לא רק מילואימניקים - המחאה נגד המהפכה המשפטית הגיעה לשירות הסדיר: קבוצה של 17 חיילים בשירות חובה הצטלמה בימים האחרונים לסרטון משותף בו מובעת התנגדות למהפכה המשפטית שמובילה הממשלה. בסרטון, המתפרסם היום (שבת) כאן לראשונה, החיילים אינם קוראים לסרב לשרת ואף לא מאיימים באי-התייצבות מצידם, אך הם שולחים מסר ברור של חיילים ממגוון יחידות, בהם לוחמים, כי אינם נשבעו לשרת תחת שלטון שאינו דמוקרטי, וכי ישמרו על נאמנות לערכי צה"ל ומגילת העצמאות בלבד. צפו בסרטון החריג בתחילת הכתבה.
החיילים המופיעים בסרטון הם חלק מקבוצה של כ-40 חיילים בשירות חובה שהתארגנה לאחרונה בקבוצה אנונימית בטלגרם, והתרחבה ככל שחלפו הימים והחקיקה התקדמה. רוב החיילים עדיין חששו להשתתף בסרטון, אך אלו שכן הם מכל החילות והמערכים: לוחם חי"ר, מאבטחת מתקנים, מדריכת לוחמים, תומכי לחימה, בעלי תפקידים במודיעין ובחיל האוויר ועוד.
3 צפייה בגלריה
חיילים וחיילות נגד המהפכה המשפטית
חיילים וחיילות נגד המהפכה המשפטית
מתוך הסרטון החריג. 17 חיילים שמייצגים עשרות
3 צפייה בגלריה
החיילים מבהירים: "לא מחזיקים בעמדה שלא נשרת או נימנע מלהתייצב"
החיילים מבהירים: "לא מחזיקים בעמדה שלא נשרת או נימנע מלהתייצב"
החיילים מבהירים: "לא מחזיקים בעמדה שלא נשרת או נימנע מלהתייצב"
(צילום: AFP)
"אנחנו לא כמו חיילי המילואים ולא מחזיקים בעמדה שלא נשרת או נימנע מלהתייצב", אמר ל-ynet אחד החיילים בסרטון. "עם זאת, ראינו שהמדינה הדמוקרטית שלנו, עליה נשבענו להגן במהלך שירותינו, משתנה לנו באמצע השירות ולא נראה לנו הגיוני שנעבור על כך בשקט, מבלי לעשות כלום".
החייל אמר עוד כי ביחידתו נמנעים מלקיים שיח על הסערה שמתחוללת בחברה הישראלית בעקבות חוקי המהפכה, ומעדיפים לשוחח על אירועים מלפני עשרות שנים. "על הודעת ההבהרה שהוציאה הפרקליטה הצבאית הראשית השבוע, לפיה מותר לחיילים עד דרגת סא"ל להפגין בתנאי שהדבר יהיה על לבוש אזרחי, שמענו מהתקשורת", הוא מספר.
החיילים התייעצו עם עורכת דין לפני שהצטלמו לסרטון, כדי לוודא שלא ייפגעו בעקבות המעשה יוצא הדופן. חלקם מגיעים להפגנות על אזרחי, ולדבריהם יש רבים שכמותם בצבא הסדיר, בתסיסה שקטה שרוחשת מתחת לפני השטח, בתוך הבסיסים והיחידות השונות.
דובר צה"ל הגיב על הסרטון החריג: "משרתי צה"ל, בסדיר ובמילואים, פועלים להגנת ביטחון ישראל, על פי חוק, ערכי צה"ל, רוח צה"ל ופקודותיו. המפקדים פועלים לשמירה על כשירות צה"ל ולכידות שורותיו, על מנת שיוכל לעמוד במשימותיו. צה"ל דורש ממשרתיו לשמור את צה"ל מעל לכל מחלוקת".

3 צפייה בגלריה
יואב גלנט והרצי הלוי
יואב גלנט והרצי הלוי
כאב ראש חדש? גלנט והלוי
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קרא לאחרונה שוב ושוב לא לסרב בשום מקרה לשרת בצבא, בכל המערכים, אך באותה נשימה קרא למפקדים לערוך בנושא שיחות עם חיילים וטייסים במילואים שלא מתייצבים לשירות, ובעיקר: העביר אזהרה מפורשת לראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה הפסקות השירות ע"י טייסים, מפעילי מל"טים ובעלי תפקידים במערכים קריטיים בצה"ל בדרך לפגוע בקרוב בכשירות הצבא למילוי משימותיו ולא פחות מכך - בלכידות שעל בסיסה מתקיים צבא העם.
גם שר הביטחון יואב גלנט העביר לנתניהו אזהרות דומות, וייתכן שיישא אותם לציבור בימים הקרובים. נתניהו, מצידו, קרא אתמול בלונדון לצה"ל לנהוג ביד תקיפה נגד סרבנים מחשש שהתרחבותה תפגע משמעותית בצבא, גם בעתיד ומהצד השני של המתרס.
עוד נודע ל-ynet כי קצין חינוך ראשי, תת-אלוף אופיר ליוויס, אמר לפקודיו בהודעה פנימית בתחילת השבוע כי אצלו לא יורשו חיילים להשתתף בהפגנות. בצבא אומרים כי לאחר שהובהרה לו הפקודה המטכ"לית, שכן מתירה לחיילים להפגין בנושאים שאינם פוליטיים עד דרגת סא"ל ובלבוש אזרחי, הוא הוציא הודעת חידוד לחייליו. בצבא אפוא, מתייחסים למחאות כאירוע בתחום האפור-א-פוליטי. חיילים רבים, גם בסדיר ובקבע, משתתפים בהפגנות ללא זיהויים כמשרתים.
תגובת דובר צה"ל: "הדברים בהודעה המקורית לא היו מדויקים ועל כן פרסם קצין חינוך ראשי הודעת חידוד, בה דייק את כוונותיו. פקודות צה"ל אוסרות השתתפות משרתים מדרגת סגן-אלוף ומעלה במחאות והפגנות, מכל סוג וכן לא חל שום שינוי בפקודות הצבא באשר להשתתפות במחאה, מכל סוג. צה"ל מצפה ממשרתיו שלא להביא את המחלוקת לתוך שורותיו, ובתוך כך שלא להשתתף במחאות מכל צד, מתוך החשיבות שבשמירה על לכידותו של צה"ל וכשירותו".