לאורך השנים נתקלנו למרבה הצער בלא מעט ידיעות על ראשי רשויות שהסתבכו עם החוק או לחלופין נקלעו לעימותים מול עבריינים. חלקם אף מצאו את עצמם מאחורי סורג ובריח.
לא מדובר במקרה. הרשויות המקומיות מחזיקות בכספים ובסמכויות ומנהלות מכרזים רבים שהפיקוח עליהם הרבה פחות הדוק מהביקורת שישנה על השלטון המרכזי.
בבחירות המוניציפליות הקרובות שייערכו ביום שלישי ישנם 12 מועמדים שהורשעו בפלילים. חלקם בעלי סיכוי טוב להיבחר לראשי רשויות.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, עם שחרורו ממאסר
ראש העיר בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, עם שחרורו ממאסר
ראש העיר בת ים לשעבר, שלומי לחיאני, עם שחרורו ממאסר
(צילום: גיל נחושתן)
עו"ד גילי גוטווירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון, מציינת כי מספר המועמדים בבחירות הללו שהוגשו נגדם כתבי אישום נמוך מבבחירות הקודמות ב-2018, אך אין זה אומר שהמועמדים הפעם יותר נקיי כפיים. "ישנן פחות חקירות כיום שנפתחות נגד ראשי רשויות וגם כשאלו קורות, הן יכולות להימשך שנים כשבינתיים אותם נבחרי ציבור ממשיכים להחזיק בכיסאם ואפילו מתמודדים שוב. שלומי לחיאני מבת ים ישב בכלא ואיציק רוכברגר מרמת השרון קיבל עבודות שירות ומאסר על תנאי והם שוב מתמודדים בבחירות לראשות הרשות שלהם. הציבור לא חושב ששחיתות זה מספיק חשוב, שזה משהו שמטה את הכף לאי בחירת מועמד מסוים. מרוב שהזרקור התקשורתי והשיח הציבורי הוא על כל מה שקורה בשלטון המרכזי, קודם הרפורמה המשפטית ואחר כך המלחמה, השלטון המקומי נתפס כיותר יציב וחזק מול התושבים. השחיתות נעלמת מהעין".
בבחירות המקומיות הקרובות מתמודד בקריית מוצקין ראש עיר הנאשם בפלילים, חיים צורי שמכהן בתפקיד מזה 30 שנה. הוא הושעה מתפקידו ב-2023, אחרי שהוגש נגדו כתב אישום חמור בגין עבירות שוחד ומרמה, אותו עורכי דינו מגדירים כ"תולדה של יריבות פוליטית". היום נחשף כי מסמך במשפט התברר כמזויף. בבת ים מתמודד לחיאני, ראש העירייה לשעבר, שב-2015 הורשע בעבירות של הפרת אמונים וישב במאסר במשך חמישה חודשים. ברמת השרון מתמודד רוכברגר, ראש העירייה לשעבר, שבשנת 2014 הורשע בעבירות מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד וזיוף מסמך, ונדון לעבודות שירות של חצי שנה.
4 צפייה בגלריה
רוכברגר בבית המשפט
רוכברגר בבית המשפט
רוכברגר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
מבין המועמדים שעדיין נמצאים תחת חקירה, ישנו ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, המצוי בחקירה פלילית מיולי 2022. גרינברג חשוד בחשד לסחיטה באיומים ועבירות שוחד. המשטרה מייחסת לו ולשלושה מקורבים אליו עבירות של מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכוח המשרה, מתן שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע. ראש עיר נוסף המכהן בתפקיד ומתמודד עליו שוב הוא כרמל שאמה, ראש עיריית רמת-גן, החשוד בביצוע עבירות מס ומצוי בחקירה מנובמבר 2022. בראשון לציון מתמודד לרשות סגן ראש העיר, מקסים בביצקי, נגדו הוגש כתב אישום בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים, שיבוש מהלכי משפט, מתן ידיעה כוזבת, זיוף בידי עובד ציבור וקשירת קשר לפשע.
בנוסף, ברשויות הערביות ישנם שישה מועמדים שהוגשו נגדם כתבי אישום פליליים בכפוף לשימוע, בטובא זנגריה, ערערה בנגב, כעביה וזרזיר. ביניהם חוסין הייב, ראש מועצת טובא זנגריה לשעבר, שהוגש נגדו כתב אישום בגין שוחד, מתן טובות הנאה לרבות העסקת עובדים המקורבים לו ושיבוש מכרזים, תוך ניצול תפקידו ומעמדו הציבורי.
