צה"ל החל הלילה (בין שלישי לרביעי) לפעול בתוך בית החולים שיפא ברצועת עזה, אחרי שבשבועות האחרונים הציג עוד ועוד ראיות לשימוש שחמאס עושה במתקן הרפואי לצורכי טרור - מידע שאישר גם המודיעין האמריקני. חרף הערפל שאופף את הפעולה, ככל שנוקפות השעות מתפרסמות עוד ועוד עדויות מהמתחם - אם כי כלי התקשורת הבינלאומיים מדגישים לגבי כולן כי לא ניתן לאמתן באופן עצמאי. רק בצהריים פרסם צה"ל תיעוד ראשון של הכוחות, ומסר כי ישנן סריקות אחר מטעני נפץ ותשתיות טרור נוספות. בנוסף, הצבא הניח בכניסה לבית החולים ציוד הומניטרי.

8 צפייה בגלריה
פגים במתחם הרפואי שיפא
פגים במתחם הרפואי שיפא
פגים מועברים ממתחם אחד לאחר בתוך בית החולים שיפא
8 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
בית חולים שיפא עזה כוחות צה"ל סיוע הומניטרי
האספקה הרפואית מצה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
ב-BBC ציטטו את "עיתונאי שהיה בבית החולים" בשם חאלד, שאמר כי כוחות צה"ל נמצאים "בשליטה מלאה במתחם", ועוברים חדר אחר חדר, קומה אחר קומה, בתוך בית החולים. "הם מתשאלים את כולם", נכתב, "גם את המטופלים וגם את הצוות". הוא אישר כי כפי שהודיע צה"ל, לכוחות מתלווים גם אנשי צוות רפואי ודוברי ערבית.
לדברי חאלד, "עקורים שמצאו מחסה במתחם נאלצו להתאסף בחצר, וחלקם עוברים בדיקות ביטחוניות. אין כרגע יריות במתחם". מנגד, אחד הרופאים סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מחוץ למתחם נשמעו יריות, שאילצו את הצוות להתרחק מהחלונות. חרף הראיות שהציג צה"ל, בעזה מכחישים שישנה מפקדה של חמאס מתחת לקרקע של בית החולים.
לדברי מוחמד זאקוט, מנהל בתי החולים בעזה, טנקים ישראליים נמצאים במתחם והחיילים נמצאים במחלקות המיון והכירורגיה, שמאכלסות יחידות של טיפול נמרץ. "הם הסתערו על הבניינים", אמר ל-AP. "הילדים מבועתים וצועקים. זה מצב מפחיד מאוד ואנחנו לא יכולים לעשות שום דבר מלבד להתפלל".
בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל ג'דיד" נכתב כי מצרים בודקת עם ישראל וארה"ב אפשרות לפינוי של פגים מבית החולים שיפא באמצעות שיירת אמבולנסים. כלי תקשורת במצרים דיווחו כי משאית דלק ראשונה נכנסה הבוקר לרצועת עזה דרך מעבר רפיח.

8 צפייה בגלריה
תיעודים מכניסת כוחות צה"ל בהובלת אוגדה 36 לבית החולים שיפא והסיוע ההומניטרי בבית החולים
תיעודים מכניסת כוחות צה"ל בהובלת אוגדה 36 לבית החולים שיפא והסיוע ההומניטרי בבית החולים
מכניסים את הסיוע ההומניטרי לשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
צה"ל פועל בבית החולים שיפא ברצועת עזה
צה"ל פועל בבית החולים שיפא ברצועת עזה
הכוחות בשיפא
(צילום: דובר צה"ל)
8 צפייה בגלריה
צה"ל פועל בבית החולים שיפא ברצועת עזה
צה"ל פועל בבית החולים שיפא ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
חאדר אל זעאנון, כתב של סוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא, אמר גם כן כי טנקים וכלי רכב צבאיים נמצאים בתוך החצר של בית החולים - והוסיף שצה"ל "קורא לצעירים באמצעות מגפונים להרים ידיים, לצאת ולהסגיר את עצמם".
