רוסיה ואוקראינה ממשיכות להחליף היום (שבת) האשמות בעקבות הפגזת בית כלא במחוז דונייצק, שבה לדברי מוסקבה נהרגו אתמול עשרות שבויי מלחמה אוקראינים. אמש דיווח הקרמלין ש-53 אסירים נהרגו במתקפה ועוד כ-70 נפצעו, וטען כי הצבא האוקראיני הוא שתקף את המקום, במסגרת מאבקו על השליטה במחוז דונייצק נגד כוחות המורדים הפרו-רוסיים. קייב מכחישה את הדברים בתוקף, וטוענת כי מדובר במתקפה רוסית מתוכננת וצינית, שמטרתה להסתיר את ההתעללויות שעברו האסירים במקום.
8 צפייה בגלריה
בית המעצר ההרוס
בית המעצר ההרוס
בית הכלא ההרוס בדונייצק. האשמות הדדיות
(צילום: AP)
בהודעתו אמש טען משרד ההגנה הרוסי כי אוקראינה תקפה את הכלא באמצעות טילים לטווח ארוך, שנורו ממערכת HIMARS שסופקה לאוקראינים על ידי ארה"ב. רוסיה טענה כי מדובר ב"פרובוקציה שערורייתית" שנועדה למנוע מהחיילים האוקראינים להיכנע לרוסים. לדבריה חלק מההרוגים האוקראינים במקום נמנו עם החיילים שנכנעו לכוחות הפרו-רוסיים במריופול אחרי שבועות ארוכים שבהם התבצרו במפעל המתכות "אזובסטל", התבצרות שהפכה לאחד מסמלי המלחמה והנחישות האוקראינית.
הממשלה בקייב, מנגד, טענה כי צבא רוסיה הוא שתקף את הכלא, כדי להסתיר את העובדה ששבויים שם עברו התעללות ונרצחו. הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי כינה את המתקפה "פשע מלחמה", ובנאומו הלילי לאומה אמר: "זה היה מתוכנן. רצח המוני של שבויי מלחמה אוקראינים". גם שר החוץ האוקראיני דימטרו קולבה תקף, והצהיר כי רוסיה ביצעה "פשע מלחמה ברברי". כמה גורמים אוקראיניים רשמיים האשימו כי מי שביצעה את המתקפה בשמם של הרוסים היא המיליציה הפרטית האכזרית "קבוצת וגנר", שמסייעת למשטר הרוסי לפעול נגד יריביו ברחבי העולם.
8 צפייה בגלריה
חלקים מהטילים
חלקים מהטילים
השברים בבית הכלא. לא ברור מי אחראי
(צילום: רויטרס)
בתמונות שהגיעו ביממה האחרונה משרידי בית הכלא נראו מיטות ברזל הרוסות וגופות חרוכות מוטלות עליהן. גפות של שבויים אחרים תועדו מחוץ למבנה. שברי פגזים נאספו על ספסלי ברזל בבית הכלא, אבל לא ברור מהיכן נאספו – ולמי הם שייכים. מוסקבה מיהרה לטעון כי מצאה במקום שרידים של רקטות ממערכת ה-HIMARS, ראיה לדבריה לכך שהאוקראינים הם שביצעו את המתקפה. אנשי הצלב האדום כבר הגישו בקשה להיכנס למקום והציעו סיוע בפינוי הפצועים.
במקביל, צבא אוקראינה ממשיך במאמציו לנהל מתקפות-נגד מול הכוחות הרוסיים ובעלי בריתם בדרום אוקראינה ובמזרחה: קייב הודיעה הבוקר שחייליה הרגו חיילים רוסים רבים והצליחו להשמיד שני מחסני נשק בלחימה במחוז חרסון, שאותו כבשה רוסיה מידי אוקראינה כבר בחודש מרץ. הצבא האוקראיני טען כי הצליח לנתק את תנועת הרכבות לחרסון וממנה מעל נהר הדנייפר, כחלק מהמאמצים לבודד את הכוחות הרוסיים ולפגוע בשרשראות האספקה שלהם.

במתקפות-הנגד שלה מול רוסיה, אוקראינה משתמשת בין היתר בנשק שקיבלה מהמערב, כולל מערכות ה-HIMARS שמאפשרות לה לשגר טילים ממרחק ולפגוע בגשרים, תוך הפחתה דרמטית של האפשרות שחייליה-שלה ייפגעו מירי הרוסים.
בתדרוך המודיעין היומי שלו מסר היום משרד ההגנה הבריטי כי רוסיה ככל הנראה הקימה שני גשרים ארעיים שיחליפו את הגשרים שנפגעו במתקפה האוקראינית. בתדרוך שב המשרד והזהיר כי הרשויות הרוסיות בשטחים האוקראיניים שנכבשו נערכות לקיים בהם משאלי עם על סיפוחם לרוסיה – וצפויות לכפות על האזרחים להעביר להן את פרטיהם האישיים במטרה לגבש פנקסי בוחרים.

