הוויכוח בין המצדדים למתנגדים בסוגיית פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר עודו מתנהל, אבל ברשויות המקומיות ניכר כי קיימת תמימות דעים לגבי הצורך להחזיר את ילדי הגנים ובתי הספר למוסדות החינוך למרות החשש מעלייה בתחלואה בקורונה. "אנחנו פותחים בכל הכוח, חייבים לדעת לחיות לצד הקורונה", אמר הבוקר (יום ה') ראש העיר כרמיאל משה קונינסקי בריאיון לאולפן ynet.
בדיון האחרון של קבינט הקורונה הוחלט לפתוח את השנה במועד, אבל ראש הממשלה נפתלי בנט הצהיר כי בהתאם לנתוני התחלואה תתקבל החלטה סופית ימים אחדים לפני הצלצול הראשון. ראש העיר כרמיאל קונינסקי לא מוצא טעם בדחיית פתיחת השנה: "המערכת הכלכלית החינוכית חייבת לחיות לצד הקורונה וזה ייקח עוד זמן, ההערכות שיש לנו יחד עם משרד הבריאות מדברות על בין שנה לשנה וחצי נוספות".
הוא הוסיף: "עם כל הכבוד, עבדנו קשה מאוד בקיץ עם הנהגות ההורים, עם הנהלות בתי הספר, יש לנו מעל 94% מחוסנים בחטיבות הביניים, זה מטורף. למה שאני אסגור? למה שאנחנו לא נפתח? גם בבתי הספר היסודיים אנחנו עובדים קשה מאוד כדי לשמור. אנחנו נלחץ על כך שמורים יתחסנו או שיעשו בדיקות, נעשה הכול כדי לשמור על שלום התלמידים".
1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ראש העיר קריית אונו ישראל גל השמיע עמדה דומה: "אני מאלה שמצדדים בכך שצריכים לחיות לצד המחלה. צריכים להתמודד, מערכות הבריאות צריכות להפגין חוסן, התקשורת צריכה להרגיע, המחלה הזאת תלווה אותנו עוד הרבה מאוד שנים. צריכים להתחיל לחיות באומץ ובאחריות. ראשי הרשויות צריכים לקבל יותר סמכויות להחליט יחד עם מנהלי בתי הספר שלהם, ולחסל את הריכוזיות שמחזיקים היום במשרד החינוך ובמשרדי הממשלה האחרים".
- אבל כל זה קורה כשאין מתווה מסודר. "המתווים האלו שיגעו את כל המערכות. הייתי עכשיו באוסטריה שבוע ימים, איזה מתווה יש להם? בכל העולם אין את כל המתווים המשוגעים האלו. מחפשים מתווים בשביל שאנשים יהיו מבולבלים, בשביל שאנשים יהיו מפוחדים. המחלה הזאת תלווה אותנו עוד הרבה זמן, צריך לקחת אחריות ולהתנהג בשמירת מרחק, מסכות, כי אחרת אנחנו כל היום נדון באולפנים במתווים או באם פותחים או לא פותחים".

"נפעל רק לפי מה שנכון עבור הילדים"

ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך נשמע זהיר קצת יותר. "אתמול הוגדרנו עיר אדומה ונכון להיום אנחנו לשמחתי עיר כתומה. כינסתי ישיבת מועצה ליום שני הקרוב לבוא ולקבל החלטה גורפת. זאת דילמה ענקית, יש קונפליקט אמיתי. 50% מההורים אומרים 'לא רוצים לשלוח' ו-50% אחרים 'כן רוצים לשלוח'. בגל הקודם החלטנו שאנחנו לא פותחים בשכונות אדומות. זה לא קרה 'בניגוד לעמדת הממשלה', אלא במה שטוב לעיר ראשון לציון ומה שנכון לילדים שלנו.
"חלק מהאחריות שלנו כראשי עיר וכנבחרי ציבור זה גם לדאוג לשלום הילדים שלנו. יש בראשון לציון כ-50 אלף ילדים במערכת החינוך העירונית. זה לא עניין של מה בכך, זה מספר מאוד גדול, ולנו כמועצה ולי כראש עיר יש אחריות עליהם ואנחנו נפעל אך ורק לפי מה שנכון עבור הילדים שלנו. אחרי הדיון במועצת העיר נוציא את ההחלטות והמסקנות שלנו, זאת החלטה לגמרי לא פשוטה".