1 צפייה בגלריה
ביג 50 נרצחים
ביג 50 נרצחים
נרצחים מטבח 7 באוקטובר
ספר החוקים של מדינת ישראל כבר ערוך למשפט שיתנהל נגד מבצעי ומתכנני טבח 7 באוקטובר, באמצעות החוק בדבר "מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם", שנחקק ב-1950 בהתאם לאמנת האו"ם בעניין, ומטמיע את הוראותיו הבינלאומיות בדין אצלנו.
מדובר באמנה הראשונה בדבר זכויות אדם שהעצרת הכללית של האו"ם אימצה ב-1948. היא מחייבת את כלל המדינות למנוע השמדת עם ולהעניש את מבצעיה. החוק מגדיר השמדת עם כמעשה של "הריגת אנשים הנמנים עם (קבוצה)..." ו"גרימת נזק גופני חמור... שנעשה בכוונה להשמיד... קיבוץ לאומי, אתני, גזעי או דתי". החוק כולל גם קשר למבצע הסתה ישירה ופומבית לרצח עם והוא נושא בחובו גזר דין מוות.
מאות מומחים למשפט בינלאומי – בהם היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט והמשנה ליועמ"ש לשעבר רועי שיינדורף - חתמו על מכתב פתוח שלפיו מעשי חמאס ועזתים אחרים ב-7 באוקטובר עולים לכדי רצח עם. טבח 7 באוקטובר לא היה פעולה נקודתית, טקטית או אימפולסיבית. חמאס מונע על ידי אידאולוגיה אנטישמית שרואה בהשמדת מדינת ישראל והעם היהודי מצווה דתית, כמצוין באמנת התנועה מ-1988.
בכירי חמאס חזרו על כוונותיהם הרצחניות אין ספור פעמים בדרשות במסגדים, בבתי ספר, בתקשורת וברשתות חברתיות. וכאמור, הדין הבינלאומי מכיר בתפקיד המכריע שיש להסתה לרצח עם. בית הדין הצבאי של בנות הברית בנירנברג הרשיע והוציא להורג את יוליוס שטרייכר, העורך הידוע לשמצה של הביטאון הנאצי "דר שטירמר", על "הדבקת המוח הגרמני בווירוס האנטישמיות והסתת העם הגרמני לרדיפה... בנאום אחר נאום, שבוע אחר שבוע, חודש אחר חודש".
בית הדין הבינלאומי לרצח העם ברואנדה הרשיע בכירים ששלהבו המונים לרצח בני שבט הטוטסי, וגם את הבעלים, המייסדים ושדרים בתחנות רדיו וביטאונים שהסיתו לרצח עם. נקבע שההסתה היא עבירה בפני עצמה ושהיא לא צריכה להיות מפורשת, ומספיק שהשומעים יבינו את כוונת הדוברים. אם כן, מובן שכל חברי חמאס ותומכיו שהסיתו לרצח יהודים אשמים ברצח עם, גם אם לא לקחו חלק ישיר בזוועות.
משפטנים העוסקים בזכויות אדם מדגישים את "הזכות לאמת", במיוחד במקרים של פשעים חמורים נגד האנושות. לכן ישנה חשיבות להעמדה לדין דווקא, עבור הקהילה הבינלאומית ועבור החברה הישראלית. כבר היום ניכרת בעולם מגמה של הכחשת הרצח, האונס וההתעללות הברוטליים שביצעו מחבלי חמאס. הימנעות מהעמדה לדין תאפשר את הפצת והנצחת תיאוריות הקונספירציה האלו. הקהילה הבינלאומית צריכה להיחשף לזוועות יחד עם ניתוח האידאולוגיה האנטישמית הקיצונית שמניעה את חמאס.
עו"ד אברהם של"ועו"ד אברהם של"ורינה נקונצ'ני
יהיה לכך ערך נוסף: המראה של יהודים מאשימים, מעמידים לדין ומענישים בהוצאה להורג פושעים נגד האנושות תיצרב כתמונת ניצחון עבור החברה הישראלית שספגה את טראומת 7 באוקטובר. התנועה הציונית לא התחייבה ששנאת היהודים תיעלם, אבל היא הבטיחה ליהודים יכולת לעשות צדק.
אין צורך בחקיקה חדשה כדי לדרוש עונש מוות. ברמה המוסרית, אישום והרשעה לפי השמדת עם מבטאים את החומרה של האירועים שלא נפלו ממעשי הגרועים שבאויבינו במהלך הדורות, והם מעניקים לגיטימציה למדינת ישראל לפעול להסרת איום חמאס מעל פני האדמה. את הדין המודרני נגד רצח עם אימץ העולם כחלק מלקחי השואה, כאשר הקהילה הבינלאומית נכשלה למנוע את השמדת יהודי אירופה. מדינת ישראל חקקה את חוק השמדת עם בדיוק למקרה כזה. לצערנו הגיע השעה להפעיל אותו.
  • עו"ד אברהם של"ו הוא חוקר במחלקה המשפטית בפורום קהלת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il