צה"ל אישר בצהריים (יום ה') כי עצר והעביר לתחקור השב"כ את מנהל בית החולים שיפא בעזה, בעקבות העדויות הרבות שנחשפו לכך שבית החולים תחת ניהולו הישיר שימש כמפקדה של חמאס. הודעת צה"ל באה אחרי שהפלסטינים דיווחו לאורך הבוקר כי צה"ל עצר בלילה את מנהל בית החולים, מוחמד אבו סלמיה, וכן כמה אנשי רפואה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אבו סלמיה מנהל שיפא שנעצר
מוחמד אבו סלמיה מנהל שיפא שנעצר
מוחמד אבו סלמיה, מנהל שיפא
בהודעה משותפת שפרסמו צה"ל ושב"כ נמסר: "ארגון הטרור חמאס ניצל משאבים רבים, ביניהם חשמל, על מנת לתחזק את מערכת המנהור שבנה מתחת לבית החולים. בנוסף, החמאס אחסן אמצעי לחימה רבים בבית החולים ובסביבתו". בהודעה הודגש גם כי לאחר הטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר השתמש הארגון בבית החולים כמקלט למחבליו ואף העביר לשם חטופים ישראלים שנחטפו ביום הטבח. עוד הזכיר צה"ל כי דו"ח פתולוגי אישר שרצח רב"ט נועה מרציאנו בוצע בשטח בית החולים: "בבית החולים תחת ניהלו של אבו סלמיה התקיימה פעילות טרור ענפה של ארגון הטרור חמאס. החלטה בנוגע להמשך החזקתו תתקבל בהתאם לממצאי החקירה ולמעורבות מנהל בית החולים בפעילות טרור".
במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות בעזה טען היום מתוך בית החולים האינדונזי כי ישראל דרשה לפנות את המרכז הרפואי בתוך ארבע שעות. "ההפצצות נמשכות סביב בית החולים מכל עבר, והכיבוש הורה לנו לפנות אותו בתוך ארבע שעות. 200 פצועים, מלווים בצוותים רפואיים, עדיין לכודים בבית החולים". לפי דיווחים פלסטיניים, 15 בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית של צה"ל בשכונת ארמידה בחאן יונס.
הכותרת
או"ם-שמום: למה הארגונים הבינלאומיים נגדנו?
25:22

3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא
בית חולים שיפא
במורד מנהרה מתחת לשיפא
(צילום: יואב זיתון)
3 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא
בית חולים שיפא
תא שירותים במנהרה שהתגלתה מתחת לבית החולים הגדול ברצועה
(צילום: יואב זיתון)
הדיווחים על מעצרו של מנהל שיפא ועל האולטימטום בבית החולים האינדונזי מגיעים כשברקע נמצא המאבק התקשורתי הבינלאומי שמנהל צה"ל במטרה להוכיח שבית החולים שיפא שימש בסיס טרור צבאי של חמאס, מעל ומתחת לאדמה. הכתב הצבאי של ynet, שביקר במערכת מנהרות הטרור שחשף הצבא מתחת לבית החולים, תיאר אמש בהרחבה את העדויות הרבות לפעילות חמאס בשיפא. בין היתר נחשפה מנהרה עם חדרי שהייה ושינה גדולים יחסית מרוצפים בקרמיקה לבנה, מזגן על הקיר, חדרי שירותים נפרדים עם אסלות, פינות שטיפת ידיים והתרעננות, ארוניות חשמל ופתחי אוורור נסתרים. בניגוד למנהרות החודרות מלפני עשור, הבטון במנהרות שיפא מזוין באופן עבה יותר, כדי לנסות ולהתגבר על הפצצות הייחודיות נגד מנהרות שפותחו בשנים האחרונות עבור חיל האוויר.
"חמאס נערך לקראתנו פה בחודש הראשון מפרוץ המלחמה, כאשר הודענו שנגיע גם לשיפא", אומר דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, שהפך לדייר מזדמן במקום. "את רוב האמל"ח הוא הסתיר או פינה, כך שמאות כלי הנשק השונים שאנו מוצאים במחלקות השונות זה רק מעט ממה שהיה פה. חמאס גם הצליח לאטום חלק מהפתחים בתוך המנהרה, כדי שלא נראה לאן הם הגיעו – למסגדים הסמוכים לבית החולים. הופתענו כמה חמאס עשה הכול כדי להסתיר את המנהרות האלה בשיפא". תוואי מנהרות הטרור שחשפו הלוחמים נמתח על פני עשרות מטרים, ועובר גם מתחת לבניין הקטארי של בית החולים. בנוסף נחשפו אתמול שני פירי מנהרות נוספים.
פורסם לראשונה: 09:26, 23.11.23