השגריר האמריקני טום ניידס הצטרף ללחצים על האופוזיציה בעניין קידום הפטור מוויזה לטסים לארצות הברית ודוחק בחברי הכנסת של הליכוד לאשר את החוקים שממתינים לצורך המהלך. "אני עובד מסביב לשעון מאז שהגעתי כדי לעזור לישראל לעמוד בכל הדרישות להצטרף לתוכנית הפטור מוויזה", צייץ בצהריים (שלישי) באופן חריג בטוויטר. "אל תאבדו מומנטום עכשיו. זה יעזור לאזרחי ישראל לנסוע לארה"ב - שימו אותם במקום הראשון!".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
יו"ר הליכוד בנימין נתניהו ושגריר ארה"ב טום ניידס, שהזהיר: "עובד מסביב לשעון, אל תאבדו מומנטום"
(צילום: יואב דודקביץ ,AP)
ניידס, השוהה בימים האחרונים בארצות הברית כחלק מההכנות לביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל בחודש הבא, שוחח עם חברי הכנסת וניסה להפציר בהם לקדם את החוקים שנותרו המשוכה החוקתית האחרונה לפני ההצטרפות לתוכנית הפטור. הליכוד, נזכיר, התנה את קידום החוקים הללו בקביעת תאריך הבחירות ל-25 באוקטובר, התניה דומה לזו שדורשים בליכוד כדי להעביר את חוק המטרו. על אף הווטו שהטילו במפלגה על החוקים שמקדמת שרת הפנים איילת שקד בשל המחלוקת על מועד הבחירות, בכירים בליכוד העריכו הערב כי בסופו של דבר יימצא פתרון.
בשנה האחרונה הגיעה ישראל לשלב המתקדם ביותר אי פעם בדרך לתוכנית היוקרתית שפוטרת את אזרחיה מוויזה. השגריר ניידס, שמבחינתו ההצטרפות של ישראל לתוכנית היא ה"בייבי" שלו, צלצל לשקד כשהוא נזעם והפציר בה לעשות הכול כדי ששני החוקים האלה יעברו, אחרת צירוף ישראל יעוכב לפחות עד הקמת הממשלה החדשה ואישור החקיקה בכנסת הבאה.
שני החוקים שנותרו בדרך לפטור מאפשרים גישה למידע שנמצא בדרכונו של הנוסע, כלומר מסירת פרטים מביקורת הגבולות הישראלית לאמריקנים כבר בזמן הצ'ק אין כדי לאפשר את הסירוב עוד לפני ההמראה, וחוק שמכשיר כלים מתקדמים לחיפוש תבניות ודפוסים עברייניים בתחומי הטרור והלבנת ההון.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
שני חוקים נדרשים בדרך לתוכנית הפטור היוקרתית מוויזה לארה"ב
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
השרה שקד. קוראת לליכוד "להסיר את הווטו"
(צילום: יריב כץ)
התהליך עצמו עלול להימשך חודשים ארוכים, ובכירים בשגרירות האמריקנית פנו בשם השגריר לחבר הכנסת יריב לוין ולחברי כנסת נוספים וביקשו מהם שלא לעכב את אישור החוק. בסביבת שקד הגיבו בזעם והאשימו את הליכוד ש"לקחו חוק קריטי לכל אזרחי ישראל ותקעו אותו", כלשונם.
בסרטון שפרסמה האשימה שרת הפנים את הליכוד בפגיעה באזרחי המדינה. "אני קוראת לליכוד: תסירו את הווטו על החוק שאנו צריכים כדי לקבל פטור מוויזות לארה"ב", אמרה שקד. "אנחנו נמצאים במסלול מאוד מאוד מואץ מול הממשל האמריקני שבסופו בתחילת שנה הבאה ישראלים לא יצטרכו לעמוד בתור לשגרירות בארה"ב. אני קוראת לליכוד: תנו לנו להעביר את החקיקה".
סוגיית החקיקה, יש להדגיש, היא לא הגורם היחידי שעלול לעכב את הצטרפות ישראל לתוכנית הפטור מוויזה. התנאי הבסיסי להצטרפות לתוכנית הוא שישראל תרד אל מתחת ל-3% סירוב בבקשות הוויזה. בחודש ספטמבר הקרוב מסתיימת השנה הפיסקלית בארה"ב, אך כעת מתברר שהשגרירות שלה תוכל לקבוע את אחוז הסירוב רק לקראת אביב 2023, דהיינו פברואר-מרץ.
וגם אז, אם ישראל תרד מתחת ל-3% - דבר שאיש לא מבטיח שיקרה - יעברו עוד כמה שבועות או חודשים עד שישראל תצטרף רשמית לתוכנית. שרת הפנים העריכה בעבר שישראל תצטרך לתוכנית בראשית 2023 – אך נראה שזה לא יקרה לפני אמצע או אפילו סוף 2023, וגם אז בתנאי שהושלמו הליכי החקיקה בכנסת.