כוחות משטרה גדולים ליוו הבוקר (שישי) כ-200 משתתפים במצעד הגאווה שנערך במצפה רמון והסתיים ללא אירועים חריגים. לפי ההסכם עם המשטרה, הצועדים נאלצו לעבור כיכר שנמצאת בסמיכות לבית מדרש לפני השעה 11:45 מחשש לעימותים עם תלמידי ישיבה.
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
מופעים בתחילת אירוע הגאווה
(צילום: רועי עידן)
מיכל רומי, מיוזמות המצעד, אמרה כי עוד לפני תחילת האירוע היו במקום יותר שוטרים מצועדים. "אני מאמינה שלא יהיה בלגן והקהילה התורנית לא תעשה פרובוקציה, אלא אם כן יגיעו בנצי גופשטיין ואנשי להב"ה. אני מקווה ששיקול הדעת ינצח, הרחוב שאסרו עלינו לצעוד בו זה הרחוב שגדלתי בו והיה לי מאוד קשה לקבל את זה בלי קשר לחופש ההפגנה והדמוקרטיה. אמרו לי: את לא יכולה לצעוד ליד בית ילדותך. ואני נורא שמחה על מה שעשינו השבוע".
נמרוד בן מנחם, תושב מצפה רמון, אמר ל-ynet כי "בימים שיש קריאות לנידוי הקהילה ולחרמות, חשוב שיידעו שהם חלק בלתי נפרד מהציבור, ושיש להם זכות להיות במרחב הציבורי כמו כולם ולחגוג את החיים". עמי פומרנץ שהגיע במיוחד מבאר שבע הוסיף כי "היחס של הקהילה הדתית לקהילה הלהט"בית הוא חלק מהסיבה שהגעתי. אני מתפלל בבאר שבע בבית כנסת שבו אני לא בארון, ואני רוצה להראות שיש דרכים אחרות להיות דתי. ולא רק דרכים שמתבססות על שנאה ודחיה. יש דתיים גם בקהילה הגאה".
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
אבטחה כבדה במצפה רמון. הצועדים על רקע שלטי "די לכפייה הלהט"בית"
(צילום: רועי עידן )
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: רועי עידן )
ענת ברזילי, שחקנית ויוצרת שהגיעה מתל אביב, אמרה ש"זו לא חוכמה לצעוד בתל אביב, החוכמה היא להגיע גם למצפה רמון. מצד אחד יש פה אנשים ליברלים שרוצים יישוב עם תרבות ואמנות, שבנו את התיירות במקום, ומצד שני יש פה גורמים חשוכים שבאו לחרחר ריב. אני באה מעולם האמנות והתרבות וחשוב לי שהמדינה הזו תהיה ליברלית. כמו שאמר בן גוריון: אם הפסדת את הנגב, הפסדת גם את תל אביב".
אורי מאיר, תושב מדרשת בן גוריון, תקף את ראש המועצה שידוע בהתנגדותו לאירועי הקיהלה הגאה. "רוני מרום טען שהלהט"בים הם לא קהילה, לצערי נוכחתי שהלהט"בים הם הרבה יותר קהילה מאשר מצפה רמון. אנחנו זכינו להמון תמיכה. הבן הצעיר שלי טרנס והוא זכה לתמיכה מהבית הגאה בבאר שבע. לקראת הכניסה שלו בכיתה א' לא זכינו לשום תמיכה מהמועצה". בין המשתתפים היו גם חברי הכנסת יוראי להב הרצנו ונירה שפק מיש עתיד.
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: רועי עידן )
מנגד, אנשי הקהילה התורנית ביישוב, אמרו כי הצעדה פוגעת קשות ברגשותיהם. בועז איגרא, שעל ביתו רוססה כתובת נאצה, אמר כי "אני רואה את המצעד כהתרסה. אנחנו לא נשנה אחד את השני. מצפה זה מקום עם קיצוניות. מצד אחד בית מדרש שהעמידה שלו מול אתגרי הלהט"ב ברורה, ומצד שני יש המון חבר'ה צעירים שראו את מצפה כמקום מגניב ושקט. יש מקום לכולם. אני יכול בדעות לא להסכים עם אף אחד אבל אהיה איתו באותו סופר ובאותו תור בבנק. הבחור שריסס גרפיטי על הבית שלי, בסופו של דבר אני רואה אותו ברחוב יומיום. וזה הקושי".
