על רקע המהומות ומצב החירום שהוכרז בפרו בעקבות הדחתו ומעצרו של הנשיא פדרו קסטיו, ומינויה של סגניתו לנשיאה החדשה של המדינה, התראיינו היום (שלישי) לאולפן ynet יובל אלקלעי ושי גבריאלוב, שהיו באזורי המהומות וטסו לבירה לימה במבצע חילוץ שארך 96 שעות. יובל סיפר כי "היו שעות של אי ודאות, כי הגענו עם ציוד ואוכל ליומיים-שלושה, והטיול התארך יותר ממה שחשבנו".
יובל, איך כל הסיפור התגלגל? "התחלנו מזה שיצאנו לטרק שנקרא 'אינקה ג'אנגל'. זה טרק שבסופו של דבר אתה מגיע לעיירה שנקראת אגואס קליינטס, שם התחילו המהומות בפרו. הבנו שאנחנו נתקעים שם כמה ימים. ניסו לחלץ אותנו, נעזרנו עם השגרירות, עם פספורטכארד ועם חברת מגנוס. בסופו של דבר אחרי שבוע בערך בעיירה, הצלחנו להיחלץ אחרי שהלכנו על פסי הרכבת, ואז אוטובוס לקח אותנו לעיירה בקוסקו. וזהו, משם ארגנו לנו טיסת חילוץ ללימה, שעכשיו אנחנו נמצאים בה".
2 צפייה בגלריה
ישראלים מחולצים בפרו
ישראלים מחולצים בפרו
מטיילים הולכים על המסילה, בתיעוד שנשלח ל-ynet
היו קצת שעות מתוחות? "היו שעות קצת מתוחות, שעות של אי ודאות. כי בסופו של דבר היינו עם קצת ציוד, הגענו עם הציוד שמספיק לנו רק ליומיים-שלושה ועם אוכל שמספיק לאותו זמן, וזה התארך יותר ממה שחשבנו. עכשיו אנחנו מרגישים תחושת הקלה".
שי, הרגשת את המהומות, או שזה לא הגיע עד אליך? "באגואס קליינטס היה יחסית רגוע, זו עיירה מאוד תיירותית. הם מאוד רוצים לשמור על התיירים שבעצם מביאים להם פרנסה. בקוסקו זה קצת יותר הורגש, בין אם זה צמיגים בוערים שחוסמים כבישים או הפגנות ענק. באגואס קליינטס הורגש לקראת סוף השהות שלנו שם שהמצרכים קצת התחילו להיגמר במקומות מסויימים במסעדות, כמו ביצים, גז, או מצרכים יומיומיים, ושם כבר הרגשנו שאנחנו צריכים לצאת כמה שיותר מהר".
ממש הרגשת את הלחץ? את התחושה שזה לא בטוח? "כן, לקראת הסוף כבר הרגשנו שזה יותר ממה שחשבנו ושאם נשאר שם עוד כמה ימים אז נהיה בבעיה. אבל למזלנו לא הגענו למצב הזה. היה בסדר גמור מבחינת המקומיים, לא הרגשנו שום עוינות מצידם".
2 צפייה בגלריה
מחאות בפרו
מחאות בפרו
המהומות במדינה
(צילום: AFP)
היום נחת בעיר לימה המטוס לחילוץ הישראלים הנצורים בעיר קוסקו, ששלחו החברות פספורטכארד ומגנוס. לכל הישראלים שלום. לפי החברה, בתום 96 שעות שבהן התנהל מבצע מורכב לחילוץ הישראלים, נראה כי הוא מגיע לסיומו.
המבצע החל ביום שבת האחרון, כשחולצו ממאצ'ו פיצ'ו כ-40 ישראלים שלא יכלו לצאת מהכפר בו שהו, בעקבות שיבושים במסילות הרכבת. אחרי הליכה של כ-10 קילומטרים ונסיעה של כשבע שעות ברכבים מאובטחים, הגיעה קבוצת הישראלים לעיר קוסקו. לאחר מכן, טיסת החילוץ נחתה עם כל 180 הישראלים שהיו נצורים בקוסקו בעיר הבירה לימה בשדה התעופה הבינלאומי, משם יוכלו להמשיך את הטיול שלהם אל היעד הבא.
חברות פספורטכארד ומגנוס מסרו: "אנו שמחים לסכם מבצע מורכב זה בהצלחה. כל מבוטחינו יצאו מאזור הסכנה בריאים ושלמים. אנו מודים לכל העוסקים במלאכה שסייעו לילות כימים להצלחת המבצע, ולמשרד החוץ".