אל זעאנון סיפר ל-CNN: "טנקים ישראליים פרצו את מתחם בית החולים. אנחנו יכולים לראות אותם מכוונים את כלי הירי שלהם לעבר בית החולים". הוא הוסיף כי נשמעו חילופי אש ברחבי מתחם בית החולים. מנכ"ל משרד הבריאות בחמאס יוסף אבו ריש אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא ראה טנקים במתחם בבית החולים וכן "עשרות חיילים ומפקדים בתוך מבני החירום והקבלה".
כחלק ממאמץ הסברה, דובר צה"ל בערבית פרסם סרטון של איש צבא שנמצא בשיפא יחד עם הציוד הרפואי. "אני נמצא בשטח, מאחוריי יש סיוע רב שהכנו ואנחנו מתכוונים להכניס לבית החולים שיפא", אמר. "אני חוזר ואומר - האויב שלנו הוא חמאס, ולא תושבי עזה". צפו:

צה"ל הודיע הבוקר כי נכון לשעה 09:00, לא היו נפגעים בקרב הכוחות שפועלים בשיפא. חילופי אש התנהלו "בדרך למתחם", בסמוך לבית החולים, עם מחבלים - ולפחות חמישה חוסלו. כמו כן, הופעלו מטעני חבלה לעבר הכוחות.
שיפא הוא אחד מבתי החולים הגדולים בעזה, שבמתחם שלו נמצאים כמה בניינים ואגפים שונים. צה"ל פועל כעת באחת הנקודות האלה, כשלפי עדי ראייה הוא נכנס מהשער המערבי של בית החולים. בעזה אישרו שהצבא נתן התראה מוקדמת לפני שנכנס לבית החולים, שכללה גם שיח ישיר עם מנהליו בשעות שקדמו לפשיטה. לפני הפשיטה, אנשי הצוות בבית החולים סירבו לדרישת צה"ל להתפנות, בטענה כי 700 מטופלים עלולים למות אם יעשו זאת.
8 צפייה בגלריה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
פעולה ממוקדת בעקבות מידע מודיעיני. בי"ח שיפא בשבוע שעבר
(צילום: REUTERS/Doaa Rouqa/File Photo)
הפשיטה הגיעה בעקבות מידע מודיעיני שהיה לצה"ל, ואחרי שארצות הברית אישרה למעשה כי חמאס פועל במתחם - מה שלטענת ארגון הטרור נתן "אור ירוק" לפעולה. ישנו ניסיון למנוע כמה שיותר פגיעה במטופלים ובצוות, ולאפשר פינוי מסודר החוצה מבית החולים. עם זאת, בבית הלבן אמרו שהם לא תומכים בתקיפה של בית חולים מהאוויר ושהם אינם רוצים לראות חילופי אש במוסד רפואי.
בצבא, בכל מקרה, מדגישים שחרף הראיות הרבות והמשמעות הסמלית, לא צריך להסתכל על בית החולים שיפא כעל המעוז העיקרי של חמאס או כעל המטרה העיקרית בתמרון בצפון הרצועה. ישנם מרחבים רבים שבהם צה"ל עדיין לא טיפל והם חלק מהתוכנית, כמו שכונת אום שג'עיה. ישנם גם בתי חולים נוספים ומתחמים גדולים של בתי ספר שאליהם לא נכנסו הכוחות, שמשמשים כבסיסים לכל דבר של חמאס. לכן, מרכיב הזמן נותן העניין החשוב ביותר בתמרון הקרקעי. גם עיקרון הפעולה בשיפא דומה לתמרון כולו: עבודה איטית, ממוקדת ויסודית.
שר הביטחון יואב גלנט נפגש הבוקר עם שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון ברט מקגורק. גלנט סקר בפני מקגורק את ההתפתחויות האחרונות בפעולה הקרקעית בעזה, והדגיש את המורכבות הנובעת מהסוואת בתי חולים, בתי ספר ומסגדים למוקדי טרור שמהם יורים על אזרחי ישראל וכוחות צה"ל. השניים דנו בסיוע ההומניטרי שניתן לאזרחי עזה, גלנט הדגיש כי על הקהילה הבינלאומית לסייע במאמץ זה.
