דוח מבקר המדינה שהתפרסם אחר הצהריים (שני) חשף כי פרשת הסרסור בסוהרות היא רק מקרה אחד מיני רבים בתופעה נרחבת של סוהרות המוטרדות על ידי אסירים ביטחוניים, וגם על ידי אנשי קבע. מי שלא הופתעו מהנתונים - שמהם עולה כי ארבע מתוך עשר ממשרתות החובה בשב"ס דיווחו על פגיעה מינית - הן "הילה", "יעל" ו"דנה", ששירתו כסוהרות בכלא גלבוע והתלוננו על עבירות מין מצד האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה.
"קראתי את מסקנות הדוח ונמלאתי בושה ועצב על מצבן העגום של חיילות צה"ל הנשלחות להתייצב במקומות כמו שב"ס ומשטרה. אני ממש לא מופתעת", ציינה "הילה" שהתלוננה כי נאנסה על ידי עטאללה. לדבריה, "לצערי הדוח משקף את המציאות היום-יומית שחוויתי בכלא גלבוע".
5 צפייה בגלריה
"ממש לא מופתעת". "הילה" על דוח המבקר
"ממש לא מופתעת". "הילה" על דוח המבקר
"ממש לא מופתעת". "הילה" על דוח המבקר
(צילום: גיל נחושתן , EPA)
המבקר אנגלמן מצא כי אחת מכל ארבע משרתות חובה שהשיבה על שאלון מיוחד (161 מתוך 644 משיבות) ציינה כי חוותה במהלך שירותה - 24 חודשים - פגיעה מינית אחת או יותר. "הדוח הזה מעציב עד דמעות, ואני מקווה שחיילות צה"ל לא ישלמו בגופן את הכישלון של הארגונים הללו בסיפוק מערכת ביטחון, עבור מי שבסך הכול באות למלא את חובתן".
"הילה" מספרת על התעלמות מצד מפקדיה, לאחר שהתלוננה בפניהם על "התנהגות מבזה ומטרידה של עטאללה". "התלונות שלי למפקדים בכלא זכו להתעלמות מצד מהם ולצערי, עבורי הסתיים העניין בכך שנאנסתי על ידו מספר פעמים. אני בטוחה שמפקדיי היו יכולים למנוע את מקרי האונס אם רק היו מתייחסים אליי כאל אחת מהם ולא כאל מוצר נחות, 'סוג ב'', שהגיע בהשאלה מצה"ל".
"יעל" ו"דנה", סוהרות שעטאללה ביצע בה מעשים מגונים, הוסיפו כי גם הן לא הופתעו מנתוני הדוח המדאיגים. "אני לא מופתעת מהממצאים החמורים. אנחנו זועקות מ-2018. עצם העובדה שצה"ל והמשטרה מסתירים נתונים זה עצוב. זה כשל ערכי של המדינה. הגיע הזמן לפטר ולהגיש כתבי אישום נגד קצינים. מחר זה יכול לקרות לילדות שלכם", הזהירה "יעל".
"אני מופתעת שרק עכשיו מבקר המדינה גילה את החרפה שמתרחשת בשב"ס. התייחסו אלינו כמעין 'שעשוע' והשתמשו בנו ללא ידיעתנו כפיתיון למחבלים בשביל להוציא מהם מידע מודיעני", טענה "דנה". "גם עכשיו כשהמבקר הוציא דוח חריף, הפרקליטות ממשיכה בסחבת ולא מגישה כתבי אישום נגד הקצינים שהפקירו אותנו למחבלים. עצוב לי שעד עכשיו הרמטכ"ל לא התייחס לסוגיה".
5 צפייה בגלריה
יעל
יעל
הסוהרת "יעל". "זועקות מ-2018"
5 צפייה בגלריה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס באוניברסיטת אריאל
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בכנס באוניברסיטת אריאל
"Me Too לשב"ס ולמשטרה". המבקר אנגלמן
(צילום: EPA)
את הדוח שהציג היום המבקר מתניהו אנגלמן הוא כינה "Me Too לשב"ס ולמשטרה". אנגלמן קבע כי "איש לא טורח להגן על חיילות וחיילי החובה מפני הטרדות מצד אסירים ביטחוניים, גם לאחר תום שירותם". נמצא כי שיעור משרתות החובה בשב"ס שהשיבו כי חוו פגיעה מינית היה הגדול ביותר - 38% (לעומת 27% במג"ב ו-22% במשטרה).
עוד נמצא שכ-70% מהפגיעות במשרתי חובה בוצעו על ידי משרת קבע או מפקד: 52% מהמשרתים (144) שהשיבו כי חוו פגיעה מינית ציינו כי הפוגע היה משרת קבע (שאינו מפקד), ו-19% מהמשרתים (52) ציינו כי הפוגע היה מפקד ישיר או עקיף שלהם.
