3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פגישה עם מלך ירדן
דונלד טראמפ פגישה עם מלך ירדן
"לא יכולתי לנשום". טראמפ בפגישה בבית הלבן עם עבדאללה, יוני 2018
(צילום: רויטרס)
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הציע בינואר 2018 לעבדאללה השני, מלך ירדן, לקבל לידיו את השליטה בגדה המערבית - אף שלא הייתה לו סמכות להציע זאת משום שהשטחים נמצאים בשליטה ישראלית. כך דווח הלילה (בין רביעי לחמישי) ב"וושינגטון פוסט", בהתבסס על ספר שעוסק בכהונתו של טראמפ ועתיד לצאת בקרוב.
הספר, שנכתב על ידי עיתונאים מה"ניו יורק טיימס", CNN ו"הניו יורקר" וייקרא "המפלג: טראמפ בבית הלבן 2017-2021", תיאר את תגובתו של עבדאללה להצעה החריגה. בשיחה עם חבר אמריקני אמר המלך שחשב שהוא חווה התקף לב בזמן שטראמפ הניח את ההצעה בפניו. "לא יכולתי לנשום, הייתי מקופל מכאב", הוסיף עבדאללה. מטעמו של טראמפ לא נמסרה תגובה לדברים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
זהו לא הקטע הראשון שמתפרסם מתוך הספר האמריקני. ב-CNN פורסם כי הרמטכ"ל האמריקני מארק מילי ובכירים ביטחוניים נוספים בארצות הברית חששו שטראמפ יתקוף באיראן או יגרור את ארצו למלחמה גרעינית עם צפון קוריאה.
בספר נכתב כי גורם בממשלו של טראמפ אמר לנשיא לשעבר כי אם יפסיד בבחירות לנשיאות ב-2020, עליו לפגוע בתוכנית הגרעין האיראנית. "מילי אמר אז לצוותו 'על מה לעזאזל הם מדברים?'", כתבו מחברי הספר. במסיבת קוקטייל שאירח בסתיו 2020 באחוזה במאר א-לאגו אמר טראמפ לאורחיו כי הוא נאלץ לעזוב מוקדם לוושינגטון מחשש שהאיראנים יתנקשו בו בנקמה על חיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני.
3 צפייה בגלריה
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי בתדרוך ב פנטגון
ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב מארק מילי בתדרוך ב פנטגון
"מה לעזאזל קורה שם?". הרמטכ"ל מארק מילי
(צילום: AP)
לפי דיווח ב-CNN, עוד צוין כי הגברת הראשונה מלניה טראמפ חששה מאוד מהאופן שבו טיפל בהתפשטות הקורונה בארצות הברית. "מלניה צלצלה למושל ניו ג'רזי לשעבר וביקשה שיעזור לה לשכנע את טראמפ לקחת את המחלה יותר ברצינות", כתבו מחברי הספר. "אתה הורס הכול", אמרה הגברת הראשונה לנשיא. "זה הולך להיות רע מאוד ואתה חייב להתייחס לזה יותר ברצינות". הנשיא, לדברי מחברי הספר, לא התרגש מהפצרותיה של רעייתו ואמר לה שהיא דואגת יותר מדי.
עוד צוין אנשי המודיעין חששו שרוסיה מחזיקה מידע מפליל על הנשיא לשעבר. מחברי הספר כתבו כי איש העסקים המיליארדר רון לאודר, חברו של טראמפ, שכנע אותו לנסות לרכוש את גרינלנד מידי דנמרק, וחמישה שרים בכירים שקלו ברצינות להתפטר יחד בשל כך.
בשיחה שערך עם מחברי הספר סיפר טראמפ כי "אמרתי לעצמי, 'למה שלא ניקח את גרינלנד?'. אני איש נדל"ן, אני מסתכל על מקום ואומר - 'אני חייב להשיג את החנות הזאת בשביל הבניין שאני בונה'. זה לא כל כך שונה מזה".
לפי הספר, לאודר הציע ליועצו של טראמפ לענייני ביטחון לאומי, ג'ון בולטון, שישמש בעצמו כצינור להעברת מסרים עם הממשלה בדנמרק. בעקבות ההצעה של איש העסקים, אנשי המועצה לביטחון לאומי פתחו בשורת שיחות חשאיות עם שגריר דנמרק בארצות הברית לגבי גרינלנד. הרעיון של טראמפ נדחה לבסוף, והוא כינה את ראש הממשלה מטה פרדריקסן "Nasty" בשל סירובה.