צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו הבוקר (שישי) כי בשל "אי-עמידתה העקבית והחמורה של איראן בהתחייבויות" בהסכם הגרעין (JCPOA), הן ימשיכו את אמברגו הנשק נגדה גם אחרי סיומו על-פי ההסכם, שצפוי להיות ב-18 באוקטובר השנה. לדבריהן, הממשלות ינקטו צעדים נגד איראן בנוגע למניעת הפצה גרעינית, וימשיכו באמברגו נשק וטילים.
2 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
"מאגר אורניום מועשר פי 18 מהמותר בהסכם". מתקן גרעיני באיראן
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור קודם של שי במוסקבה ב2015
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ו נשיא סין שי ג'ינפינג בביקור קודם של שי במוסקבה ב2015
סין ורוסיה חתומות על ההסכם, אך לא הצטרפו להודעה האירופית. פוטין וג'ינפינג
(צילום: AFP)
בהצהרה משותפת שפרסמו שלושת משרדי החוץ נכתב כי ההחלטה תואמת באופן מלא להסכם, ממנו פרשה ארצות הברית בשנת 2018 ועליו חתומות גם סין ורוסיה - שלא הצטרפו להודעה האירופית, בצל החשש בישראל מהקשרים שלהן עם טהרן.
צרפת, גרמניה ובריטניה הבהירו כי "ההחלטה להמשיך באמברגו גם לאחר יום סיומו לפי ההסכם הגיעה לאחר ניסיונות לפתור את אי-הציות של איראן באמצעות מנגנון יישוב המחלוקות שהופעל בינואר 2020". לדבריהן, איראן סירבה להזדמנויות לחזור להסכם הגרעין פעמיים, והמשיכה להרחיב את התוכנית שלה מעבר למגבלות - ללא כל הצדקה אזרחית אמינה. המדינות ציינו בהצהרתן המשותפת כי "מאגר האורניום המועשר של איראן עומד על יותר מפי 18 מהכמות המותרת בהסכם".
"המחויבות שלנו למציאת פתרון דיפלומטי עומדת בעינה", הוסיפו. "החלטה זו אינה מסתכמת בהטלת סנקציות נוספות ואף לא בהפעלת מנגנון ה-Snapback. אנו מוכנים לשנות את החלטתנו, אם איראן תממש את התחייבויות ההסכם שלה במלואן".

בתחילת השבוע הזהיר ראש המוסד דדי ברנע מהיחסים של איראן עם רוסיה וסין, שכוללים בין השאר מכירת כטב"מים למוסקבה ומכירת נפט לבייג'ינג. "אנחנו יודעים שהייתה לאיראן כוונה למכור גם טילים קצרי טווח וארוכי טווח לרוסיה, עסקה שסוכלה – ויש לי הרגשה שעסקאות נוספות יסוכלו בקרוב", אמר. "החשש שלנו הוא שהרוסים יענו לדרישות איראן ויספקו להם אמל"ח וחומרי גלם שיסכנו את ישראל".
ראש המוסד הבהיר כי אמברגו הנשק על איראן פוקע בחודש הבא, והדגיש כי על אף שאיראן ממילא אינה מצייתת לו – "ברור שהיא תנצל זאת כדי להשיג באופן מהיר וזול את הדרוש לייצור טילים וכטב"מים בכמויות ובאיכויות גוברות".
ברנע, בנאומו, קרא ל"חזית אחידה ורחבה ככל האפשר של מדינות המפעילות חקיקה מקבילה ומאמצות את עקרונות אמברגו הנשק תהווה איתות משמעותי לאיראן". לדבריו, "מול המשטר האיראני, למול כוחו האגרסיבי - יש לנקוט קו נוקשה בלבד".
"על הקהילה הבינלאומית לעמוד מול איראן, לסרב לקבל בשתיקה את העמדת הפנים שלה, ולפעול לריסונה", הוסיף. "יש לפעול במגוון כלים ושיטות הן למול הגרעין, הן למול התנהלותה האזורית של איראן והן למול פעילות הטרור אותה היא מנהלת".‏