מוסקבה הודיעה אתמול (יום ב') שהיא תקצץ את אספקת הגז לאירופה, ובכך הגבירה את הלחץ על מדינות ביבשת שתומכות באוקראינה - ובמקביל תלויות בגז הרוסי. באיחוד האירופי אמרו הבוקר שמדובר ב"הוכחה נוספת" לכך שאירופה צריכה להשתחרר מהתלות באנרגיה הרוסית.
חברת האנרגיה הרוסית "גזפרום" מסרה אתמול שכמות הגז היומית שתעבור לגרמניה באמצעות צינור הגז "נורד סטרים 1" תצומצם ממחר ל-33 מיליון מטרים מעוקבים ביום: מדובר במחצית מהכמות הנוכחית - שמהווה רק 40% מהכמות הרגילה לפני המלחמה. לטענת "גזפרום" היא צריכה לצמצם את אספקת הגז הטבעי לאירופה לצורך "עבודות תחזוקה" באחת הטורבינות שלה.

10 צפייה בגלריה
כבאים אוקראינים אחרי ירי טילים של רוסיה ל נמל אודסה
כבאים אוקראינים אחרי ירי טילים של רוסיה ל נמל אודסה
פעולות כיבוי בנמל אודסה בסוף השבוע. מחסני התבואה בנמל לא נפגעו
(צילום: רויטרס)
ממשלת גרמניה, שתלויה בצורה משמעותית בגז הרוסי, הגיבה בזעם להודעה של "גזפרום" ואמרה כי לא ידוע לה על סיבה טכנית כלשהי שאמורה לגרום לצמצום באספקת הגז לאירופה. אספקת הגז בצינור, שעובר בקרקעית הים הבלטי, כבר הושבתה החודש למשך 10 ימים בגלל עבודות תחזוקה.
רוברט האבק, שר הכלכלה הגרמני, אמר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנהל "משחק בוגדני", ו"מנסה להחליש את התמיכה הגדולה באוקראינה ולתקוע טריז בחברה שלנו. כדי לעשות זאת הוא מחריף את חוסר הוודאות ומעלה את המחירים. אנחנו נגיב באחדות ובפעולה מרוכזת".
לפני המלחמה ייבאה אירופה כ-40% מהגז שלה ו-30% מהנפט מרוסיה. הקרמלין מסר שהשיבושים באספקת הגז ליבשת הם גם בעקבות הסנקציות המערביות שהוטלו על רוסיה, והאיחוד האירופי האשים את מוסקבה בסחיטה. יותר מ-10 מדינות באיחוד האירופי כבר מתמודדות עם ירידה באספקת הגז הרוסי - או עם ניתוק מוחלט באספקה - ובבריסל הזהירו שהפסקה מוחלטת של הזרמת הגז ליבשת היא תרחיש ריאלי. באיחוד קראו למדינות להיערך בהתאם, ולחסוך בצריכת הגז לקראת חודשי החורף. מוסקבה מצדה הכחישה שהיא מתכוונת לנתק את אספקת הגז לאירופה.
בשבוע שעבר הציעה הנציבות האירופית צעדי חירום שדורשים מכל מדינה לצמצם את ב-15% את צריכת הגז שלה מחודש אוגוסט עד חודש מרץ. שורת מדינות הביעו התנגדות למתווה שהציעה הנציבות האירופית, והיום שרי האנרגיה של מדינות האיחוד ייפגשו לאשר גרסה סופית.
קדרי סימסון, שרת האנרגיה של האיחוד האירופי, הגיבה לקיצוץ הגז הרוסי ואמרה: "אנחנו יודעים שאין סיבה טכנית לעשות זאת. מדובר בצעד ממניעים פוליטיים, ואנחנו חייבים להיות ערוכים לזה".
