7 צפייה בגלריה
נתב"ג. נתוני משרד הבריאות מציגים: כניסות מאיראן ואפילו מלבנון
נתב"ג. נתוני משרד הבריאות מציגים: כניסות מאיראן ואפילו מלבנון
נתב"ג. נתוני משרד הבריאות מציגים: כניסות מאיראן ואפילו מלבנון
(צילום: AFP)
האם אנשים הגיעו לישראל בחודשים האחרונים מאיראן, צפון קוריאה, סוריה ולוב? משרד הבריאות החל לפרסם בימים האחרונים נתונים על הנכנסים לישראל ממדינות העולם בלוח הבקרה (דשבורד), שבו הוא מעדכן את נתוני הקורונה מדי יום. למרבה ההפתעה, לפי נתוני משרד הבריאות, מאז 1 במאי נכנסו לכאורה לארץ אנשים ממדינות האויב הגדולות של ישראל - עיראק, סוריה, תימן, לבנון ואפילו איראן - מדינות שחוק הכניסה לארץ אוסר על אזרחים ישראלים להיכנס אליהן.
בדברי ההסבר לטבלה נכתב כי מפורט בה סך הנכנסים והמאומתים שנכנסו לישראל מחו"ל מכל המעברים. עוד נכתב כי הנתונים מתעדכנים אחת ליום על-בסיס דיווח של מרשם האוכלוסין. עם זאת, לא ברור אם המידע מבוסס על נתוני מעבר רשמיים או רק על הדיווחים שמסרו הנכנסים לישראל - ואז ייתכן שאלו היו דיווחים כוזבים. ייתכן גם שמדובר בטעויות הזנה או בבאג.
נתוני המשרד כפי שמוצגים באתר מעלים כי אנשים נכנסו לישראל בין היתר גם מצפון קוריאה, מלוב ומהסולטנות המוסלמית הקטנה ברוניי שבמזרח אסיה. אחת המדינות שכאמור ממנה הגיעו לכאורה אזרחים היא איראן. לפי אתר משרד הבריאות, מאז 1 במאי נכנסו לישראל שני בני אדם משטחי הרפובליקה האיסלאמית, שמוגדרת לפי אתר "תעופה בזמן קורונה" מדינה כתומה שמחוסנים ששבים ממנה אינם נדרשים להיכנס לבידוד ארוך, אלא להיבדק לקורונה ובהינתן שקיבלו תוצאה שלילית - להשתחרר מהבידוד.
מדינת אויב נוספת שממנה לפי נתוני המשרד נכנסו לכאורה 502 בני אדם, נתון חריג למדי, היא סוריה, שמוגדרת גם היא מדינה כתומה. מסעודיה, על פי המוצג באתר, נכנסו לישראל מאז מאי 161 בני אדם - בהם חולה קורונה אחד. מלבנון, כך נכתב, נכנסו לישראל 147 בני אדם, בעוד שמעיראק נכנסו 96 בני אדם, בהם חולה קורונה אחד. הנתונים מעלים כי גם מתימן הגיעו לישראל בחודשים האחרונים שבעה בני אדם, בשעה שמלוב נכנסו ארבעה בני אדם.
לפי אתר משרד הבריאות, גם מצפון קוריאה, שם לפי דיווחים סגרו את גבולות המדינה מחשש לכניסת הנגיף, הגיעו חמישה בני אדם, אולם אף אחד מהם לא נמצא חולה. מסולטנות ברוניי המוסלמית שאינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל, לפי אתר המשרד, נכנס אדם אחד.
ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה, והיא תובא לכשתתקבל.
בחודש שעבר פורסם ב-ynet כי אתר משרד הבריאות "מתיר" נסיעה למדינות האויב הגדולות ביותר של ישראל, בשעה שהחוק אוסר זאת. במשרד הבריאות מסרו אז בתגובה כי "משרד הבריאות אחראי על המלצות בריאותיות. הוא לא עוסק בהמלצות בעניין ביטחון. בנושא זה ניתן לפנות למשרד החוץ או המל"ל".