מה יעשו באירופה בלי הגז הרוסי?

בינתיים ממשיכה רוסיה לנסות ללחוץ על אירופה בעזרת הגז שהיא מספקת למדינות היבשת. ביום שני האחרון הודיעה מוסקבה כי תקצץ את אספקת הגז למדינות אירופיות, ובאיחוד האירופי אמרו למחרת שמדובר ב"הוכחה נוספת" לכך שאירופה צריכה להשתחרר מהתלות באנרגיה הרוסית. חברת האנרגיה הרוסית "גזפרום" מסרה השבוע שכמות הגז היומית שתעבור לגרמניה מעתה צומצמה ל-33 מיליון מטרים מעוקבים – מחצית מהכמות שהועברה עד כה, ושהייתה שקולה ממילא רק ל-40% מהכמות של לפני המלחמה.
"גזפרום" טענה כי עליה לצמצם את אספקת הגז הטבעי לאירופה לצורך "עבודות תחזוקה" באחת הטורבינות שלה, והקרמלין מסר שהשיבושים באספקת הגז ליבשת הם גם בעקבות הסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה. באיחוד האירופי האשימו את מוסקבה בסחיטה.
8 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
אירופה כבר נערכת לעוד צמצום. מתקן של צינור הגז "נורד סטרים" לגרמניה
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
גל חום אירופה טולוז דרום צרפת
גל חום אירופה טולוז דרום צרפת
42 מעלות וחצי בטולוז, צרפת, החודש. חנויות ממוזגות שלא יסגרו דלתות - ייענשו
(צילום: AFP)
השבוע החליטו שרי האנרגיה של האיחוד האירופי, למעט בהונגריה, לקדם באופן וולונטרי קיצוץ של 15% בצריכת הגז בחורף הקרוב, יעד שעלול להפוך לממשי אם רוסיה תחליט לסגור לחלוטין את ברז הגז לאירופה. בצל החשש להפיכת היעד הזה לממשי, כמה מדינות כבר החליטו לעשות צעדים לצמצום צריכת הגז.
בצרפת, הזהירה השרה לשינוי אקולוגי כי חנויות ממוזגות שלא יסגרו את הדלתות בשעות הפעילות – ייענשו. השרה, אנייס פאנייה רונשר, ציינה כי תפרסם צווים שנועדו להיאבק בבזבוז האנרגיה. לדבריה, מכיוון שהדלתות פתוחות, צריכת האנרגיה "עולה ב-20%, וזה אבסורד". חנויות שיָפרו את "חוק המזגן" ייקנסו, והקנס יגיע עד 750 אירו.
8 צפייה בגלריה
ברלין
ברלין
במזרקה בברלין. בהאנובר מקצצים גם בחימום הבניינים
(צילום: רויטרס)
מלבד זאת, צרפת הסכימה לקדם תוכנית לכיבוי שלטים מוארים בעת סגירת חנויות, ולצמצום שיטתי של עוצמת התאורה בחנויות ככלל. לפי התוכנית, פרסום בשלטים מוארים ייאסר בין השעות 1:00 בלילה ל-6:00 בבוקר, מלבד בתחנות רכבת ובנמלי תעופה. מעבר לכך צרפת מתכננת לקרוא לציבור הרחב לכבות נתבים (ראוטרים) וטלוויזיות כשהוא לא בבית, ולכבות אורות בחדרים שהתושבים לא נמצאים בהם.
גם גרמניה כבר פועלת: ערים במדינה החליטו לכבות את התאורה באתרים ציבוריים מרכזיים, להפסיק את פעילותן של מזרקות, ולא לאפשר עוד מקלחות חמות בבריכות שחייה עירוניות ובאולמות ספורט. העיר האנובר הודיעה ביום רביעי האחרון על צעדים דרמטיים לחיסכון באנרגיה: החימום בבניינים המוניציפליים יופעל רק בין 1 באוקטובר ל-31 במרץ, עד להגעת טמפרטורת החדר ל-20 מעלות. ייאסר שימוש במזגנים ניידים.
פורסם לראשונה: 14:49, 30.07.22