10 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
מתקן של פרויקט "נורד סטרים" בגרמניה
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
(צילום: רויטרס)
צ'כיה, הנשיאה התורנית של מועצת האיחוד האירופי, הצהירה הבוקר כי מדינות האיחוד חייבות להסכים על צמצום בשימוש בגז רוסי בחורף הקרוב. שר המסחר והתעשייה של צ'כיה, יוזף סיקלה, אמר כי "פוטין ימשיך לשחק את המשחקים המלוכלכים שלו בשימוש לרעה וסחיטה של אספקת הגז".
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען אמש שרוסיה מנהלת "מלחמת גז" נגד אירופה. "רוסיה עושה את כל זה כדי להקשות ככל שניתן על האירופאים להיערך לחורף, זו מלחמת גז גלויה שרוסיה מנהלת נגד אירופה המאוחדת. לא אכפת לה מה יקרה לאנשים, ואיך הם יסבלו - מרעב בעקבות המצור על הנמלים, מקור בחורף או מעוני – או מכיבוש. אלה פשוט צורות שונות של טרור".
10 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי
וולודימיר זלנסקי
"רוסיה מנהלת מלחמת גז נגד אירופה"
(צילום: AP)
המלחמה הובילה לעליית מחירים בשוק האנרגיה, וגם בענף המזון. אוקראינה ורוסיה היו לפני המלחמה אחראיות יחד ל-30% מאספקת החיטה העולמית, אך הפלישה הרוסית שיבשה דרמטית את שרשראות ההספקה, והדבר גרם לעלייה חדה במחירי המזון בעולם ולחשש ממחסור של ממש.
מוסקבה וקייב הטילו שתיהן את האחריות למשבר זו על זו: אוקראינה האשימה את רוסיה כי המצור הרוסי על הנמלים האוקראיניים הוא שמנע מאוניות סוחר להפליג משם עם התבואה אל מדינות היעד, ורוסיה טענה כי היא אינה מטילה שום מצור ימי, וכי מוקשים ימיים שהטמינו שם האוקראינים כדי לסכל את התקרבות הרוסים הם שמונעים את הפלגתן של אוניות הסוחר.
10 צפייה בגלריה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
מחסני תבואה במחוז אודסה
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
מחסני תבואה במחוז אודסה אוקראינה
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע, בתיווך טורקיה והאו"ם, חתמו רוסיה ואוקראינה על הסכם שמאפשר את חידוש ייצוא התבואה מנמלי אוקראינה בים השחור - בראשם נמל אודסה. בשבת, פחות מיממה אחרי החתימה על ההסכם, שיגרה רוסיה טילי שיוט לנמל אודסה. מוסקבה טענה שהיא תקפה ספינת מלחמה אוקראינית, ומחסן טילים נגד ספינות שהיו בנמל. בעדכון של משרד ההגנה הבריטי נמסר הבוקר כי אין הוכחה לכך ששתי המטרות המדוברות היו בנמל בזמן שהותקף בשבת.
במערב זעמו על מתקפת הטילים בנמל אודסה וטענו שמדובר בהוכחה שרוסיה לא מתכוונת לכבד את ההסכם. באו"ם אמרו אתמול שההערכה היא שהייצוא מנמלי אוקראינה יחודש בימים הקרובים.
10 צפייה בגלריה
עוחות כיבוי במיקולאייב
עוחות כיבוי במיקולאייב
כוחות כיבוי אתמול במיקולאייב. הבוקר דווח על הפצצה בנמל
(צילום: רויטרס / UKRAINE EMERGENCY SERVICE)
10 צפייה בגלריה
עוחות כיבוי במיקולאייב
עוחות כיבוי במיקולאייב
(צילום: רויטרס / UKRAINE EMERGENCY SERVICE)
הבוקר דיווחה אוקראינה על מתקפת טילים נוספת באודסה, שבה הופצצו בניינים בכפרים שנמצאים ברצועת החוף של המחוז בדרום המדינה. בנוסף דיווחה אוקראינה על הפצצות רוסיות במחוז מיקולאייב בדרום המדינה ובמחוז חרקוב. המושל של מחוז מיקולאייב הצהיר שהכוחות הרוסיים תקפו מהאוויר הפציצו תשתיות בנמל לחופי הים השחור.