שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד זומן היום (שלישי) למשרד החוץ לאחר שגינה את הירי בעאמר מופלח, מחבל פלסטיני שניסה להיכנס בסוף השבוע האחרון לרכב ישראלי, לחטוף את נשקו של קצין מג"ב ולדקור אותו. הקצין ירה מאקדחו האישי והרג את מופלח. משרד החוץ החליט שלא לפרסם הודעה רשמית אחרי שיחת ההבהרה, אך גורמים מדיניים אמרו ל-ynet: "זו לא הייתה שיחת נזיפה".
במשרד החוץ תרצו את הסיבה שלא פרסמו הודעה לאחר הפגישה וטוענים: רוב השיחה עסקה בכלל בנושאים שוטפים, ובקושי נגעה בציוץ הגינוי של ונסלנד, שעורר זעם בישראל. שליח האו"ם כינה את התקרית "התכתשות עם חייל ישראלי סמוך לחווארה", ואמר כי הוא "נחרד מההרג של גבר פלסטיני". הוא אף שלח תנחומים למשפחתו של מופלח: "תקריות כאלה צריכות להיחקר במלואן במהירות האפשרית, ועל האחראים להן לתת דין וחשבון על כך".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד תור וונסלנד שליח ה או"ם למזרח התיכון
יאיר לפיד תור וונסלנד שליח ה או"ם למזרח התיכון
ונסלנד ולפיד. שליח האו"ם לא ננזף
(צילום: יואב דודקביץ)

בעקבות זאת גינתה ישראל את הגינוי, וראש מערך דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ עמנואל נחשון צייץ בתגובה לוונסלנד: "התגובה הזאת היא עיוות מוחלט של המציאות. התקרית הזאת היא מתקפת טרור, שבה שוטר ישראלי נדקר בפנים וחייו של עוד קצין משטרה ישראלי היו תחת איום ובעקבות כך הוא ירה בתוקפו. זו לא 'תגרה' - זה פיגוע טרור". בשבת האחרונה בכיר במשרד החוץ שוחח עם שליח האו"ם והביע מורת רוח על הציוץ.
ראש הממשלה יאיר לפיד אמר אז כי הוא מגבה באופן מוחלט את רפ"ק ח', מפקד הפלוגה במג"ב שירה במחבל למוות באקדחו. "‏מגבה באופן מוחלט את מפקד הפלוגה במג"ב שזיהה אתמול את האירוע, יזם ונטרל את המחבל - ובכך הציל חיים", אמר לפיד. "כל ניסיון לעוות את המציאות ולספר סיפור שקרי בעולם הוא פשוט ביזיון. מאחל החלמה מהירה ללוחם שנפצע באירוע. כוחות הביטחון שלנו ימשיכו לפעול בנחישות נגד הטרור בכל מקום שבו הוא ירים את ראשו".
ביום שישי, לאחר התקרית, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה טען שישראל הוציאה להורג את המחבל בזירה. יום לאחר מכן הפלגים החמושים בשכם הכריזו על שביתה מקיפה בחווארה בעקבות התקרית. חוליית "גוב האריות" התאבלה על מותו של מופלח, מסרה ש"דמו יהווה דלק למהפכה ולהתנגדות" וקראה לתושבים בכל השכונות והאזורים בגדה לצאת לרחובות ולסגור את הכבישים. "סגירת הכבישים הופכת אותם למפוחדים והיסטריים, איך אנחנו ישנים הלילה כשאחד האריות שלנו הוצא להורג בדם קר", נמסר מ"גוב האריות".
3 צפייה בגלריה
לוחם מג"ב שנפגע מהמחבל
לוחם מג"ב שנפגע מהמחבל
הלוחם שנפצע באורח קל בעינו, והקצין שנטרל אותו
3 צפייה בגלריה
אירוע דקירה בחווארה
אירוע דקירה בחווארה
כוחות מג"ב בפיגוע הדקירה בחווארה
(צילום: AFP)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אף התקשר לאביו של המחבל וניחם אותו. אבו מאזן גינה בפניו את אירוע הריגתו של בנו וקרא לו "פשע נתעב". אביו של מופלח אמר בשיחה: "הבן שלי לא היה חמוש, החייל הישראלי הוא זה שיזם את הפגיעה בו והרג אותו בדם קר". מלשכתו של יו"ר הרשות נמסר: "המקרה מגיע בתוך סדרה של פשעים שביצע הכיבוש על בסיס יומיומי, הדורש התערבות דחופה כדי לספק הגנה בינלאומית לאנשינו חסרי ההגנה".
מי שבירך על גינויו של ונסלנד הוא חוסיין א-שייח, השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים, שאמר: "אנו מברכים על הקריאה לערוך חקירה על הוצאתו להורג של האזרח הפלסטיני עאמר מופלח, ועל הגינוי להסלמה הישראלית בגדה המערבית. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לספק הגנה בינלאומית לעם הפלסטיני".
מתחקיר הפיגוע עלה כי המחבל החל את דרכו בניסיון לפרוץ דלת רכב ישראלי, שבו נסע קצין בחופשה מגדוד 636 של האיסוף הקרבי. המחבל הבין שהדלת נעולה, ניסה לפרוץ אותה עם אבן כשסכין בידו - ונורה באקדח על ידי הקצין שפצע אותו קלות בפניו. אחרי שנפצע, פנה המחבל לכיוון כוח מג"ב שהיה באזור - ודקר לוחם שנפצע באורח קל. לאחר שדקר את הלוחם, נאבק המחבל בקצין מג"ב וניסה לחטוף את נשקו, דקר אותו - ולבסוף נוטרל באקדח. במג"ב אומרים שמדובר במחבל שביצע עבירות פח"ע וישב בעבר בכלא מגידו ובכלא עופר.
רפ"ק ח', מפקד הפלוגה במג"ב, שחזר את הפיגוע: "במאבק עם המחבל אני מבין שאם הוא מצליח לחטוף את הנשק יהיה פה פיגוע משמעותי יותר. אני מצליח לשלוף את האקדח ואני יורה במחבל עד שהוא מנוטרל. בזמן האירוע פעלתי לפי מה שזיהיתי בשטח, אמירות לא מעניינות אותי באותם רגעים. ראיתי מחבל שדקר לוחם שלי, אם היה מרים ידיים - לא הייתי פוגע בו אלא עוצר אותו. ברגע שחששתי שהנשק עלול להיחטף נטרלתי את המחבל".