4 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
רמי גרינברג. חשוד בין השאר בסחיטה באיומים
(צילום: ריאן פרויס )
עו"ד גילי גוטווירט, מנהלת המחלקה המוניציפלית בתנועה לאיכות השלטון, הסבירה כי "ברשויות המקומיות יש הרבה פחות פיקוח, גם ברמה חיצונית. משרד הפנים לא רואה את עצמו כגוף רגולטורי וגם ברמה הפנימית מנגנוני הבקרה חלשים יותר. בהיעדר אופוזיציה חזקה ניתן לפטר כל חבר מועצה שקם מנגד. זה נכון שהשלטון המקומי הוא עצמאי וצריך לבזר סמכויות, אבל כשיש הפרות חריפות של החוק זה בדיוק המקום שבו משרד הפנים צריך להיכנס לתמונה. כל עוד אין אמירה ברורה של הציבור שלא נותנים יד למועמדים שמעורבים בפלילים ובשחיתות, נמשיך לראות מועמדים שאינם נקיי כפיים בכל מערכת בחירות. אנחנו צריכים ברשויות, מועמדים שהשאיפה המרכזית שלהם היא לעשות טוב לציבור שלהם ולאפשר את השינויים המבניים שיעניקו לשיפור השלטון המקומי".

התגובות

עו"ד עופר ברטל ממשרד ברטל כהן מסר בשם ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג: "ראש העירייה אינו חשוד במעשים שנעשו בזמן כהונתו כראש עיר אלא קודם לכן. מספר אנשים שסייעו לו במסע הבחירות הקודם, סבורים היו שלאחר זכייתו במשרה - עליו לספק את מאוויהם הכלכליים והפוליטיים. כאשר נכזבו תקוותיהם, הם נקמו בו על-ידי הגשת תלונות נגדו במשטרת ישראל. ראש העירייה מסור מאד לתפקידו, וימשיך לשרת את תושבי העיר פתח תקווה עוד שנים רבות למרות המהמורות הללו. אני מציע לתושבים להמתין לתוצאות החקירה בסבלנו".
ממקסים בביצקי נמסר כי ההליך המשפטי נגדו צפוי להסתיים בעוד חודשיים, ו"לפי ההערכות הוא ייצא זכאי".
מאיציק רוכברגר נמסר כי "נדהמתי כאשר השופט פסק את דיני. האמנתי אז וגם היום כי עשיתי טעות, אבל לא עשיתי מעשה פלילי. לדאבוני השופט סבר אחרת ונגזר דיני. הרכנתי אז את ראשי בפני בית המשפט ולא טענתי כנגד שלטון החוק, למרות שחשתי כי נגרם לי עוול. כך אני מרכין את ראשי גם היום. קיבלתי את פסיקת בית המשפט ואני תומך ומאמין בשלטון החוק גם כשהן לא נוחות לך באופן אישי. הציבור יודע שאני איש ישר שעשה טעות שעיקרה תמימות".
בסביבתו של חיים צורי אמרו כי "צורי הוא מראשי הערים המוערכים בישראל. ישראל במלחמה וכולם מבינים שצריך ראש עיר עם ניסיון. כל הסיפור הוא תפירת תיק על רקע פוליטי". סנגוריו של חיים צורי, עו"ד תמי אולמן ועו"ד, יובל זמר מסרו כי "כל התיק מתהווה עכשיו. עדיין לא התחלנו בישיבת עדים ראשונה ולא נקבע דבר לגבי אישיותו של חיים צורי. לא הייתה שום אמירה של בית המשפט כנגדו ולכן כל משפט יפגע בשמו הטוב על כל המשתמע מכך".
מכרמל שאמה הכהן נמסר כי "מדובר במחלוקת עם רשות המסים אודות עניין פרטי וטכני מלפני שנים, ושאינה קשורה בשום אופן לתקופת כהונתו של ראש העיר כמשרת ציבור. בכל מקרה בהיקף הטענות המדובר גם אם יתקבלו כל טענות רשות המיסים זה צפוי להסתיים בקנס ולא בכתב אישום".
משלמה לחיאני לא נמסרה תגובה.