כוחות צה"ל נכנסו הלילה (בין שלישי לרביעי) למתחם בית החולים שיפא בעיר עזה, אחרי שבועות שבהם נחשפה פעילות חמאס בתוכו ומתחת לאדמה. דובר צה"ל הדגיש כי מדובר בפעולה ב"חלק מסוים" של בית החולים, ש"מבוססת על מידע מודיעיני וצורך מבצעי". דובר צה"ל באנגלית פיטר לרנר הדגיש בריאיון ב-CNN כי "אנחנו ממוקדים במקום ספציפי".
בסמוך לבית החולים, לפני שנכנס פנימה, חיסל צה"ל חמישה מחבלים בכמה היתקלויות. בתוך בית החולים לא היה חיכוך בין הכוחות למטופלים, ולפי צה"ל הבוקר נמצאו במתחם תשתיות טרור ואמצעי לחימה. בשלב זה אין ציפייה שהפעולה תביא לחילוץ חטופים. בנוסף, נכון להבוקר לא היו נפגעים בקרב הכוחות. עיקרון הפעולה בשיפא דומה לתמרון כולו: עבודה איטית, ממוקדת ויסודית.

3 צפייה בגלריה
הציוד הרפואי שצה"ל הכניס לבית החולים שיפא
הציוד הרפואי שצה"ל הכניס לבית החולים שיפא
הציוד הרפואי שצה"ל הכניס לבית החולים שיפא
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
פגים במתחם הרפואי שיפא
פגים במתחם הרפואי שיפא
פגים במתחם הרפואי שיפא
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36
הבוקר מסר דובר צה"ל פרטים נוספים על הפעולה, שאותה כינה "ממוקדת". לדבריו, "הפעילות מתקיימת במתחם מוגדר אשר לגביו קיים מידע מודיעיני המעיד על פעילות טרור של ארגון הטרור חמאס ובהתאם לצורך מבצעי. בטרם נכנסו לבית החולים נתקלו כוחותינו במטענים וחוליות מחבלים והתפתחה לחימה ממנה חוסלו מחבלים. כוחות צה"ל מסרו ציוד רפואי, אינקובטורים ומזון תינוקות מטעם מדינת ישראל לבית החולים שיפא. צוותים רפואיים של צה"ל יחד עם חיילים דוברי ערבית נוכחים בשטח בכדי לוודא שהציוד הרפואי יגיע לאלה הזקוקים לו".
בכלי התקשורת הפלסטיניים טענו כי כמה מהאנשים שמצאו בבית החולים מחסה חולצו ממנו דרך מחסום בידוק, אך בצבא הכחישו זאת.
3 צפייה בגלריה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
ארכיון בית חולים שיפא עזה
צה"ל מפעיל לחץ בבתי חולים אחרים. שיפא לפני שבוע
(צילום: REUTERS/Doaa Rouqa/File Photo)
בצה"ל הדגישו הלילה כי "הפעולה בשיפא לא נועדה לפגוע בחולים, בצוותים הרפואיים ובאזרחים השוהים בבית החולים. לפעולה קדם מאמץ לפינוי בית החולים מחולים וחוסים ואף נפתח ציר מעבר מיוחד ממנו. הנהלת בית החולים עודכנה מבעוד מועד על הכניסה למתחם".
עוד אמרו בצה"ל כי "כוחות צה"ל עברו הכשרה ספציפית כדי להתכונן לסביבה הרגישה. קוראים לאנשי חמאס במקום להיכנע".
מלבד שיפא, צה"ל פעל אתמול - כמו בכל הימים האחרונים - גם בלחץ על בתי חולים נוספים בעיר עזה, כמו רנתיסי ונאסר. אבל, שיפא הוא בית החולים היחיד שבו נמצאים כוחות, על אף שלפי צה"ל גם האחרים משמשים את חמאס. כל בית חולים כזה, נדגיש, הוא קריה רפואית גדולה, עם כמה בניינים ואגפים.

