יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף מבהיר כי המהפכה המשפטית לא תקודם אם חוק הגיוס לא יאושר במהרה - ומזהיר באופן חד וברור את ראש הממשלה בנימין נתניהו בפירוק הממשלה. בריאיון ל-ynet Live הבוקר (שני) אמר גולדקנופף כי "עשינו הסכם, ואנחנו לא יכולים להפר אותו. זה דבר חשוב. אנחנו לא יכולים ללכת נגד (המהפכה המשפטית) כי אנחנו נאמנים לחתימה שלנו, אבל אנחנו גם רוצים שבמקביל הליכוד יהיה נאמן".
הוא התייחס להתנגדות החריפה של מערכת הביטחון וחברי כנסת בקואליציה לחוק שדורשות הסיעות החרדיות - וזלזל באזהרות. "מה רצית שכולם יבואו ויגידו ברחובות 'אנחנו בעד החוק הזה'? אז אומרים ומקשים עליך", אמר. כשעומת עם העובדה שלא מדובר בסתם "אנשים ברחובות", אלא בחבריו לקואליציה השיב: "לאט-לאט-לאט החבל מתהדק נכון? יגיע הרגע הנכון להעביר את החוק הזה. אנחנו עומדים על חוק הגיוס, מביאים אותו לכנסת - ואז אנחנו נראה אם רוצים להמשיך
בממשלה או לחתוך. אם החוק לא יעבור - אנחנו לא נהיה בממשלה".
4 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
"לאט לאט החבל מתהדק". גולדקנופף מול נתניהו
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לוין ישלם את המחיר?
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool)
4 צפייה בגלריה
עשרות מפגינים מהפלג הירושלמי מפגינים בצומת שרי ישראל - יפו בירושלים במחאה על מעצר עריק מהפלג
עשרות מפגינים מהפלג הירושלמי מפגינים בצומת שרי ישראל - יפו בירושלים במחאה על מעצר עריק מהפלג
"כשמגייסים אחד, הופכים את המדינה". הפגנה בירושלים נגד מעצר עריק
(צילום: שלו שלום)
- זה הדרישה שלך מנתניהו? "זה ההסכם שלנו. רצינו לעשות את זה עוד לפני הקמת הממשלה, גם אז רצינו לעשות את חוק הגיוס, אבל הם אמרו שלא יכולים כרגע. אז אמרנו שזה יהיה ביחד עם התקציב. אם זה לא יעבור במושב הקרוב אנחנו לא יכולים להמשיך להיות שם (בממשלה). לא בגלל שאנחנו חושבים שיגייסו מישהו מהישיבה, אתה רואה מה קורה שמגייסים אחד הופכים את המדינה. בינינו, הם גם לא רוצים לגייס את החרדים, אבל בגלל שיש לנו הסכם ואנחנו 75 שנה סוחבים איתנו הסכמים כאלה ואחרים אז עכשיו אנחנו לא רוצים יותר".
לדבריו, גם אם אין ליהדות התורה אלטרנטיבה טובה יותר - המפלגה תצטרך לפרק את הממשלה. הוא הציב, ולא בפעם הראשונה, את המשוואה של פטור מגיוס עבור תמיכה במהפכה המשפטית - והתחייב: "את אומרת שלא נפרוש? תבחני אותי".
עם זאת הוא העריך: "אני לא חושב שהליכוד יפקיר את הממשלה. יהיה חשוב להם לתת לממשלה, לתת לנו, את ההמשך. אנחנו לא באים 'לגנוב סוסים', אנחנו באים להגיד את האמת - גדולי ישראל יעמדו על כך שלא יהיה שום זיוף ושום אדם שיתחמק מהצבא. מי שלא לומד התגייס בעבר, מתגייס היום וגם בעתיד".

