו שזה לא יקרה מחר בבוקר, אנחנו רק רוצים שהמהלך ייצא לדרך".

ד"ר קסניה אפשטיין, גם היא מתמחה ברפואה פנימית, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "אנשי הממשלה שוב שומטים את הקרקע מתחת לרגליים שלנו".
לדבריה, "בפעם הקודמת שהגשנו מכתבי פיטורים האמנו במקבלי ההחלטות, שהבטיחו לנו תקציבים. כיום אנחנו פשוט לא רואים דרך אחרת מלבד הגשת ההתפטרויות. המדינה מביאה אותנו בפעם השנייה תוך שנה להגיש מכתבי פיטורים. אין לנו כבר מה להפסיד במלחמה הזאת".
אפשטיין סבורה שהמדינה צריכה לאפשר למתמחים לעבוד במודלים אחרים: "עבודת מחקר רבה שנעשתה כבר הוכיחה שיש מודלים בעולם שיותר הגיוני לעבוד בהם. אפשר לעבוד אחרת, כפי שהבטיחו לנו". אפשטיין הוסיפה כי "הקיצור המיוחל היה אמור להתחיל בחודש אפריל, אבל אנחנו כבר כמעט בחצי שנה של דיבורים, ועכשיו אמרו לנו לחכות עוד שנה. אף אחד לא מתפנה לטפל בבעיה שלנו, ובינתיים אנחנו עובדים בתת-תנאים".