הפסקת האש בין צה"ל לחמאס נכנסה לתוקף בשעה 07:00, אך בשעות שקדמו לכך דיווחו הפלסטינים על "תקיפות קטלניות" ברחבי רצועת עזה - כשעד לשעות האחרונות הצבא עוד המשיך לפעול ברחבי הרצועה. הבוקר הודיע צה"ל כי במהלך הלילה, לקראת שעות הבוקר, הושמד תוואי מנהרות הטרור מתחת לבית החולים שיפא.


2 צפייה בגלריה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
חיילים ישראלים מראים לתקשורת מנהרה תת-קרקעית שנמצאה מתחת לבית החולים שיפא בעיר עזה
מנהרה בשיפא
(צילום: AP / Victor R. Caivano)
"כוחות צה"ל השלימו את הערכותם המבצעית בקווי ההפוגה", נמסר. "בשעה האחרונה, כוחות צה"ל בפיקוד אוגדה 36 והשתתפות כוחות מיוחדים מיחידת יהל"ם השמידו תוואי מנהרות תת קרקעיות ומספר פירי מנהרות במרחב בית החולים שיפא".
לפי צה"ל, "במהלך היממה האחרונה המשיכו כוחות צה"ל ביבשה, באוויר ובים להשמיד מטרות טרור ולפעול בשטחים השונים לאיתור וסריקת מבנים חשודים תוך התקלות עם מחבלים, הכוחות השמידו תוואי מנהור שזוהו בימים האחרונים".
בימים האחרונים הוכנסו כלי תקשורת זרים וישראליים למנהרה בשיפא, כדי לתעד את ההוכחה לשימוש הציני שעושה חמאס במתקנים רפואיים ברחבי רצועת עזה. שלשום נכנס הח"מ יחד עם לוחמי שלדג לשיפא ולמנהרה שתחתיו, וראה יחד איתם תיק אישי כחול עם לוגו "60 שנה לבארי", אזיקים מברזל, סנדלי טבע כחולים וגם קסדה של חייל צה"ל - ושייכים לחטופים שהוחזקו שם.

2 צפייה בגלריה
סיור לתקשורת במתחם בית החולים שיפא בעזה וחשיפת מנהרות ואמצעי לחימה של חאמס
סיור לתקשורת במתחם בית החולים שיפא בעזה וחשיפת מנהרות ואמצעי לחימה של חאמס
כלי נשק שנמצאו במתחם בית החולים
(צילום: Ahikam SERI / AFP)
אתמול הודיע צה"ל על מעצר מנהל בית החולים, בעקבות העדויות הרבות שנחשפו לכך שבית החולים תחת ניהולו הישיר שימש כמפקדה של חמאס. בהודעה משותפת שפרסמו צה"ל ושב"כ נמסר: "ארגון הטרור חמאס ניצל משאבים רבים, ביניהם חשמל, על מנת לתחזק את מערכת המנהור שבנה מתחת לבית החולים. בנוסף, חמאס אחסן אמצעי לחימה רבים בבית החולים ובסביבתו".
בהודעה הודגש גם כי לאחר הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר השתמש הארגון בבית החולים כמקלט למחבליו ואף העביר לשם חטופים ישראלים שנחטפו ביום הטבח. עוד הזכיר צה"ל כי דו"ח פתולוגי אישר שרצח רב"ט נועה מרציאנו בוצע בשטח בית החולים: "בבית החולים תחת ניהלו של אבו סלמיה התקיימה פעילות טרור ענפה של ארגון הטרור חמאס. החלטה בנוגע להמשך החזקתו תתקבל בהתאם לממצאי החקירה ולמעורבות מנהל בית החולים בפעילות טרור".
בין היתר נחשפה בשיפא מנהרה עם חדרי שהייה ושינה גדולים יחסית מרוצפים בקרמיקה לבנה, מזגן על הקיר, חדרי שירותים נפרדים עם אסלות, פינות שטיפת ידיים והתרעננות, ארוניות חשמל ופתחי אוורור נסתרים. בניגוד למנהרות החודרות מלפני עשור, הבטון במנהרות שיפא מזוין באופן עבה יותר, כדי לנסות ולהתגבר על הפצצות הייחודיות נגד מנהרות שפותחו בשנים האחרונות עבור חיל האוויר.
"חמאס נערך לקראתנו פה בחודש הראשון מפרוץ המלחמה, כאשר הודענו שנגיע גם לשיפא", אמר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שהפך לדייר מזדמן במקום. "את רוב האמל"ח הוא הסתיר או פינה, כך שמאות כלי הנשק השונים שאנו מוצאים במחלקות השונות זה רק מעט ממה שהיה פה. חמאס גם הצליח לאטום חלק מהפתחים בתוך המנהרה, כדי שלא נראה לאן הם הגיעו – למסגדים הסמוכים לבית החולים. הופתענו כמה חמאס עשה הכול כדי להסתיר את המנהרות האלה בשיפא". תוואי מנהרות הטרור שחשפו הלוחמים נמתח על פני עשרות מטרים, ועובר גם מתחת לבניין הקטארי של בית החולים.