2 צפייה בגלריה
נועה תשבי
נועה תשבי
נועה תשבי, בריאיון עם ביל מאהר
(צילום: מתוך התוכנית Real Time with Bill Maher )
שלושה שבועות לאחר הטור ל-ynet שעורר סערה, ובו כתבה כי "העולם מזועזע מאיתנו", הודיע משרד החוץ לנועה תשבי כי תפסיק לכהן כשליחה המיוחדת למאבק בדה-לגיטימציה ובאנטישמיות. בהודעה שהועברה ממשרד החוץ לתשבי נכתב כי "אין בכוונתנו להאריך את הסכם ההתקשרות איתך. נבקשך שלא להשתמש עוד בתואר שליחה מיוחדת".
"אני רציתי להמשיך. אני חשבתי (ועדיין חושבת) שלוחמה באנטישמיות ובדה-לגיטימציה של ישראל לא צריכה להיות דבר פוליטי. חשבתי שזה יותר חשוב ממשלה כזו או אחרת. טעיתי. ורק שתדעו שאני לא אפסיק לעולם", כתבה תשבי בטוויטר בעקבות ההודעה. במשרד החוץ של אלי כהן לא היו מרוצים מתפקודה של תשבי, והכוונה להפסיק את ההתקשרות איתה נחשפה ב-ynet לפני שבועיים.
2 צפייה בגלריה
סיום הסכם התקשרות בין משרד החוץ לנועה תשבי
סיום הסכם התקשרות בין משרד החוץ לנועה תשבי
מכתב סיום ההתקשרות שפרסמה תשבי בטוויטר
(צילום: מתוך טוויטר)
בהודעה ארוכה יותר, שפרסמה באינסטגרם, קישרה תשבי בין מה שכינתה "הדחתה" מהתפקיד, לבין אמירותיה נגד המהפכה המשפטית: "בעצב ובאכזבה, אני יכולה לאשר שממשלת ישראל הנוכחית הדיחה אותי מתפקיד השגרירה למאבק בדה-לגיטימציה ובאנטישמיות. בלתי אפשרי עבורי לדעת שההחלטה נגרמה מהספקות שהבעתי בפומבי בנוגע ל'רפורמה המשפטית'. אבל בהינתן העובדה שהאנטישמיות נמשכת והאיום על קיומה של ישראל עודנו קיים, קשה להגיע למסקנה אחרת".
"כשקיבלתי את תפקיד השליחה המיוחדת משר החוץ דאז יאיר לפיד, עשיתי זאת בגלל האיום על היהודים ברחבי העולם והסכנות שמולן עומדת ישראל", כתבה תשבי. "חשתי מחויבות לעמוד לצד אחרים במלחמה נגד השנאה. זה לא אומר שאני צריכה להסתיר את דעותיי. החלטתי לדבר לא נעשתה בקלות. הבעתי את חששותיי כי אני בטוחה בחשיבות של מערכת משפט עצמאית ובהגנה על המערכת הדמוקרטית. אני מאוכזבת מההחלטה, אבל אשאר תמיד מחויבת למאבק באנטישמיות ובדה-לגיטימציה של ישראל בבמה העולמית. עם ישראל חי".
בטור ל-ynet לפני שלושה שבועות כתבה תשבי: "אני רגילה לדברר את ישראל לעולם, וכעת אני מרגישה צורך בהול לדברר את העולם לישראל: יהדות התפוצות ושאר ידידינו הוכו בהלם מההפיכה המשטרית. לא בטוח שאתם מבינים את העוצמה והנזק".
"זהו הטקסט הפומבי הקשה ביותר שאי פעם כתבתי. אגיד את זה בצורה החדה והבהירה ביותר: יהדות התפוצות ותומכי ישראל בעולם מזועזעים. הם בהלם. בכאב רב הם מביטים ורואים איך המדינה שהם הגנו עליה בחירוף נפש - בקונגרס, בתקשורת, ברשתות או מול ממשלות זרות - משנה את פניה. והעולם לא יבוא לעזרתה של ישראל. כשמדינה דמוקרטית רוצה לחסל את עצמה מבפנים, העולם עומד מנגד ומושך בכתפיו. הלוא לכל דמוקרטיה יש זכות מלאה להפוך למשהו אחר", כתבה באותו טור
למרות ההתבטאויות הביקורתיות הנוקבות של תשבי נגד המהפכה המשפטית, בתוכנית האירוח של ביל מאהר, בשיחה שפונה בעיקר לקהל אמריקני, היא השמיעה גרסה מרוככת בהרבה של הביקורת שלה. "כרגע, אנחנו מקבלים תצוגה מלאה של דמוקרטיה וזה די מדהים", אמרה לפני שבועיים בניסיון להעביר את הצדדים החיוביים של ההתנגדות האזרחית ההמונית כחלק מהחוויה הדמוקרטית בארץ.
תשבי אמרה בנוסף בריאיון: "לפני כמה חודשים נתניהו ניצח בבחירות ובגלל השיטה הפרלמנטרית בישראל, הוא גיבש קואליציה שנוטה לימין הקיצוני ולמפלגות הדתיות. כמו בארצות הברית, כשממשלות חדשות ממונות, הן קופצות בזריזות לעשות שינויים חדים, וזה מה שהממשלה הזאת החליטה לעשות. הם הציעו מהפכה משפטית שהולכת רחוק מאוד והעם בישראל ברובו נגד כל זה".