רק לפני כשבועיים הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי שיגר מסר לכנסת לקראת פתיחת מושב החורף. "עמדתנו ברורה - גיוס לכולם", אמר הלוי. "מול סימני השאלה אני רוצה להציב סימני קריאה. מדינת ישראל חייבת למען ביטחונה להמשיך לקיים את מודל צבא העם, שמחייב גיוס מכמה שיותר חלקים באוכלוסייה הישראלית". הלוי הוסיף כי "בהתאמות הנכונות, יש מקום ויש דרך ליישם זאת בחברה הישראלית המתפתחת. במשך 75 שנה – זה סוד כוחו של צה"ל. בייחוד בימי מחלוקת בחברה הישראלית, צה"ל הוא הפתרון המאחד והמלכד, ויש בו מקום לכולם".
עוד לפני הדברים של הלוי ביקש נתניהו לרכך את המתווה המבוקש לחוק הגיוס, אך נתקל בסירוב. תשובת המפלגות החרדיות הייתה חדה וברורה: חוק הפטור מגיוס יעבור בדיוק כפי המופיע בהסכם הקואליציוני, כולל פסקת התגברות - וזה יהיה הדבר הראשון שהכנסת תקדם לאחר חזרתה מפגרת הקיץ באוקטובר.

ההפגנות בארה"ב לא מרגשות אותו

בפתח הריאיון נשאל גולדקנופף אם זו הנקודה שבה רצה להיות בתחילת השנה החדשה מבחינת "האווירה הציבורית". "האווירה היום טובה מאוד", אמר, "אנחנו מצפים שנתניהו יחזור מארה"ב עם ידיים מלאות. הוא נפגש עם מנהיגים ובואו נראה איזה ברכה הוא יביא לישראל"?
- ראינו שהמחאה מחכה לו גם שם. "אני רוצה לומר לך שראיתי שכתוב שיש 300 איש מפגינים שם אני חושב ש-300 איש מפגינים מול 10 מליון תושבים זה אפילו לא גיחוך. מחאה שנמשכת קרוב ל40 שבועות והיא כל הזמן מכה בצד אחד ובאיש אחד ומפלחת את העם זה נראה לי קצת מוזר. זה הופך לשגרה. אנשים כבר לא מתייחסים לזה כל כך. אם זה היה פעם אחת או פעם בחודש אז זה היה יותר מרשים או עושה משהו על הציבור".
4 צפייה בגלריה
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
 שלטים נגד בנימין נתניהו לקראת הגעתו לסן חוסה קליפורניה ארה"ב
נתניהו המריא לארה"ב, גולדקנופף לא התרגש מהמחאה
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, UnXeptable)
רק הבוקר הצליח ראש הממשלה נתניהו לחולל סערה רגע לפני ההמראה למסע בארה"ב, כשהאשים את המפגינים נגדו כמי ש"חברו לאש"ף ולאיראן". הבוקר פרסם נתניהו "הבהרה" שבה אמר כי "כשראש הממשלה השתמש במילה 'חוברים', הוא התכוון לעובדה שבזמן שראש ממשלת ישראל ייצג את מדינת ישראל בבימת האו"ם יפגינו במקביל לתומכי אש"ף וה-BDS - אזרחים ישראלים - דבר שלא קרה מעולם. יש לקוות שהמפגינים הישראלים ייקחו לפחות כמה דקות להפגין גם נגד אלא ששוללים את זכות קיומה של מדינת ישראל".
בכוח קפלן טענו בתגובה כי "במקום להתנצל על ההסתה החמורה, נתניהו מתפתל וממשיך לייצר הקבלה בין אוהבי המדינה לאויביה. שום הבהרה כבר לא תסתיר את הבושה". כמעט כל ראשי האופוזיציה גינו בחריפות את אמירת נתניהו עם עלייתו למטוס, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי "את הנזק האדיר שנתניהו גורם לחברה הישראלית בהתנהלותו, גם אלף נאומים חוצבי להבות באו"ם לא יתקנו".