יממה לאחר שארצות הברית השלימה את נסיגת כוחותיה מאפגניסטן, כמעט 20 שנה אחרי שפלשה למדינה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר 2001, הנשיא ג'ו ביידןכינה אמש (יום ג') את מבצע הפינוי מאפגניסטן "הצלחה יוצאת מן הכלל", והגן בתוקף על החלטתו לסגת מהמדינה, כמו גם על ניהול הפינוי האווירי ועל ההחלטה להיצמד לתאריך היעד שהגדיר לסיומו.
"חבריי האמריקנים, המלחמה באפגניסטן הסתיימה", אמר ביידן בנאום טלוויזיוני שנשא מהבית הלבן, נאומו הראשון מאז שאחרון המטוסים האמריקניים עזב את נמל התעופה של קאבול. "אני הנשיא הרביעי שהתמודד עם השאלה האם ומתי לסיים את המלחמה הזו. כשהתמודדתי על הנשיאות התחייבתי בפני העם האמריקני שאסיים את המלחמה - והיום מילאתי התחייבות זו".
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נואם בנושא היציאה מהפגניסטן בבית הלבן
ג'ו ביידן נואם בנושא היציאה מהפגניסטן בבית הלבן
"נגמרו הימים שארה"ב פולשת למדינות במטרה לשנות אותן". ביידן
(צילום: AP)
ביידן, שנשא את הנאום בטון נלהב ותקיף מהרגיל, הדף את הביקורות כלפיו על האופן הכאוטי שבו הסתיימה המלחמה, כמו גם את הטענות שהשארת חיילים אמריקנים במדינה הייתה מרתיעה את הטליבאן. במקום זאת אמר הנשיא האמריקני כי הבחירה האמיתית באפגניסטן הייתה "בין עזיבה להסלמה", וכי נסיגת החיילים הייתה האפשרות היחידה, מלבד שליחת כוחות נוספים לשם.
לדבריו, הדרך המרה שבה הסתיימה המלחמה והעובדה שהטליבאן חזר לשלוט במדינה, למרות טריליוני הדולרים שהושקעו ואלפי בני האדם שנהרגו לאורך השנים - נובעת מהחלטות שהתקבלו מזמן. "לא התכוונתי להאריך את המלחמה הזו לנצח, ולא הארכתי גם את היציאה לנצח", אמר ביידן. "לארה"ב כבר לא הייתה מטרה ברורה באפגניסטן, והיציאה ממנה מסמנת את סיום העידן שבו ארה"ב מבצעת פעולות צבאיות גדולות כדי לשנות מדינות אחרות".
5 צפייה בגלריה
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
(צילום: הטוויטר הרשמי של הפנטגון)
לאחר שלא הצליחו לצפות את המהירות שבה יכבוש הטליבאן את אפגניסטן, וושינגטון ובעלות בריתה בנאט"ו נאלצו לסגת בחופזה. הן הותירו מאחור אלפי אפגנים שסייעו למדינות המערב ולכן היו זכאים להתפנות. מדינות המערב פינו את אזרחיהן ששהו באפגניסטן, וכן אפגנים ששימשו מתורגמנים, עובדי השגרירויות, פעילי זכויות אדם, עיתונאים ועוד.
ארה"ב הודתה שלא הצליחה לפנות את כל האזרחים האמריקנים מאפגניסטן, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר אמש שבמדינה נותרו לפי שעה "פחות מ-200" אמריקנים. זאת בנוסף לאלפי אזרחים אפגנים שעזרו לכוחות האמריקניים לאורך השנים ולא הספיקו לעזוב. בעוד שביידן התחייב שאזרחים שמעוניינים לעזוב עדיין יקבלו סיוע, הוא באותה נשימה הבהיר שהעניין של אמריקה באפגניסטן הסתיים, וכי "הרעיון שארה"ב תפלוש למדינות במטרה להנחיל ערכים אמריקניים כבר אינו מעשי".

5 צפייה בגלריה
הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
הטליבאן חגג את השלמת הנסיגה האמריקנית בירי זיקוקים
(צילום: AFP)
למרות הנסיגה החפוזה, ולמרות מבצע הפינוי הכאוטי ומתקפת הטרור בשבוע שעבר בנמל התעופה בקאבול שבה נהרגו 183 בני אדם, בהם 13 חיילים אמריקנים, בנאומו אמש תיאר ביידן את מבצע הפינוי כ"הצלחה יוצאת מן הכלל". הנשיא טען כי הצבא האמריקני היה מוכן להתמודד עם כל אותם האירועים, למרות שהוא עצמו הודה שארה"ב לא צפתה את קריסתו של הצבא האפגני ואת השתלטותו המהירה של הטליבאן על המדינה.
