הצעיר מוחמד כמיס עמאש (23) נורה למוות אתמול (שבת) על ידי רעול פנים, כשהגיע במכוניתו לבית הקפה שניהל בג'סר א-זרקא - שנמצא במרחק זעום של כ-120 מטרים מתחנת המשטרה בכפר. תושבי האזור סיפרו כי הירי נשמע בבירור בשכונה וכן בשכונות רחוקות יותר, וביקרו את תפקוד המשטרה בטענה כי שוטרים הוזנקו לזירה מאוחר מדי, וכך התאפשר לרוצח להימלט. יצאנו לבדוק עד כמה קרובה תחנת המשטרה לזירת הרצח, ובנסיעה איטית ממקום האירוע ועד לתחנה הגענו בכ-50 שניות. צפו בסרטון בתחילת הכתבה.
מאז תחילת השנה נרצחו 44 בני אדם בחברה הערבית, ועל אף שמדובר בירידה מסוימת לעומת שנה שעברה, מתחילת החודש חלה עלייה משמעותית בכמות מקרי הרצח שמתרחשים כמעט על בסיס יומי.
3 צפייה בגלריה
תחנת המשטרה, 100 מטר מזירת הרצח
תחנת המשטרה, 100 מטר מזירת הרצח
"שוטרי התחנה הזו לא ממלאים את חובתם". תחנת המשטרה בג'סר א-זרקא
(צילום: חסן שעלאן)
3 צפייה בגלריה
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
הנרצח, מוחמד עמאש
3 צפייה בגלריה
זירת הרצח
זירת הרצח
"השוטרים יכלו להגיע תוך פחות מדקה". זירת הרצח
(צילום: חסן שעלאן)
תושבי ג'סר א-זרקא ששמעו את הירי סיפרו כי לא מדובר בפעם הראשונה שאירוע אלימות מתרחש בקרבת תחנת המשטרה. "כשהתחנה נפתחה, חשבנו ששיעור הפשיעה בכפר ירד, אבל זה לא קרה. מאז נרצחו ונפצעו תושבים רבים, והמשטרה לא מצליחה לטפל גם באירועים שמתרחשים בסמוך לתחנה", אמרו.
גם אחד מקרובי משפחתו של הנרצח תהה איך הרוצח הצליח לחמוק מהשוטרים. "הרצח התרחש בשעת לילה מאוחרת, כך שלא הייתה תנועה בכביש שהייתה עלולה לעכב אותם. השוטרים יכלו להגיע לזירה בנסיעה של פחות מדקה ולסגור את השטח", טען. צעיר תושב הכפר הוסיף כי "שוטרי התחנה הזו לא ממלאים את חובתם. אנחנו רוצים שוטרים שיילחמו בפשיעה ברצינות".

מתוך 44 הנרצחים בחברה הערבית, 13 נרצחו בחודש יוני - אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב התגאו בירידה במספר מקרי הירי והרצח בחברה הערבית. לפי הנתונים, רק שמונה מהמקרים פוענחו על ידי המשטרה. למעשה, כ-82% ממקרי הרצח בחברה הערבית השנה נותרו לא מפוענחים. המשטרה הצליחה לפענח השנה עוד ארבעה מקרי רצח מהשנה שעברה. מלבד אירועי הרצח בחברה הערבית, נרשמו עוד מאות אירועי ירי שבהם נפצעו עשרות.
המשטרה, מנגד, מצביעה על מאות כתבי אישום שהוגשו, בהם לפחות 250 נגד "מחוללי פשיעה" ועוד כ-30 נאשמים המזוהים עם ארגוני פשיעה. במסגרת המבצע, שמה המשטרה דגש מיוחד על תפיסת כלי נשק-לא חוקיים. הנתונים של המשטרה מראים כי 70% מהנשק מגיע דרך הברחות מלבנון וירדן, 20% מהשטחים – והשאר נגנבו. הפעילות המשטרתית מתמקדת בכלל יישובי החברה הערבית. המרכזיים שבהם, לפי הנתונים, הם קלנסווה, לוד, תל שבע, נצרת, אום אל-פחם וג'דיידה-מכר.
לפני כשבועיים טענו גורמים במשטרה כי המבצע מביא להישגים משמעותיים בשטח, וכי הירידה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית מורגשת "בכל מקום", כלשונם. אחת הסיבות לכך, לדבריהם, היא שתקציבים רבים מופנים כעת למיגור האלימות בחברה הערבית, ואלה מאפשרים לתגבר את הכוחות המוצבים ביישובים הערביים ולגייס גם ערבים למשטרה: "בחמש השנים האחרונות גייסו 800 מוסלמים למשטרת ישראל. רואים היום תנועה משטרתית שיכולה להגיב במהירות בזמן שמתרחשים מקרי אלימות".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לטענות: "עם קבלת הדיווח אודות האירוע, הגיעו ניידות משטרה למקום תוך דקות ספורות ופתחו בסריקות אחר מבצע העבירה לרבות הקמת מחסומים. המשטרה פתחה בחקירה שמצויה בראשיתה, במסגרתה בוצעו ויבוצעו פעולות רבות במטרה להגיע לחקר האמת ולמיצוי הדין עם המעורבים".