אחרי שנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא אתמול לטורקים לצאת להפגין למען עזה באיסטנבול, מאות אלפי בני אדם הגיעו היום (שבת) למחאה בשדה התעופה אטאטורק בעיר. בהפגנה משתתפים גם פוליטיקאים טורקים, וכן ארדואן עצמו.
נשיא טורקיה, שנאם בעצרת, גם העלה לטוויטר שידור חי ממנה וכתב: "אנחנו בעצרת פלסטין הגדולה". ארדואן תקף כי "ישראל מבצעת טבח בעזה בחשכה, כדי שהעולם לא יידע", והצהיר: "נכריז על ישראל כפושעת מלחמה".
זמן קצר אחרי העצרת, שר החוץ אלי כהן הודיע כי בעקבות "ההתבטאויות המחריפות מטורקיה", הדיפלומטים הישראלים יחזרו משם לטובת "קיום הערכה מחדשה של היחסים".
3 צפייה בגלריה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
ההפגנה באיסטנבול
(צילום: רויטרס / Dilara Senkaya)
3 צפייה בגלריה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
לאחר קריאת ארדואן: הפגנת תמיכה בעזה, באיסטנבול, טורקיה
(צילום: רויטרס / Dilara Senkaya)
ארדואן תקף את ישראל בחריפות בהפגנה, והאשים את "המערב" כ"אחראי באופן מוחלט למה שקורה בעזה". הוא אמר: "גורמים במערב הפכו חירשים ולא מסוגלים לשמוע את זעקות המתים בעזה ואת דבריו של מזכ"ל האו"ם. המערב תומך באופן מלא ברוצחי ילדים. ישראל לא תחזיק שלושה ימים ללא תמיכתו". עוד טען ארדואן כי "הטקטיקה המלוכלכת של של המערב נחשפה. אנחנו יודעים מי עומד מאחורי ארגוני הטרור בצפון סוריה ובעיראק. המוסדות הליברלים מנסים להכשיל את מדינתנו, ואנחנו רואים את אותן אמיתות בעזה".
ארדואן הוסיף: "אנחנו מעבירים ביקורת על ישראל כי אנחנו לא חייבים לה, בניגוד למדינות המערב. אני חוזר ומדגיש שחמאס אינו ארגון טרור כפי שטוענים. היום אנחנו מביעים סולידריות עם עזה, ולא נסתפק בלקלל את מעשי הטבח המתרחשים שם. לישראל לא אכפת מהרג אזרחים, ויהיו לכך השלכות קשות עליה במוקדם או במאוחר".
קריאתו של ארדואן לטורקים לצאת ולהפגין הגיעה אמש ברקע הדיווחים הפלסטיניים על התקיפות הנרחבות ברצועה, בהן גם הפעולה הקרקעית של צה"ל.
במקביל, אלפי מפגינים פרו-פלסטינים מחו ברחובות לונדון, בדרישה כי ממשלת בריטניה תקרא להפסקת אש. האלפים צועדים במרכז העיר, וצפויים לחלוף על פני מעונו של ראש הממשלה בריטי סונאק ברחוב דאונינג, בטרם יגיעו לפרלמנט הבריטי.
סונאק עצמו לא קרא להפסקת אש, ברקע התרחבות פעילות צה"ל בעזה, אך כן קרא לפסק זמן הומניטרי, שבמהלכו יתאפשר להכניס סיוע לתושבי הרצועה.
בשבוע שעבר כ-100,000 בני אדם השתתפו בהפגנה פרו-פלסטינית במרכז לונדון. המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "לשחרר את פלסטין" ו"להפסיק להפציץ את עזה". בהפגנת הענק נשמעות קריאות רבות נגד ישראל, בהן "ישראל מדינת טרור". אחת המפגינות הניפה שלט שבו הופיעו מנהיגי ישראל, ארה"ב ובריטניה. "מבוקשים על פשעי מלחמה", נכתב לצד התמונות של בנימין נתניהו, ג'ו ביידן ורישי סונאק.