צה"ל מתכנן לפנות את אוכלוסיית העקורים ברפיח ל"איים הומניטריים" במרכז רצועת עזה, ומצפה לעשות זאת בתיאום עם "שחקנים בינלאומיים". כך אמר הערב (רביעי) דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי לתקשורת הזרה.
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
הגרי ציין כי ה"איים" הללו יספקו מקום מגורים, מזון, מים וצרכים נוספים לעקורים. הוא לא פירט מתי אמורה לצאת לפועל תוכנית הפינוי, או מתי תחל הפעולה ברפיח - והדגיש כי ישראל רוצה להגיע לתזמון נכון מבחינה מבצעית ולהיות מתואמת עם מצרים.
"אנחנו צריכים להבטיח של-1.4 מיליון איש, או לפחות חלק משמעותי, יזוזו", אמר הגרי. "לאן? ל'איים הומניטריים' שניצור עם הקהילה הבינלאומית".
הגרי התייחס הערב גם למשבר בצפון הרצועה, ואמר כי ישראל מתכננת "להציף את האזור" בסיוע - באמצעות הכנסת סיוע מכמה נקודות בצפון הרצועה. לדבריו, גורמים מצבא ארה"ב צפויים להגיע השבוע לישראל כדי לתאם את הקמת הרציף הימי שלדבריו יהיה "משמעותי" עבור צפון הרצועה.
הערב התייחס לפעולה ברפיח גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שאמר כי "הנשיא היה מאוד ברור - אנחנו צריכים לראות תוכנית שמבטיחה להוציא אזרחים מכלל סכנה. עוד לא ראינו תוכנית כזאת". בלינקן הוסיף כי ארה"ב סבורה שישראל צריכה להזרים עוד סיוע הומניטרי ושהפצת הסיוע לאזרחים בעזה חייבת להשתפר על ידי "הצפה" של השוק עם סיוע נוסף.
בתוך כך, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ציין: "אנחנו נמצאים היום בקרב מתמשך מ-1948. עזה עדיין נלחמת ועומדת איתנה, והתנגדותה קרובה לנס. מה שקורה היום בעזה הוא שיעור לכל עמי העולם". נסראללה פנה לנתניהו ואמר: "אפילו אם תיכנס לרפיח, לא תסיים את המלחמה. אחרי חמישה חודשים לא השגת תמונת ניצחון. מכל המטרות שהודעת עליהן, לא השגת אפילו אחת".
הוא הוסיף: "נתניהו אומר - 'אם לא ניכנס לרפיח נפסיד במלחמה'. אנחנו אומרים לנתניהו - גם אם תיכנס לרפיח, הפסדת במלחמה. אי אפשר לחסל את חמאס או את ההתנגדות. אחד מסימני התבוסה של האויב זה שהוא מנהל משא ומתן עם חמאס בחודש השישי למלחמה, אחרי שהכריז על חיסול הארגון".
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה מטקס לזכר "המפקדים השהידים"
נאום נסראללה מטקס לזכר "המפקדים השהידים"
"אנחנו אומרים לנתניהו - גם אם תיכנס לרפיח, הפסדת במלחמה". נסראללה
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
הצדדים חלוקים בנוגע לדרך השגת מטרות המלחמה. ביידן ונתניהו
(צילום: NBC)
אתמול דיווח העיתון האמריקני "פוליטיקו" כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישקול להגביל את העברת הנשק לישראל אם צה"ל יפתח במבצע צבאי ברפיח. ב"פוליטיקו" נכתב כי ביידן עדיין לא קיבל החלטה סופית בעניין הגבלת נשק לישראל - אך גורמים בארה"ב אמרו שהוא עשוי לעשות זאת אם ישראל תצא למתקפה ברפיח. "זה דבר שהוא לחלוטין חשב עליו", אמר גורם אמריקני המעורה בתוכניות הממשל ל"פוליטיקו".
בשבוע שעבר חשפו עיתונים מובילים בארה"ב ובעולם את משלוחי הנשק שהעבירו האמריקנים לישראל מ-7 באוקטובר, וב"וושינגטון פוסט" הועברה אזהרה מצד גורמים אמריקניים - שלפיה ייתכן שארה"ב תאסור על שימוש בנשק מתוצרתה בפעולה ישראלית ברפיח, אם זו אכן תצא לפועל.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני, אם תתקוף אזורים מאוכלסים סביב רפיח. גם אז דווח שביידן ויועציו הבכירים לא קיבלו עדיין החלטה, אבל עצם העובדה שבכירים דנים בצעדים כאלה מראה את החשש הגובר שלהם מהמשבר ההומניטרי בעזה, ואת המחלוקת החריפה עם ישראל בנוגע לתקיפה ברפיח.
שלשום שב וחזר ראש הממשלה בנימין נתניהו על עמדתו לגבי פעולה ברפיח - ונשאל ב"פוקס ניוז" על האמירה של הנשיא ג'ו ביידן על כך ש"תקיפה ברפיח תהיה קו אדום". נתניהו השיב כי ישנן הסכמות בין ישראל לממשל האמריקני בנוגע למטרות ולדברים הבסיסיים במלחמה - אך הוסיף כי הצדדים חלוקים בנוגע לדרך שבה יש להשיגם. כשנשאל אם צה"ל נאלץ להוריד את האינטנסיביות של הפעילות בעזה בעקבות חילוקי הדעות עם ארה"ב, השיב: "אנחנו לא מורידים את הרגל מהגז".
כשנשאל ספציפית על פעולה ברפיח, נתניהו אמר כי הימנעות מפעולה בעיר בדרום הרצועה תהיה שקולה להחלטה שלא לפעול בברלין בשלהי מלחמת העולם השנייה. ראש הממשלה הדגיש כי "לא ניתן לחסל רק שני שלישים מחמאס. יש לחסל את כולו, אחרת הוא יחזור וישתלט על כל הרצועה".