בדוח פורטו אמירות פוגעניות מצד אסירים ביטחוניים לחיילות. בין היתר סיפרו חיילות כי אסירים ביטחוניים אמרו להן "וואיי, מה הייתי עושה לך". חיילת אחרת סיפרה: "מסתכלים עליי כמו על גלגל שווארמה. זה לא לגיטימי, אבל אין מה לעשות עם זה". עוד אמרו חיילות כי "זה ידוע שאנחנו הנוף היפה של האסירים", "אני נכנסת לאגף ביטחוני ומלא אסירים מסתכלים עלייך ובוחנים אותך מכף רגל ועד ראש וזורקים לך אמירות". חיילות נוספות תיארו אקטיים מיניים שביצעו אסירים לעיניהן. במקרה נוסף התחכך אסיר ברגלה של סוהרת ואמר לה: "אם לא היו סורגים, הייתי קופץ עלייך".
המבקר גם פרסם כמה התבטאויות של סוהרי חובה על היחס לאסירים ביטחוניים בבתי הכלא. בין היתר הם אמרו: "האסירים מנהלים את הסוהרים", "שב"ס יעדיף להשפיל את הסוהר ולא לטפל באסיר", "שב"ס עושה הכל בשביל שקט תעשייתי ומשתיק סוהרים. מרגישים שהאסירים מנהלים את הכלא", "אסיר איים עליי. התלוננתי ולא עשו עם זה כלום", ו"מילה של אסיר זה יותר ממילה שלי".
והמטרידים הם לא רק אסירים - אלא גם סוהרים. בדוח פורטו אמירות של סוהרים בקבע לעבר חיילות החובה, ובהן: "עשית ניתוח להגדלת חזה?", "את בתולה?". חיילות סיפרו כי "סוהרי קבע רואים חיילת ומנסים. לא הולך להם, מנסים שוב", ואחרת תיארה: "הוא התחיל לשים עליי ידיים ולהתקרב. העפתי את הידיים שלו, אחר כך זה המשיך באמירות וקולות מטרידים. הרגשתי לא בנוח ואמרתי לו 'אתה נשוי'. הוא השיב: לא נורא, אני בכל מקרה מתגרש". במקרה אחר חיילת סיפרה כי "קצין שאל אותי למה אני עם חבר ולמה אני לא מוכנה לנסות דברים אחרים".
עו"ד קרן ברק, המייצגת את הסוהרות מכלא גלבוע, אמרה כי "צה"ל ושב"ס צריכים להרכין ראשם היום אל מול חיילות צה"ל והוריהן. דוח הביניים שפורסם על ידי המבקר מוכיח את אשר אנו טוענות במשך שנים: שב"ס מפקיר חיילות לגורלן וצה"ל מתעלם מכך באופן שיטתי. הדו"ח קובע כי מידת השליטה של האסירים באגפים הביטחוניים היא מופרזת ובאה על חשבון ביטחונן האישי של סוהרות בשירות חובה שסובלות מפגיעות מיניות מצד האסירים הביטחוניים וחלקן אף מוצבות באגפים אלו מבלי שעברו הכשרה מקצועית בסיסית. בנוסף קובע המבקר שסוהרות אינן מקבלות גיבוי ממפקדיהן בשב"ס ביחס לתלונותיהן על אסירים ביטחוניים. המבקר מאשים את צה"ל בהסתרה מכוונת מהציבור ומהועדה לקידום מעמד האישה בכנסת את הנתונים שיש בידיו לגבי היקף הפגיעות המיניות של חיילות צה"ל ושוב אנו עדים למנגנון טיוח והסתרה של גופי הביטחון בישראל, בדיוק כמו בפרשת הסרסור בסוהרות.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
"הנתון לפיו 70% מהתלונות שהוגשו על ידי חיילות בגין פגיעות מיניות בשירותן בשב"ס לא טופלו כלל או טופלו באופן לקוי אינו מפתיע כלל. יחסו של שב"ס לחיילות צה"ל היה ונותר מכפיר ולראיה: המבקר קובע שחיילות חובה נפגעות מינית פי 7 יותר מנשות סגל בשב"ס. הדו"ח הוא תעודת עניות למדינת ישראל ויחסה לנשים. המסקנה העולה מהנתונים היא אחת: גופי הביטחון עושים יד אחת להסתרת וטיוח הפגיעות המיניות של חיילות חובה שמוצבות בשב"ס. מכאן שאין מנוס מהקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת היקף הטיוח בפרשת הסרסור בסוהרות".
מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נמסר כי "תמונת המצב העולה מדוח מבקר המדינה צריכה להדיר שינה מכולנו. היקפי תופעת הפגיעה המינית בחיילות ובמשרתות החובה מדאיגים מאוד, אך אוזלת היד בטיפול בדיווחים שמגיעים בפועל מדאיגה לא פחות. חמור ובלתי נתפס לגלות שצה"ל הסתיר את הנתונים שידועים לו ולא חשף אותם לציבור. שקיפות ציבורית היא הצעד הראשון בדרך לכל תיקון".
"אנו קוראות לראשי מערכת הביטחון להגיב בהקדם על הממצאים ולהציג לציבור בהקדם תוכנית פעולה למיגור נגע הפגיעה המינית מהמערכת. בנוסף, בימים שבהם נשמעים קולות הקוראים לבטל את יחידת יוהל"ם, ראוי לבצר את מעמדה ולחזק את כוחה לפעול באופן אפקטיבי נגד התופעה, ולוודא שלכל נפגעת תהיה כתובת לקבלת סיוע ותמיכה".