8 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
תקיפות צה"ל ברצועה
(צילום: FADEL SENNA / AFP)
דובר צה"ל הדגיש הלילה כי הפעולה בשיפא מתמקדת ב"חלק מסוים" של בית החולים, בהתאם ל"מידע מודיעיני וצורך מבצעי". דובר צה"ל באנגלית פיטר לרנר הדגיש בריאיון ב-CNN כי "אנחנו ממוקדים במקום ספציפי". הוא גם אמר כי ייתכן שיימצאו שם חטופים, אף שהבוקר הובהר כי לא היה צפי לכך.
בסמוך לבית החולים, לפני שנכנס פנימה, חיסל צה"ל חמישה מחבלים בכמה היתקלויות. בתוך בית החולים לא היה חיכוך בין הכוחות למטופלים, ולפי צה"ל הבוקר נמצאו במתחם תשתיות טרור ואמצעי לחימה.
לפי דובר צה"ל, "הפעילות מתקיימת במתחם מוגדר אשר לגביו קיים מידע מודיעיני המעיד על פעילות טרור של ארגון הטרור חמאס ובהתאם לצורך מבצעי. בטרם נכנסו לבית החולים נתקלו כוחותינו במטענים וחוליות מחבלים והתפתחה לחימה ממנה חוסלו מחבלים. כוחות צה"ל מסרו ציוד רפואי, אינקובטורים ומזון תינוקות מטעם מדינת ישראל לבית החולים שיפא. צוותים רפואיים של צה"ל יחד עם חיילים דוברי ערבית נוכחים בשטח בכדי לוודא שהציוד הרפואי יגיע לאלה הזקוקים לו".
8 צפייה בגלריה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
בית החולים שיפא
(צילום: REUTERS/Doaa Rouqa/File Photo)
בצה"ל הדגישו הלילה כי "הפעולה בשיפא לא נועדה לפגוע בחולים, בצוותים הרפואיים ובאזרחים השוהים בבית החולים. לפעולה קדם מאמץ לפינוי בית החולים מחולים וחוסים ואף נפתח ציר מעבר מיוחד ממנו. הנהלת בית החולים עודכנה מבעוד מועד על הכניסה למתחם".
מלבד שיפא, צה"ל פעל אתמול - כמו בכל הימים האחרונים - גם בלחץ על בתי חולים נוספים בעיר עזה, כמו רנתיסי ונאסר. אבל, שיפא הוא בית החולים היחיד שבו נמצאים כוחות, על אף שלפי צה"ל גם האחרים משמשים את חמאס. כל בית חולים כזה, נדגיש, הוא קריה רפואית גדולה, עם כמה בניינים ואגפים.
מנכ"ל משרד הבריאות בעזה ד"ר מוניר אל-בורש אמר לאל-ג'זירה כי "כוחות הביטחון של ישראל פשטו על הצד המערבי של בית החולים. יש פיצוצים גדולים ואבק חדר לאזורים שבהם אנו נמצאים. אנו מאמינים שאירע פיצוץ בתוך בית החולים".
ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום, הביע בצהריים דאגה עמוקה למצב הצוות והמטופלים בבית החולים שיפא, ואמר כי הדיווחים על כניסת צה"ל למתקן מדאיגים ביותר: "איבדנו את הקשר עם הצוות הרפואי בבית החולים". תת-מזכ"ל האו"ם לענייני זכויות אדם, מרטין גריפית'ס, אמר כי הוא מזועזע מהדיווחים על הפשיטה בשיפא: "ההגנה על תינוקות, על מטופלים, על הצוות הרפואי ועל כל האזרחים חייבת לזכות לעדיפות על כל דאגה אחרת. בתי חולים אינם שדות קרב".