1 צפייה בגלריה
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
משטרת ישראל קלטה מחבלי נוחבה מתחילת מלחמת חרבות ברזל
מחבלים שנתפסו מתחילת המלחמה
(צילום: דוברות שב"ס)
יחידת להב 433 של המשטרה עוסקת מאז 7 באוקטובר בחקירת הפשעים המפלצתיים שביצעו המחבלים. מלאכת איסוף הראיות בוודאי תיארך לא מעט זמן, משום שהזירות נשרפו בחלקן הגדול ובאחרות התבצעה לחימה, ולכן הן הושמדו ללא יכולת לשחזרן. אי אפשר באמת לאסוף ראיות פורנזיות ולהגיע למסקנות שיגובו בממצאים מעבדתיים חד-ערכיים. מתוך אלפי עבירות, רק למעטות יש תיעוד וידאו או עד שמזהה את מי שביצעו אותן. עולם המשפט מצא פטנטים מתאימים למצבים כאלה, למשל בעזרת דיני השותפות לדבר עבירה, ועדיין נשאלות השאלות אם בכלל כדאי למדינת ישראל לשפוט את המחבלים וכיצד.
לאחרונה הועלו רעיונות שונים - להשיב לחיים את בית המשפט הצבאי בלוד, או להעמיד אותם לדין במערכת המשפט האזרחית, או אפילו להקים בית דין מיוחד. אבל לדעתי אין לשפוט כלל את מחבלי 7 באוקטובר. בכל אחת מהשיטות המוצעות הם יהיו זכאים לשכור סנגורים, ומאחר שישראלים לא יסכימו לייצגם, יעשו זאת זרים. רובם מן הסתם יהיו אקטיביסטים המזדהים באופן כזה או אחר עם המאבק הפלסטיני, והדיונים יהפכו להצגה של המניפסטים של החמאס ושל תפיסת עולמו.
בדיונים האלה ייטען שישראל סגרה והרעיבה את העזתים במשך שנים וכל רצונם היה לשחרר את עצמם מלפיתת החנק. הסניגורים יתעקשו שישראל לא התקדמה לעבר פתרון ולפלסטינים לא נותרה ברירה מלבד לזעזע את אמות הסיפים. הם יוסיפו שממילא רבים מקורבנות 7 באוקטובר נהרגו על ידי חיילים ישראלים ומסוקי חיל האוויר, ושאין להם סיכוי למשפט צדק כשההליך נערך על אדמת הכובשים ובאמצעות שופטים מוטים המייצגים את המדינה שמלכתחילה אחראית לכיבוש ולבעיית הפליטים.
הסנגורים יטענו שמדובר במשפטי ראווה תוך שיעשו זאת בעצמם. המשפטים יהיו כמובן פתוחים לקהל ויסוקרו על ידי כלי תקשורת מכל העולם, שכפי שהבנו בימים אלה יגלו אהדה רבה לנרטיב של הנאשמים. גם אם יוצגו ראיות חותכות לאשמת המחבלים, מי שאוהד את חמאס ואת עמדתו לא ישתכנע לעולם באמיתותן. המשפטים הללו יגרמו לישראל נזק: לא רק שאת הבלתי משוכנעים לא נצליח לשכנע, הם גם יתדלקו את האנטישמיות ברחבי העולם.
אבל קיימת אפשרות נוספת: לנהוג במחבלים על פי חוק הלוחמים הבלתי חוקיים, שחוקק ב-2002 לשם טיפול בלוחמים שאמנת ז'נבה השלישית בעניין שבויי מלחמה אינה חלה עליהם. ניתן להאריך את מעצרם אחת לשישה חודשים, בדומה לדרך שבה מאריכים מעצרים מנהליים, וכך נותרות הראיות לרוב סודיות ולא מתנהל משפט כהלכתו. הדיונים בדרך כלל אינם פומביים, אך סנגורים רשאים לייצג בהם את העצורים. אלא שהליכה במשעול שמתווה חוק זה תעורר בעולם ביקורת עזה, בשל העובדה שהראיות נותרות חסויות והמחבלים נשפטים במחשכים.
עו"ד עופר ברטלעו"ד עופר ברטלצילום: אלבום פרטי
לו תישמע דעתי, תחוקק הכנסת חוק מיוחד שיעניק למחבלי 7 באוקטובר חלק מהזכויות שניתנות לשבויים על פי אמנת ז'נבה השלישית. בדומה לשבויי מלחמה – לא ייערך להם משפט ולא יהיה צורך להוכיח שעברו עבירה לשם המשך כליאתם. הם לא יזכו להגנה או לסניגורים ולא יינתן להם או למי מטעמם פיתחון פה בבית משפט ישראלי. הם יוחזקו בתנאים דומים לשבויי מלחמה, אך יהיו זכאים לביקורי הצלב האדום רק במידה שהחטופים הישראלים שבעזה יזכו לנציגיו.
כך תמשיך ישראל מחד להחזיק בהם ככל שתחליט, ומאידך לא תיתן להם את האפשרות להוסיף ולבצע פיגוע נוסף, תקשורתי הפעם, שבמהלכו נתקין להם במה בינלאומית להפצת טענות הבלע שלהם.
  • עופר ברטל הוא עו"ד פלילי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il