דובר בבית הלבן, שביקש להימנע מאזכור שמו, אמר בהתייחסו לפעילות צה"ל בבית החולים שיפא כי בממשל האמריקני לא תומכים בתקיפה של בית חולים מהאוויר ושהם אינם רוצים לראות חילופי אש במוסד רפואי.
"לא נדבר על הפרטים של מבצע צבאי ישראלי שמתמשך כרגע", ציין הדובר בבית הלבן. "כפי שאמרנו, איננו רוצים לראות חילופי אש במרכז רפואי שבו אנשים תמימים, חסרי ישע וחולים שמנסים לקבל טיפול רפואי שמגיע להם נקלעים לאש צולבת". לפי הדובר, "יש להגן על בתי חולים ומטופלים". דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר מוקדם יותר דברים דומים.
מעט לפני הודעת דובר צה"ל הלילה מסר דובר משרד הבריאות בעזה אשרף אל-קידרה, שפועל מטעם חמאס, כי ישראל הודיעה לו על כוונתה לפשוט על בית החולים "בדקות הקרובות". במקביל, ברצועה דיווחו על עימותים בשערי הכניסה לבית החולים.
אל-קידרה אמר לרשת אל-ג'זירה כי "הכיבוש לא ציין אם כוחותיו ייכנסו למתחם. אנחנו לא יודעים איך הוא יפשוט על בית החולים או באילו מנגנונים ישתמש, ואנחנו גם לא יודעים מהן מטרות ישראל בפשיטה". עוד אמר הדובר כי גורמים רשמיים ברצועה עדכנו את הוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC) בנוגע לאזהרה הישראלית.
מנכ"ל משרד הבריאות בעזה ד"ר מוניר אל-בורש אמר לאל-ג'זירה כי "כוחות הביטחון של ישראל פשטו על הצד המערבי של בית החולים. יש פיצוצים גדולים ואבק חדר לאזורים שבהם אנו נמצאים. אנו מאמינים שאירע פיצוץ בתוך בית החולים".
חאדר אל זענון, כתב של סוכנות הידיעות הפלסטינית וואפא, סיפר ל-CNN: "טנקים ישראליים פרצו את מתחם בית החולים. אנחנו יכולים לראות אותם מכוונים את כלי הירי שלהם לעבר בית החולים". הוא הוסיף כי נשמעו חילופי אש ברחבי מתחם בית החולים.
מנכ"ל משרד הבריאות בחמאס יוסף אבו ריש אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי הוא ראה טנקים במתחם בבית החולים וכן "עשרות חיילים ומפקדים בתוך מבני החירום והקבלה".

בחמאס מסרו כי "כוחות הפשיטה הישראליים והנשיא ביידן הם האחראים על חייהם של הצוותים הרפואיים, המטופלים והעקורים שבבית החולים שיפא. הטענות של הבית הלבן על כך שאנחנו משתמשים בשיפא למטרות צבאיות היוו 'אור ירוק' לישראל לבצע את הפשיטה".
הפלסטינים דיווחו אתמול כי המצב בבית החולים שיפא בעזה "קשה מאוד". אל-קידרה טען בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי "טנק ישראלי עומד בשער מרפאת החוץ של שיפא", ורופאים בבית החולים טענו בנוסף כי "טנקים ישראלים נמצאים בתוך המתחם ויש צלפים בכל הבניינים בסביבה, אי אפשר לצאת או להיכנס".
הניו יורק טיימס טוען כי לפחות שלושה טילים שפגעו במתחם בית החולים שיפא ביום שישי שייכים לצה"ל. בעיתון הסבירו כי הגיעו למסקנה זו לפי תמונות של רסיסי טילים שנאספו מהמקום ואומתו על ידו, וכן לאחר שהם נבחנו בידי מומחים. זמן קצר לאחר מכן החלה הפשיטה הדרמטית על בית החולים.
שיפא הפך לאחת המטרות בעיר עזה שאותן סימן צה"ל, שכן מתחת לבית החולים ממוקמת מפקדת הטרור המרכזית של חמאס. לפי דובר צה"ל, מתחת לבית החולים נבנו כמה מתחמים תת-קרקעיים שמשמשים את ראשי הארגון, וכן מנהרה שמאפשרת כניסה אליהם.
פורסם לראשונה: 02:05, 15.11.23