4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עודה, עבאס, לפיד ובנט
(צילום: רפי קוץ)
סוף ימיה של "ממשלת השינוי": חברי הכנסת הערבים, מהקואליציה ומהאופוזיציה, הגיבו אמש (שני) להחלטתם הדרמטית של ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, לאחר שלדבריהם "מוצו" הניסיונות לייצב את הקואליציה המתפוררת שלהם. הח"כים מהרשימה המשותפת בירכו על המהלך, בעוד הח"כים הערבים מרע"מ, וגם ממרצ ומהעבודה, ניסו לשמור על אופטימיות.
ח"כ וליד טהא, יו"ר סיעת רע"מ, אמר לאחר ההודעה: "עשינו ונמשיך לעשות היסטוריה". לדבריו, "מצידנו זו הייתה חוויה ייחודית וראויה. שמנו את נושאי החברה הערבית שלנו על סדר היום של המדינה במשך שנה שלמה. לא תמצאו כלי תקשורת ערבי או עברי שלא פתח את החדשות שלו בנושא החברה הערבית. ההחלטה תקינה, הציבור הערבי ישפוט". יו"ר המפלגה מנסור עבאס, שניסה לשכנע את בנט לא לבצע את המהלך, הדגיש כי מבחינתו רע"מ תמשיך להיות שותפה בקואליציה בכל ממשלה שהיא.

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', ששימש בתקופה האחרונה כמגשר בין הממשלה לבין הח"כית המורדת ג'ידא רינאווי זועבי ושוקל כעת את המשך דרכו במרצ, אמר לאחר ההודעה הדרמטית: "הממשלה הזו הייתה הצלחה, ואת זה אף אחד לא ייקח ממנה. היא הייתה הצלחה בכך שקיבעה בתודעה הישראלית שהחברה הערבית יכולה להיות שותפה, בכל מקום, גם בממשלה. הממשלה הייתה הצלחה גם בכך שבניגוד לקודמותיה, היא לא היססה לקבל החלטות. לא עם כולן הסכמתי, אבל ידעתי כל הזמן שאני חלק מקבוצה שלוקחת חלק בממשלה שפועלת לחיזוק הכלכלה, להשקעת משאבים כבירים בחברה הערבית".


"אבל כשאתה חלק מקבוצה אתה משחק קבוצתי, גם אם זה לפעמים פחות נוח", הוסיף פריג', שהעביר מסר גם לח"כ רינאווי זועבי: "נותר רק להצטער על כך שהיו בקואליציה מי שלא הבינו את גודל השעה. כולנו נשלם את מחיר חוסר הניסיון הפוליטי שלהם, בדמותה של עוד מערכת בחירות מיותרת". ח"כ אבתיסאם מראענה מהעבודה אמרה: ‏"מאמינה ברוח שהתניעה את השינוי שכל כך רצינו שיתרחש כאן, והיא עמוק בתוכנו. להמשיך לחבר, לאהוב ולהאמין שמגיע לכולנו מדינה שפויה וערכית".
4 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
"הממשלה קיבעה בתודעה הישראלית שהחברה הערבית יכולה להיות שותפה". השר פריג'
(צילום: רפי קוץ )
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הניסיון לשמר את הכיבוש הוא שהפיל את הממשלה". עודה
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
חברי הכנסת הערבים מהרשימה המשותפת בירכו על המהלך של בנט ולפיד לפיזורה של הכנסת. "הניסיון לשמר את הכיבוש הוא שהפיל את הממשלה, שעשתה הכל כדי להתעלם ממנו", כתב בטוויטר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה. "סיום הכיבוש הוא האינטרס של כולנו, כי כל עוד הוא נמשך לא תהיה פה דמוקרטיה ויציבות, וגם לא שלום, שוויון וצדק חברתי".
ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת, שלפני כמה ימים קרא לבנט לפנות את הכיסא ולהעבירו ללפיד, שלדבריו "עשה אותו ראש ממשלה", אמר אמש: "אני מעריך מאוד את ההיענות החיובית של מר בנט". ח"כ סמי אבו שחאדה כתב בטוויטר: "ברוך שפטרנו".
שלשום פרסמו ברשימה המשותפת סקר פנימי שבוצע על ידי חברת הסקרים סטאטנט, שבדקה את הפופולריות והאהדה בחברה הערבית. לפי תוצאות הסקר, אם הבחירות היו מתקיימות היום הרשימה המשותפת הייתה מקבלת שישה מנדטים, בעוד רע"מ לא הייתה עוברת את אחוז החסימה. לפי הסקר, שיעור ההצבעה בחברה הערבית יגיע רק ל-41%.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
לפיד ובנט מודיעים על ההחלטה לפזר את הכנסת
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
בהודעה משותפת שמסרו בנט ולפיד אמש הודיעו כי הרוטציה ביניהם תצא לפועל לאחר אישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא, ולפיד ייכנס לתפקיד ראש ממשלת המעבר. לפי שעה לא ברור מה יהיה התאריך המדויק של הבחירות - שיהיו החמישיות בפרק זמן של ארבע שנים - וישנם שני מועדים אפשריים לקיומן: 25 באוקטובר או 1 בנובמבר.
בהודעה שפרסמו לפיד ובנט נכתב כי ההחלטה התקבלה "לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה" - אחרי יותר מחודשיים של טלטלה שהחלה באפריל, עם הודעת הפרישה של יו"ר הקואליציה דאז עידית סילמן (ימינה). "לאחר אישור פיזור הכנסת תתבצע הרוטציה באופן מסודר", נמסר בהודעה. עוד נמסר כי בנט החל לשוחח עם ראשי מפלגות הקואליציה השונות.

יו"ר האופוזיציה ומנהיג הליכוד בנימין נתניהו בירך על החלטת יריביו הפוליטיים להקדים את הבחירות, והבטיח בסיומן להקים "ממשלה לאומית רחבה" בהנהגת הליכוד - כזו שלדבריו תטפל ביוקר המחיה, תוריד מיסים - ו"תחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל".
"זהו ערב של בשורה גדולה להמוני אזרחים בישראל. אחרי מאבק נחוש של האופוזיציה בכנסת וסבל גדול של הציבור בישראל, ברור לכולם שהממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה", אמר בהודעה מצולמת. "ממשלה שהייתה תלויה בתומכי טרור, שהפקירה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל, שהעלתה את יוקר המחיה לשיאים שלא ידענו, שהטילה מיסים מיותרים, שסיכנה את הצביון היהודי של המדינה שלנו - הממשלה הזאת הולכת הביתה".
פורסם לראשונה: 00:03, 21.06.22