משרד התחבורה ורכבת ישראל הודיעו הבוקר (שלישי) על התקדמות משמעותית בישורת האחרונה בפרויקט המסילה המזרחית. במסגרת ההתקדמות, צפויות עבודות רחבות היקף לחיבור המסילה החדשה עם רשת המסילות הארצית באזור ראש העין - לצד עבודות במסילת טבעת השרון.
1 צפייה בגלריה
רכבת ישראל
רכבת ישראל
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעקבות העבודות, תופסק תנועת הרכבות בתחנות רעננה מערב ודרום, הוד השרון סוקולוב, כפר סבא נורדאו, ראש העין צפון, פתח תקווה סגולה וקריית אריה ובני ברק למשך כחודשיים - בין 1 במרץ לבין 4 במאי. במהלך ימי העבודות יופעלו היסעים לנוסעי הרכבת מהתחנות הסגורות לתל אביב, אל הרכבת הקלה בפתח תקווה ואל תחנת הרצליה.
פרויקט "המסילה המזרחית" אמור לשמש ציר רכבתי נוסף בין אזור הצפון למרכז והדרום, ונבנה במטרה לאפשר שיפור בשירותי הרכבת ברחבי הארץ. מלבד זאת, הוא נועד להגדיל את הובלת המטענים באמצעות רכבות - מה שאמור לצמצם גודש בכבישים וזיהום אוויר, וגם להגביר את בטיחות המשתמשים בדרך.
אורך "המסילה המזרחית", שנבנית בסמוך לתוואי כביש 6 בעלות של כ-8.5 מיליארד שקל, עומד על כ-65 קילומטר, עם 47 גשרים. על התוואי יוקמו גם תחנות חדשות. הפרויקט אמור להיפתח בשנת 2026, ולהגדיל את היצע הנסיעות ברשת הרכבות בכ-30%. העבודות על המסילה מחולקות בין רכבת ישראל שמניחה את המסילות בין ראש העין ללוד לבין חברת נתיבי ישראל שסוללת את חלקה הצפוני בין חדרה לראש העין.
 מסילה מזרחית רכבת ישראל המסילה המזרחית מפה
במסגרת הפרויקט ולאורך התוואי מתוכננות לפעול שבע תחנות נוסעים. שש מהן יהיו חדשות: חדרה-מזרח, אלעד, קריית שדה התעופה, ותחנות טירה-כוכב יאיר וטייבה - שיהיו הראשונות בארץ שמשויכות למועצות מקומיות ערביות. בנוסף, צפוי שדרוג בתחנת ראש העין צפון. בשעות השיא מתוכננות שש רכבות בשעה.
העבודות שבעקבותיהן ייסגרו התחנות בין חודש מרץ למאי כוללות עבודות הכנה לחיבור המסילה המזרחית העתידית עם רשת המסילות הארצית - ובהן פירוק של מערכות החשמול והרכבתן מחדש בתוואי המסילה החדש, פירוק והרכבה של מערכות תקשורת ואיתות והנחה של מפלגים (מרכיב מסילה שתפקידו לפצל מסילה קיימת למספר מסילות). כמו כן, רכבת ישראל תבצע בתחנת רעננה דרום עבודות להרמת גובה המסילה - במטרה להקטין את מרווח העלייה לרכבת מהרציף.