2 צפייה בגלריה
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
מוחמד עמאש נרצח ירי ג'סר א-זרקא
44 קורבנות בחברה הערבית מתחילת השנה - ו"יהיו עוד נרצחים". מוחמד עמאש
מוחמד עמאש (23), בעל בית הקפה שנרצח הלילה (בין שישי לשבת) בג'סר א-זרקא, היה אמור להתחתן בעוד כחודש וחצי. "הירי הרס את השמחה, והפך אותה לכאב עמוק", אמר קרוב משפחתו. "הרוצחים חטפו את הנשמה שלו, וכנראה שזה לא המקרה האחרון. אין לנו ביטחון".
מאז תחילת השנה נרצחו 44 בני אדם בחברה הערבית, ועל אף שמדובר בירידה מסוימת לעומת שנה שעברה, מתחילת החודש חלה עלייה משמעותית בכמות מקרי הרצח שמתרחשים כמעט על בסיס יומי. עמאש נורה סמוך למגרש הכדורגל בג'סר א-זרקא, שם נמצא גם בית הקפה שלו. לדברי מקורביו, הוא הגיע לבית הקפה, עמד לצאת מרכבו - ואז הפתיע אותו רעול פנים, ירה בו ונמלט.
2 צפייה בגלריה
הלוויתו של מוחמד עמאש
הלוויתו של מוחמד עמאש
"האלימות משתוללת למרות תחנת המשטרה". הלווייתו של מוחמד עמאש
הוריו של עמאש, כך מספרים מקורבי המשפחה, ניסו להביא ילד במשך שנים - ואז נולדה להם בבת-אחת שלישייה: מוסא, עאישה והמנוח. "השמחה שלהם הייתה בלתי ניתנת לתיאור", אמרו. צעירה שביקרה את המשפחה סיפרה כי אמו של עמאש בכתה היום ואמרה כי "מוחמד, הבן שלי, היה בחור מכובד. הוא תמיד היה מחבק אותי. הוא התרחק מבעיות, אהב את המשפחה שלו ואת העבודה שלו. הוא דיבר על העתיד שלו, לא ציפיתי לאבד אותו ככה. האחים שלו והוא נולדו ביום אחד, הם נשמה אחת. כשאיבדו את אח שלהם - הם הרגישו שאיבדו את הנשמה שלהם בעצמם".
אל בית המשפחה הגיעו היום תושבים רבים, שגינו את הרצח בתקיפות. "עמאש היה ידוע בהתנהגותו הטובה וביחסים אישיים שמבוססים על כבוד הדדי", אמר אחד מהם. "כולם מעידים על זה. ההורים שלו הם מהטובים בכפר. הם איבדו בן יקר, שיקר גם לנו".
"זה היה רצח בדם קר", הוסיף. "על המשטרה להגיע לרוצח, ולא להשאיר אותו מחוץ לסורגים". תושב אחר הוסיף: "למרות שיש תחנת משטרה בכפר, האלימות עדיין משתוללת על בסיס יומי. זו סכנה. יהיו עוד נרצחים".
הדיווח על הרצח התקבל בשעה 01:22 בלילה במוקד 101 של מד"א במרחב השרון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום טיפלו בעמאש, שסבל מפציעה חודרת, ופינו אותו לבית חולים הלל יפה בחדרה, תוך כדי שהם מבצעים בו פעולות החייאה. לאחר זמן קצר נקבע מותו בבית החולים. מהמשטרה נמסר כי היא פתחה בחקירה, וכי היא מבצעת סריקות אחרי מבצעי הירי, לצד איסוף ממצאים בזירה על ידי חוקרי המחלקה לזיהוי פלילי.

"הירידה במקרי הרצח מורגשת בכל מקום"

מתוך 44 הנרצחים בחברה הערבית, 13 נרצחו בחודש יוני - אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב התגאו בירידה במספר מקרי הירי והרצח בחברה הערבית. לפי הנתונים, רק שמונה מהמקרים פוענחו על ידי המשטרה. למעשה, כ-82% ממקרי הרצח בחברה הערבית השנה נותרו לא מפוענחים. המשטרה הצליחה לפענח השנה עוד ארבעה מקרי רצח מהשנה שעברה. מלבד אירועי הרצח בחברה הערבית, נרשמו עוד מאות אירועי ירי שבהם נפצעו עשרות.

עם הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה נמנים גם כאלה שלא היו קשורים בשום צורה לכנופיות עבריינים או למשפחות פשע. אלה, כשלא הצליחו להגיע ליעד שבו רצו לפגוע, בחרו לפגוע בבני משפחתו. דוגמה ברורה לכך הם עלי ומחמוד פאחורי, בני דודים מנצרת, שנרצחו סמוך לקריית טבעון בשבוע שעבר. אחד מקרובי משפחתם הסתכסך עם משפחת פשע – והם היו אלה שנפגעו.
דוגמה אחרת לפשיעה המשתוללת שפוגעת דווקא בחפים מפשע מגיעה מבאקה אל-גרבייה ומג'ת. שם, נרצחו שבעה בני אדם ממשפחה אחת, בגלל אדם אחד שמסוכסך עם כנופיות פשיעה. שלושה מהנרצחים במסגרת הסכסוך הם תופיק ערו, בעל פנצ'רייה שנורה למוות כשהחנה את רכבו בכניסה לביתו, האני מוסראתי, שהגיע לבקר את ארוסתו, בת למשפחת העבריינים, יצא לקנות במכולת – ונרצח, ונאדר מקאלדה, ששהה בבית קפה בבאקה אל-גרבייה – ונורה בצאתו ממנו.
המשטרה, מנגד, מצביעה על מאות כתבי אישום שהוגשו, בהם לפחות 250 נגד "מחוללי פשיעה" ועוד כ-30 נאשמים המזוהים עם ארגוני פשיעה. במסגרת המבצע, שמה המשטרה דגש מיוחד על תפיסת כלי נשק-לא חוקיים. הנתונים של המשטרה מראים כי 70% מהנשק מגיע דרך הברחות מלבנון וירדן, 20% מהשטחים – והשאר נגנבו. הפעילות המשטרתית מתמקדת בכלל יישובי החברה הערבית. המרכזיים שבהם, לפי הנתונים, הם קלנסווה, לוד, תל שבע, נצרת, אום אל-פחם וג'דיידה-מכר.
לפני כשבועיים טענו גורמים במשטרה כי המבצע מביא להישגים משמעותיים בשטח, וכי הירידה במספר מקרי הרצח בחברה הערבית מורגשת "בכל מקום", כלשונם. אחת הסיבות לכך, לדבריהם, היא שתקציבים רבים מופנים כעת למיגור האלימות בחברה הערבית, ואלה מאפשרים לתגבר את הכוחות המוצבים ביישובים הערביים ולגייס גם ערבים למשטרה: "בחמש השנים האחרונות גייסו 800 מוסלמים למשטרת ישראל. רואים היום תנועה משטרתית שיכולה להגיב במהירות בזמן שמתרחשים מקרי אלימות".