מאז נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שבו הבהיר כי אין בכוונתו לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - הודיעו עשרות טייסים פעילים במילואים שלא יתייצבו בטייסות בשבוע הבא לטיסות אימונים. ממארגני המחאה נמסר כי דברי ראש הממשלה אמש (יום ה') היוו נקודת שבר עבור משרתים רבים במילואים בחיל האוויר, בהם בקרים ובעלי תפקידים מבצעיים. חלקם הקטן כבר הודיע שלא יתייצבו לשירות מילואים.
קצינים בכירים במילואים בחיל האוויר מעריכים כי המגמה תחריף ותימשך בשבועות הקרובים, לנוכח המשך החקיקה. הפסקת טיסות האימונים השבועיות גורעת את הטייסים מפעילות בטייסות, עקב הפגיעה בכשירותם הנדרשת.
1 צפייה בגלריה
 מארגני המחאה טענו: נאום נתניהו אמש היווה "נקודת שבר" עבור מילואימניקים רבים בחיל האוויר. מה גלנט יעשה?
 מארגני המחאה טענו: נאום נתניהו אמש היווה "נקודת שבר" עבור מילואימניקים רבים בחיל האוויר. מה גלנט יעשה?
מארגני המחאה טענו: נאום נתניהו אמש היווה "נקודת שבר" עבור מילואימניקים רבים בחיל האוויר. מה גלנט יעשה?
(צילום: רויטרס, AFP, אלכס קולומויסקי)
נאומו אתמול של נתניהו התרחש זמן קצר לאחר שנפגש עם שר הביטחון יואב גלנט - ושכנע אותו לא לפרסם הצהרה שבה הוא קורא לעצירת החקיקה, מחשש להשלכות הקשות שיהיו לכך על צה"ל. בסביבתו של גלנט אמרו אחר הצהריים כי במפגש עם נתניהו הבהיר גלנט שהוא מסכים רק לדחות את ההצהרה שתכנן אמש - אך לא לבטל אותו. ייתכן שהדבר ייעשה בשבוע הבא. במפגש, שנמשך 20 דקות בלבד, הזהיר גלנט מ"זעזוע בצה"ל" בעקבות המהפכה המשפטית.
בסביבת שר הביטחון אומרים כי הוא תומך ב"רפורמה" - אך בעיניו כשירות הצבא וביטחון המדינה ניצבים ראשונים בסדר העדיפויות, ולפיכך יש להגיע ליישום הרפורמה בדרך אחרת. גלנט, כך העריכו בסביבתו על רקע המתקפות הקשות כלפיו בליכוד ובקואליציה, לא מפחד מהתגובות הללו - ואם צריך לשלם מחיר אישי הוא ישלם זאת. גלנט, כמו בכירי המטכ"ל, הציגו תמונה קודרת לנתניהו על ריבוי קציני המילואים בהם טייסים ואנשי מודיעין שמודיעים באופן שקט למפקדיהם כי לא יגיעו יותר לשירות מילואים, כבר בימים הקרובים ולנוכח נאומו של נתניהו אמש.

בשיחות שניהל עם מקורביו, אמר גלנט שהוא חייב היה להניח שיקוף מדויק של המצב, משום שמה שקורה במערכת האזרחית מחלחל פנימה למערכת הצבאית לכל רוחבה. "זה מדאיג ויכול להפוך לבעיה משמעותית וחובתי להתריע", אמר לאלו ששוחחו איתו, ששמעו ממנו גם כי הוא חשוף למה שחושבים ואומרים אויבי ישראל - שמזהים כעת שעת כושר.
"פתרון בהסכמה רחבה ישפיע על צה"ל", אמר גלנט בשיחה שניהל עם גורם אחרי פגישת נתניהו, והוסיף כי ימתין לראות את השינויים שיערוך ראש הממשלה ואת המתווה הסופי שיציג בטרם יחליט כיצד לנהוג בהמשך.
לא רק גלנט, יצוין, מזהיר מההשלכות של המהפכה המשפטית על מערכת הביטחון: לפני המפגש אמש עם שר הביטחון נועד שלשום ראש הממשלה עם הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, שבשיחה "קשה" הזהיר מהתרחבות תופעת הסרבנות. בנוסף נפגש עם נתניהו גם ראש השב"כ רונן בר, והציג בפניו תמונה קודרת.
אינפו אינפוגרפיקה עיקרי נאום בנימין נתניהו ראש ממשלה מהפכה משפטית פסקת התגברות
נתניהו עצמו התייחס בנאומו אמש לחשש שהביע בפניו גלנט, ואמר: "נפגשתי עם שורה של שרים, ביניהם שר הביטחון. שמעתי את החששות שלו על ההשלכות שלו על המצב ועל הביטחון הלאומי שלנו. אני לוקח הכל בחשבון. באותה נשימה אני חייב לומר שוב. אין שום מקום לסרבנות. הסרבנות מסכנת את הביטחון הלאומי שלנו ואת הביטחון האישי של כל אחד מאיתנו. וגם אין שום הצדקה לסרבנות".
פורסם לראשונה: 15:29, 24.03.23