איגרא אמר כי מבחינתו חברי הקהילה יכולים לעשות כרצונם בבית - אך "את המרחב הציבורי תשאירו נקי". הוא אמר כי במצפה רמון הקהילה גם ככה קטנה, ו"אין סיבה שנדפוק אחד לשני מכות בראש. אני לא אומר מה לעשות בחיים, אבל למה לצאת למרחב הציבורי לעשות דווקא?".
סמוך לישיבה הפגינו מאות בני אדם, חלקם תושבי המקום וחלקם הגיעו בהסעות מאורגנות, תחת הכותרת "אין גאווה בהרס משפחה". לישיבה הגיע גם ראש המועצה רוני מרום. "אנחנו לא נלחמים על מצפה רמון אלא על כל עם ישראל. לא לפחד", אמר ראש הישיבה הרב צבי קוסטינר. "אנחנו מאמינים באמונה שלמה שהתורה שלנו אמיתית ונצחית, קדושת המשפחה זה עצם החיים. זה היסוד. אוהבים כל אחד ואחד ולכן אומרים תמיד בתפילתנו 'החזירנו כולנו בתשובה שלמה לערכי המשפחה'".
6 צפייה בגלריה
מפגינים מול הישיבה במצפה רמון נגד קיום מצעד הגאווה
מפגינים מול הישיבה במצפה רמון נגד קיום מצעד הגאווה
הרב קוסטינר בהפגנה נגד מצעד הגאווה
(צילום: אילנה קוריאל)
6 צפייה בגלריה
מפגינים מול הישיבה במצפה רמון נגד קיום מצעד הגאווה
מפגינים מול הישיבה במצפה רמון נגד קיום מצעד הגאווה
קוסטינר נישא על כתפי תומכיו
(צילום: דוברות)
רק אתמול בערב נעצר תושב המועצה המקומית (50) בחשד שאיים על אחד ממארגני המצעד, והמשטרה הודיעה שתבקש להאריך את מעצרו. כמו כן, השבוע הגיעה המחלוקת על מסלול המצעד, שתוכנן בדומה למסלול מצעד הדגלים בעיר, עד לפתחו של בג"ץ. מארגני האירוע עתרו נגד המשטרה שסירבה לאבטח את התוואי המקורי ואמרה כי קיים חשש לביטחון הצועדים שיעברו במרחק של כמה עשרות מטרים מישיבת "מדברה כעדן".
במסמכים שהוגשו על-ידי המשטרה לבג"ץ, ובהם תיאר מפקד תחנת המשטרה את רשמיו מהפגישות עם רב הישיבה, נכתב כי צפויים להגיע פעילי ימין קיצוני שלא תהיה לישיבה שליטה עליהם. "הוסבר לרבנים ההליך החוקי במדינה דמוקרטית לקיום תהלוכה, וכי הדברים שהעלו יילקחו בחשבון במסגרת הערכת מצב משטרתית", כתב מפקד התחנה שציין כי מהתרשמותו סביר שההתנגדות תוביל לאירועי אלימות ופגיעה קשה בסד
ר הציבורי, וכי אמירת הרב "אתה צריך לפחד מאלוהים ולא ממני" בעצם מתירה לקהילה שלו להתנגד למצעד. "מעבר התהלוכה תוביל לפגיעה קשה ברגשי דת", כתב.
כך או כך, שופטי בג"ץ הסבירו למשטרה כי עליה לאבטח את המצעד כפי שתוכנן ולא להעביר מסר שעל הצועדים להחביא את עצמם. ראש ההרכב, השופט עוזי פוגלמן, אמר כי הוא לא מקבל את הנחת המשטרה שתלמידי ישיבת ההסדר הם מראש גורם אלים ולא ברור לו למה במשטרה טוענים דבר כזה, וכי לא ברור לו למה המשטרה לא קודם כל עוסקת בהגנה על הצועדים לפני שהיא עוסקת בפשרות.
השופטת דפנה ברק ארז העירה גם היא למשטרה, ואמרה כי "עצם העובדה שעוברים כמה עשרות מטרים מישיבה זה דבר שמהווה גורם מתסיס שפוגע בשלום הציבור? אין לכם פה טענה ספציפית על הישיבה, אז מה המסר? שלא יוכל לעבור מצעד גאווה ברחובה של עיר כי במרחק של כמה עשרות מטרים יש ישיבה או בתי אברכים? כי אם זה מה שאתם טוענים, צריך משהו יותר קונרקטי". המשטרה החליטה למשוך את ההתנגדות והודיעה שתאבטח את התהלוכה כפי שהתבקשה - וסיכמה שהצועדים יעברו את הכיכר הסמוכה לבית המדרש לפני השעה 11:45.