"זו הדרך שבה תוכננה המשימה. היא נועדה להתבצע תחת לחץ כבד ומתקפות קשות, וזה אכן מה שקרה", אמר ביידן, שספד ל-13 החיילים האמריקנים שנהרגו במתקפת הטרור ושיבח את חבריהם שהשלימו את המשימה. "במשך שבועות הם סיכנו את חייהם כדי להציל אזרחים אמריקנים, אפגנים שעזרו לנו, אזרחים של בנות בריתנו ואחרים, ולהוציא אותם מהמדינה".
5 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל התעופה ב קאבול אחרי נסיגת ארה"ב מ אפגניסטן
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל התעופה ב קאבול אחרי נסיגת ארה"ב מ אפגניסטן
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל התעופה בקאבול
(צילום: AP)
לדברי ביידן, הכאוס שנוצר במדינה אחרי יציאת הכוחות האמריקניים היה "בלתי נמנע", וגם אם הפינויים היו מתחילים מוקדם יותר - זה לא היה עוזר. "ועדיין, זו הייתה משימה קשה ומסוכנת מאוד", הוסיף הנשיא האמריקני, שאמר כי הוא לוקח אחריות על ההחלטה לסיים את הנסיגה בסוף אוגוסט, אך גם האשים את קודמו בתפקיד דונלד טראמפ על כך שחתם על הסכם עם הטליבאן, שלפיו ארה"ב תצא מהמדינה עד 1 במאי.
"קודמי בתפקיד חתם על הסכם עם הטליבאן ליציאת החיילים האמריקנים עד 1 במאי - חודשים ספורים לאחר שנכנסתי לתפקיד", אמר ביידן. "ההסכם לא כלל דרישה שהטליבאן ישתף פעולה עם ממשלת אפגניסטן במהלך הנסיגה, אבל הוא כן אישר את שחרורם של 5,000 אסירים אנשי טליבאן בשנה שעברה, כולל כמה ממפקדי הטליבאן - וחלקם עזרו לארגון הטרור להשתלט מחדש על אפגניסטן. כשאני נכנסתי לתפקיד - הטליבאן היה בעמדה החזקה ביותר שלו מאז 2001".
5 צפייה בגלריה
מטוס אמריקני ממריא מנמל התעופה בקאבול
מטוס אמריקני ממריא מנמל התעופה בקאבול
מטוס צבאי אמריקני ממריא אתמול מנמל התעופה בקאבול
(צילום: AP)
ביידן אמר כי בכוונתו לעמוד על כך שהטליבאן ימלא את התחייבותו לאפשר לאנשים שמבקשים לעזוב את המדינה לעשות זאת בבטחה, וחזר על התחייבות ממשלו למגר את הטרור ברחבי העולם. "ארה"ב תילחם בטרור של היום - לא בטרור של לפני 20 שנה. דאעש - עדיין לא סיימנו אתכם", אמר הנשיא, והבטיח "אסטרטגיה קשוחה, בלתי מתפשרת, ממוקדת ומדויקת" כלפי ארגון הטרור בתגובה לפיגוע ההתאבדות שביצע בשבוע שעבר. "האיום מטרור נמשך, אך הוא השתנה. גם האסטרטגיה שלנו צריכה להשתנות". הנשיא התייחס גם לאתגרים החדשים שניצבים בפני ארה"ב מצד סין ורוסיה, ואמר ש"אין דבר ששתי המדינות היו מעדיפות ורוצות יותר מאשר שנישאר עוד עשור באפגניסטן".
יותר מ-122 אלף בני אדם חולצו מקאבול מאז 14 באוגוסט במסגרת מבצע החילוץ של מדינות המערב, לאחר שהטליבאן השלים את השתלטותו על אפגניסטן. הפינוי האווירי הסתיים יום לפני תאריך היעד האחרון שקבע ביידן - 31 באוגוסט בחצות. מרבית המדינות שהיו מעורבות בפינויים הודיעו כי השלימו את המשימה כבר ביום שישי. בריטניה, שהייתה מעורבת באופן משמעותי במלחמה באפגניסטן כבר מראשיתה, הודיעה בשבת על פינוי אחרון החיילים שלה. בשיאה של הרכבת האווירית המריא מקאבול מטוס אחד בכל 20 דקות.