התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קארים חאן נפגש אתמול (יום ו') עם משלחת של ישראלים שייצגו 11 משפחות שאיבדו את יקיריהן בטבח של 7 באוקטובר. בפגישה בהאג השתתפו אייל ולדמן, שאיבד את בתו דניאל במסיבה ברעים; טלי ומאיר אטיאס, שאיבדו את בתם דורין באותו אירוע; ועדי זקוטו שאיבדה את אביה באופקים.
מי שעמדו בראש המשלחת הם עורך הדין הצרפתי פרנסואה זימריי, שכיהן כשגריר צרפת לזכויות אדם, והגיש לבית הדין בשם המשפחות תלונה שבה ביקש להוציא צווי מעצר נגד מנהיגי החמאס. הפגישה התארכה פי שניים מהמתוכנן, ונמשכה שעתיים.
3 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
התובע קארים חאן ובית הדין בהאג. "שלפחות הדין ימוצה"
( צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים אחרי הפגישה עם התובע בהאג
משפחות החטופים אחרי הפגישה עם התובע בהאג
נציגי המשפחות שנפגשו עם התובע
לפי עדויות הישראלים, התובע הראשי הקשיב לכל אחד מקרובי הקורבנות, שאל שאלות ספציפיות, חיבק אותם פיזית והפגין אנושיות רבה, שריגשה אותם מאוד. בשלב מסוים חאן אף הזיל דמעה, ואמר לישראלים כי אירועי 7 באוקטובר אינם עולים בקנה אחד עם הקוראן והאיסלאם. הנציגים הישראלים אמרו לו כי מאז השואה לא נרצחו יהודים רבים כל כך ביום אחד, וכשסיפרו על ילדיהם שנרצחו סיפר חאן בהתרגשות על ילדיו שלו.
חאן התרגש במיוחד ממילותיה של עדי זקוטו, ואמר כי היה גאה אילו הייתה בתו. הוא אמר כי הוא מפריד בין אירועי 7 באוקטובר לבין האירועים הקודמים בסכסוך הישראלי פלסטיני. התובע הדגיש כי בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא "הילד של משפטי נירנברג", וכי "שם הבטחנו שמעשים כמו שהיו בשואה לא יקרו שוב, והנה זה קרה שוב, ומטרתנו לגרום לכך שלפחות הדין ימוצה".
במהלך הפגישה הסביר התובע לנציגים הישראלים כי ממשלת ישראל אינה מאפשרת לו להיכנס לארץ, וכי היה שמח לקבל ממנה אשרת כניסה. עם זאת הדגיש כי העובדה שהכניסה לישראל אינה מתאפשרת לו, לא תמנע ממנו לחקור את האירועים.

5 מדינות ביקשו: חקירת פשעי מלחמה נגד ישראל

עו"ד מני גורמן, היועץ המשפטי של המשלחת, אמר כי חאן היה אמוציונלי מאוד, והתרשם במיוחד מכך שהתובע מחה דמעה למשמע הסיפורים קורעי הלב. "בתור ישראלים אנחנו רגילים לכך שאנחנו צריכים להתנצל כשאנחנו מדברים עם גופים בינלאומיים, אבל השיחה איתו הייתה אחרת. הוא בפירוש אמר שמה שקרה ב-7 באוקטובר נורא ואיום. הוא דיבר על החשיבות שישראל וישראלים שנפגעו באירועים יעבירו כמה שיותר ראיות לבית הדין".
עו"ד פרנסואה זימריי אמר כי הפגישה אפשרה להקים ערוץ תקשורת לאיסוף ראיות. "צריך לבנות תיק תביעה חזק. הפשעים האלה פגעו באנושות כולה. יש להכניס את הזוועות הללו לזיכרון הקולקטיבי שלנו ולהוציא במהירות צו מעצר בינלאומי נגד כל מנהיגי החמאס. חסינותם היא בלתי נסבלת", אמר.
3 צפייה בגלריה
משלחת של ראשי מערכת אכיפת חוק מארה"ב, גרמניה, צרפת ועוד ביקרו בישראל וסיירו בקיבוצי העוטף
משלחת של ראשי מערכת אכיפת חוק מארה"ב, גרמניה, צרפת ועוד ביקרו בישראל וסיירו בקיבוצי העוטף
המשלחת של ראשי רשויות אכיפת החוק מסיירת בארץ, השבוע
במקביל, התובע הראשי חאן הודיע כי משרדו קיבל פניות מחמש מדינות – דרום אפריקה, בנגלדש, בוליביה, איי קומורו וג'יבוטי – לפתוח בחקירה על פשעי מלחמה נגד ישראל. חאן הודיע שהוא מנהל כעת חקירה על המצב במדינת פלסטין – חקירה שהחלה כבר ב-3 במרס 2021 ושנוגעת לפשעים שבוצעו כביכול מאז 2014 בעזה ובגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים. כעת הורחבה החקירה עד להסלמה של פעולות האיבה ולאלימות מאז 7 באוקטובר. חאן אמר כי משרדו כבר אסף נפח משמעותי של מידע וראיות, וממשיך לעודד את כל בעלי העניין לשלוח למשרדו מידע רלוונטי.
בתוך כך, השבוע ביקרה בישראל משלחת של ראשי מערכות אכיפת חוק מארה"ב, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות, כדי לקדם חקירות והעמדות לדין של אנשי חמאס, וכך להגביר את הלחץ על הארגון בחזית המשפטית. המשלחת סיירה בקיבוצי העוטף ובשדרות, ונפגשה עם משפחות של חטופים ועם בכירים במשרד החוץ, במשרד המשפטים ובמערכת הביטחון. נוסף על כך הם צפו בסרט שהכין דובר צה"ל מתיעוד הזוועות של 7 באוקטובר.