"בשירות בתי הסוהר יש תרבות של אי-אמירת אמת, יש הסתרה בארגון": כך אמר היום (ה') השר לביטחון הפנים לשעבר, ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), בעדותו בפני חברי ועדת הבדיקה הממשלתית לבדיקת בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע בספטמבר האחרון. "אני לא מכיר אמא שחולמת שהבן שלה יהיה סוהר וגם שמעתי את זה בתוך השב"ס", אמר אוחנה.
לדבריו, לשר לביטחון הפנים "אין סמכויות כלפי הגופים באחריותו, בדומה ליכולת של שר הביטחון שיש לו שליטה יותר מהותית על הצבא". לטענתו, כשר לא הייתה לו סמכות "להזיז אפילו שוטר בודד".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
ח"כ אוחנה בוועדה: "הפיטרול מסביב לכלא - כמו ב-48"
(צילום: יריב כץ)
"הבטחתי לעצמי עם כניסתי לתפקיד לא להזניח את השב"ס", הוסיף אוחנה. "האתגר הראשון שלי היה למנות נציב שב"ס ומפכ"ל, שבשל מערכות הבחירות לא מונו. זה אכן פגע בארגונים שלא מונו מפקדים קבועים. בביקורים נוכחתי לראות כמה השב"ס הוא ארגון לא טכנולוגי, ושלא השתנה דבר ושהפטרול מסביב לכלא הוא בדיוק כמו ב-48".
"בתחום הטכנולוגיה אמרתי שצריך להביא אדם מן החוץ כי המצב בתחום הזה היה ממש לא טוב, בלשון המעטה", אמר אוחנה - וסיפר על ההחלטה לבחור לקטי פרי לתפקיד נציבת השב"ס: "היא מאוד הרשימה אותי כקצינה שחושבת מחוץ לקופסה. רציתי מפקד לשב"ס שיוביל שינוי. רציתי משהו שיוביל שינויים בתחום הטכנולוגי".
אוחנה תקף את הארגון שהיה כפוף אליו ואמר: "בשב"ס יש תרבות ארגונית לא לומר את האמת. לדוגמה בפרשת הסרסור בסוהרות לא הייתה אמירת אמת. יש הסתרה בארגון. קשה להם לומר טעינו. הרבה קצינים הגיעו לתפקידים בכירים מבלי לגלות יוזמה, הובלה, חתירה למגע. רק חשבו לא להסתבך. יש הרבה אי אמירת אמת בתוך הארגון, יש מצב שמשקרים מלמטה את ראש השב"ס. התרבות הארגונית היא הבעיה המרכזית, וזה נכון למשטרה ולשב"ס". לדבריו, "זיהיתי משהו אחר אצל קטי, ואני גאה במינוי שלה".
2 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה
אמיר אוחנה
אוחנה: "היו בכירים ששאלתי את עצמי איך הגיעו לדרגת תת-גונדר"
(צילום: יריב כץ)
בהמשך עדותו הוסיף ומתח ביקורת חריפה על בכירים בשב"ס ואמר: "היו קצינים בכירים בשב"ס בדרגות תת-גונדר ששאלתי את עצמי איך הם הגיעו לדרגה הזאת".
על פרשת הסרסור בסוהרות אמר אוחנה: "עולם המודיעין הוא עולם אפל, נעשים בו דברים לא נעימים, אבל תופעה של שימוש בנשותינו אולי כדי להוציא מודיעין או לייצר שקט תעשייתי היא דבר בזוי, שפל ואסור. כשאני שומע על הפרשה אני מזועזע ואז אני שומע שיש פער בין מה שנטען בכתבה למה שהתחולל במציאות".
"זה מאוד אקטואלי לימים האלה שנחשפה פרשה של שימוש אסור בנשק יום הדין - חדירה לנייד היא הרבה יותר מהאזנת סתר והטענה הראשונה הייתה שלא היו דברים מעולם", קישר לפרשת NSO. "יש פער בין הכתבה למציאות ועכשיו שומעים שאולי לא לגמרי. אני חושב שהיה ראוי לפטר את קצין המודיעין בזמן אמת כשזה נחשף. בפרשה הזאת היתה תעשיה של שקרים".
אתמול העיד בוועדה שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, והאשים את שב"כ בכך שסיכל את המאמצים שעשה כשר לביטחון הפנים להרעת תנאי האסירים הביטחוניים - וטען כי הארגון "הציג תרחישי אימים לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו". גם ארדן הציג את שב"ס כארגון בעל תרבות הסתרה, שמחפש שקט בכל התנהלות מול האסירים הביטחוניים - שחיים לדבריו בסוג של "קייטנה" ובתנאי מחייה עדיפים מהאסירים הפליליים.